Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är mitt hönshus klart! Nya bilder på redet!  (läst 8221 gånger)

Gravforsgård

• Västerbotten
Nu är mitt hönshus klart! Nya bilder på redet!
« skrivet: 26 aug-09 kl 10:49 »
Ja det gick ju sådär, skrev mitt livs första inlägg och höll på och trixade med bilderna så länge att när jag skulle posta var jag inte inloggad längre, gör ett nytt försök;)

Jag har suttit på alternativ och läst alla andras frågor och svar och sedan bygt utifrån det, så nu tänkte jag att ni skulle få se hur det blivit.

Jag fick en skogskoja som stod på en "ödegård" här i byn, den står på hjul och alla ventilerna var öppna så den var i mycket bra skick för att ha stått i ca 20 år (som min svärfar räknade ut)
Hjulen hade dock sjunkit till hälften i marken så jag lånade en (större än våran) traktor för att dra lös den och köra de 500m hem.

Sedan tog vi ut all inredning och isolerade på väggar och tak 95, golvet isolerades underifrån. Lämnade en del oisolerad där jag ska ha foder och strö.

Sittpinnarna sitter i kedjor och går att haka upp då man ska skrapa plåten.
Redena har stome från ett kontorsskåp, hade fundering på att hänga det på väggen men bötjar såhär.

Ni får järna skriva om jag glömt något, elle borde ändra något.

Nu hr jag ÄNLIGEN fått mina hönor, som jag köpt av en mycket omtalad man här på forumet, om det får ni läsa under raser;)

« Senast ändrad: 27 aug-09 kl 19:28 av Gravforsgård »
Bor 5 mil norr om umeå, med 1 sambo 1 dotter, 1 Kallblodstravare, 1 shettlandsponny, 1 grupp med hedemora och 1 grupp med dv mes + 2 stora mes hönor.

Dolvis

• Östergötland
SV: Nu är mitt hönshus klart!
« Svar #1 skrivet: 26 aug-09 kl 11:27 »
Åh vad fint!

@nn

• Hönsmammann
« Svar #2 skrivet: 26 aug-09 kl 11:31 »
Vad fint hönshus! :)

Jag gjorde precis som dig, satt och läste och tittade och lärde mig en massa från den här sidan under vårt hönshusbygge.

Dina reden var ju helt underbara!!!!

Har aldrig sett sådana reden men det var verkligen en suverän ide, de såg lite moderna ut. Ett hönshus för den moderna hönan  ;)
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

EvaE

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 aug-09 kl 11:34 »
Så himla tjusigt det blev!  ;D Dina höns kommer stortrivas!
Måste säga att det var riktigt snygga reden ni gjort! ( frågar
lite snällt om man får sno det konceptet?)  :-[

Farstun e med väldigt smart! Har gjort det på den nyaste gården,
tror jag ska fixa det på dom andra med!  :)

Lycka till med hönsen & välkommen hit!  :D

//
Eva

Gravforsgård

• Västerbotten
SV: Nu är mitt hönshus klart! Nya bilder
« Svar #4 skrivet: 26 aug-09 kl 11:46 »
Tack!

Det är klart att det går att sno iden, jag har ju snott här.
Jag kan ta en till bild där fronten är öppen, den sitter på gångjärn och hyllorna i går att ta ur.
« Senast ändrad: 27 aug-09 kl 19:27 av Gravforsgård »
Bor 5 mil norr om umeå, med 1 sambo 1 dotter, 1 Kallblodstravare, 1 shettlandsponny, 1 grupp med hedemora och 1 grupp med dv mes + 2 stora mes hönor.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #5 skrivet: 26 aug-09 kl 12:16 »
Himlans fint och fräscht! Ska ta mig i kragen och fota vårat hönshus oxå nu när det är klart  :P
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 26 aug-09 kl 16:24 »
Himla snygga reden, och vad smart att ha hela fronten borttagbar och att hyllorna går att ta ur, då går det ju lätt att göra rent sen, vilket kommer behövas då och då...

Kom du på ideen med de runda hålen själv? Jag har aldrig sett något liknande innan.

Vad har du i de små skålarna på kortsidan? Snäckskal kanske? (en blå och en svart)

*obotligt nyfiken*  :-[
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

äppelpaj

• Småland
« Svar #7 skrivet: 26 aug-09 kl 16:58 »
Kul att se! Lycka till med hönorna :)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Nu är mitt hönshus klart! Nya bilder på redet!
« Svar #8 skrivet: 20 sep-09 kl 17:34 »
Riktigt snygga reden! Enda nackedelen som jag kan se är att om en höna väljer att lägga sig och ruva däri så går det inte att flytta hennes rede till en lugnare plats. Då mina hönor har dille på att ruva så har jag känt mig tvungen att varje rede är "sitt eget", för det fungerar inte riktigt att låta hönsen ruva som de vill i flocken. (här hos mig alltså. Jag vet att det fungerar för många andra...)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #9 skrivet: 21 sep-09 kl 08:34 »
Hej!! Jättefint hönshus har du förfärdigat!! Fint också med runda hål, men jag som färnevik, har dåliga erfarenheter av icke flyttbara reden...*suck*! Har haft kaos här i sommar med ruvande hönor ÖVERALLT... och höns som snott varandras ägghopar och till och med färdiga kycklingar!! Fick till slut spika för så att hönorna inte kom ut, gå ner och lyfta ut dem en gång om dan och mata och vattna i varje "holk"... nåja, man lär så länge man lever... och med ruvtokiga dv cochin, har man liksom bäddat för ruvningshotell, det har jag numera förstått!

Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #10 skrivet: 21 sep-09 kl 09:13 »
Hej

Jättefint hönshus.

Jag vill tipsa om att det går mycket bra att flytta ruvande hönor och äggen nästan hur som helst. Till en kartong eller vilken låda som helst. Man behöver alltså inte flytta hela redet. Jag brukar samla ihop äggen och hönan och placera dem i en kaninbur eller en hästbox.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #11 skrivet: 21 sep-09 kl 13:16 »
Hej

Jättefint hönshus.

Jag vill tipsa om att det går mycket bra att flytta ruvande hönor och äggen nästan hur som helst. Till en kartong eller vilken låda som helst. Man behöver alltså inte flytta hela redet. Jag brukar samla ihop äggen och hönan och placera dem i en kaninbur eller en hästbox.

Mvh Anette

Jaså gör det? Jag har aldrig vågat prova, vill ju liksom inte störa så att de går av igen. Men jag får väl försöka då. Skall man vänta tills hon legat ett tag då, eller vad skall man tänka på?
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #12 skrivet: 21 sep-09 kl 14:17 »
Jag kontrollerar först så hönan är säker i redet genom att lyfta och pilla på henne några dagar. Ligger hon platt som en pannkaka och protesterar vilt trots min närgånghet så tar jag äggen under henne och lägger dem där jag vill hon ska ruva (eller några andra ägg om jag hellre vill ha en annan ras) sedan lyfter jag dit hönan och lägger henne försiktigt på äggen. Jag kanske bara har haft tur men det har aldrig misslyckats. Jag gör även så med mina kalkoner.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #13 skrivet: 21 sep-09 kl 20:13 »
Jag kontrollerar först så hönan är säker i redet genom att lyfta och pilla på henne några dagar. Ligger hon platt som en pannkaka och protesterar vilt trots min närgånghet så tar jag äggen under henne och lägger dem där jag vill hon ska ruva (eller några andra ägg om jag hellre vill ha en annan ras) sedan lyfter jag dit hönan och lägger henne försiktigt på äggen. Jag kanske bara har haft tur men det har aldrig misslyckats. Jag gör även så med mina kalkoner.

Mvh Anette

Vad bra! Det skall jag prova  nästa gång! Hoppas att de lugnar sig tills vårvintern nu bara. Jag har idag inte mindre än FYRA hönor som kommit fram ur redena med kycklingar... nu får det räcka!!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 22 sep-09 kl 10:12 »
Jag har bara en höna som är flyttbar, en dv.kochin. Övriga höns (svarthöns) är svåra att flytta ens med redet. Jag får stänga in dem i redet första dygnet efter att jag flyttat det, annars virrar de omkring.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #15 skrivet: 22 sep-09 kl 10:14 »
Jag har bara en höna som är flyttbar, en dv.kochin. Övriga höns (svarthöns) är svåra att flytta ens med redet. Jag får stänga in dem i redet första dygnet efter att jag flyttat det, annars virrar de omkring.

Äsch då...... det var detta jag befarade...*suck*... Nåja, jag skall göra försök iaf... så får vi se.

bea

« Svar #16 skrivet: 25 sep-09 kl 08:04 »
Jag har alltid flyttat mina hönor...har gått hur bra som helst.
Jag brukar flytta henne till en typ kaninbur inner del och ute del, om man e osäker kan man ju då stänga så att hon bara är i inner delen de första dagarna.

Höns-Patrullen

• Närke
« Svar #17 skrivet: 23 nov-09 kl 12:53 »
hej! vilka snygga reden! vilken bra idee.  :)

Live your life just the way you want...

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser