Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  handla på tradera.  (läst 2289 gånger)

Kalle Kakelugn

• Gäst
handla på tradera.
« skrivet: 26 aug-09 kl 10:52 »
det finns ett par prylar på tradera som intresserar mig,men jag vet inte hur det funkar att handla därifrån? är ju inte såå intresserad av att betala någonting i förskott,men det finns väll andra alt? hur gör jag för att handla säkert på tradera?

Mårten Swärd

• Gäst
SV: handla på tradera.
« Svar #1 skrivet: 26 aug-09 kl 11:21 »
Kolla "betyget" på säljaren.. Är han/hon en "storsäljare" med många omdömen från köpare och det knappt finns några dåliga omdömen så är min erfarenhet att det inte är några som helst problem. Det är det enda jag (mest min fru.. :)) går på när jag/vi köper därifrån och det har aldrig varit några problem trots fler hundra inköp..

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 aug-09 kl 11:23 »
Kolla "betyget" på säljaren.. Är han/hon en "storsäljare" med många omdömen från köpare och det knappt finns några dåliga omdömen så är min erfarenhet att det inte är några som helst problem. Det är det enda jag (mest min fru.. :)) går på när jag/vi köper därifrån och det har aldrig varit några problem trots fler hundra inköp..

betaler ni direkt till säljaren eller använder ni nån mellanstation typ paypal?

Dolvis

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 aug-09 kl 11:25 »
Jag handlar nästan allt som kan skickas på tradera och det har funkat bra utom en gång (av några hundra) då jag blev lurad på 40 kr. Jag burkar kolla upp tidigare omdömen ordentligt för att få en uppfattning om säljaren.

Om det gäller större summor kan man regga sig hos paypal som är kopplat till tradera - förutsätter att säljaren också gör det och det måste man ha kollat upp innan man budra att det kommer att fungera. Principen för Paypal är att fungera som en mellanhand dvs du sätter in överenskommen summa i förskott på paypal, säljaren ser att summan är insatt, skickar varan, när du fått varan och kollat att den är ok ger du klartecken till paypal att föra över pengarna till säljaren. (Sen har jag inte kollat upp vad som händer om du inte ger klartecken, tror inte du heller bara kan ta tillbaka pengarna då för då skulle det ju vara lätt för köparna att luras via paypal).

Om det är stora grjer som man köper på nära håll går det ju att göra upp i förväg om att hämta och betala kontant vid hämtning.

EvaE

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 aug-09 kl 11:28 »
Jag brukar alltid betala direkt till säljaren, till dennes konto om det e så som ovan skribent
förklarade ang omdömen. Jag har använt paypal & payson oxå ngn gång men det blir exra avgifter
i så fall & då e ju det man handlar inte så billigt egentligen.

Jag har oxå gjort hundratals inköp med allt ifrån mobtfn, kläder till barnen, sadlar & andra hästgrejer,
klistermärken till barnen, gardiner, sängkläder, ja, allt som tänkas kan  ;D
Det har endast en gång varit problem med hemleverans efter att jag betalat in till dennes konto men
i slutändan blev den affären bra ändå :)

Så lycka till!

//
Eva

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 aug-09 kl 11:31 »
betaler ni direkt till säljaren eller använder ni nån mellanstation typ paypal?
Har aldrig använt Paypal.. Skulle jag köpa någon riktigt dyr pryl kanske det hade varit aktuellt men i annat fall är omdömessystemet en tillräckligt bra piska/morot för stor-säljarna för att man ska undvika att bli blåst.. De som säljer mycket via Tradera är extremt måna om att inte få dåliga omdömen eftersom att det minskar deras framtida försäljning. De gånger vi inte fått det vi köpt så har det alltid berott på misstag, ett mejl/telefonsamtal till säljaren så har det löst sig.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 26 aug-09 kl 16:12 »
Jag både säljer och handlar på Tradera och det vanligaste är att man betalar direkt till säljarens bankkonto. Alternativen är payson som tar ut en extra avgift av köparen (krångligt) och paypal som tar en avgift av säljaren.

Jag har aldrig haft problem med betalningsöverföringar, men är det en större summa så är paypal att rekommendera. Det är enkelt att ansluta sig till paypal, kostar inget att ansluta sig och det kostar bara för säljaren när h*n tar emot en betalning, köparen betalar inget extra. Tyvärr är det inte så vanligt med paypal här i Sverige.

Däremot är paypal mycket vanligare på Ebay och på t.ex. engelska ebay har de flesta anslutit sig dit. Själv tycker jag paypal är enormt smidigt, speciellt när jag köper.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 3 användare
MaBr, alternaiv, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser