Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Var kommer lukten ifrån?  (läst 13454 gånger)

Attis

• -
Hjälp! Var kommer lukten ifrån?
« skrivet: 25 aug-09 kl 11:56 »
Luktar ofta riktigt illa i nya utbyggnaden (kök och toa) och jag blir inte klok på varifrån lukten kommer.
Vi har en nygrävd avloppsanlägning (trekammarbrunn) och infiltration. Som verkar fungera som den ska.

Det börjar ofta lukta frammåt kvällen och upphör sedan någon gång på morgonen. Klart att det skulle kunna vara avloppet, men det konstiga är att det "strömmar" upp lukt ifrån springan mellan golv och vägg. Man känner även lukten ute kring grunden och givetvis om man kryper in i grunden.
Jag har kollat så inga döda djur eller annat organiskt material som kan lukta ligger i grunden.

Det går heller inte att säga att det kommer ifrån något vattenlås, vi har avluftning med vaccumventil på vinden. Diskbänksutloppet är inte påkopplat så där finns inget vattenlås (vi har dock tätat det), men det känns inte som om lukten kommer därifrån.

Nu när jag skriver det här så slår det mig att kanske kan det vara svavelväte i vattnet?? Men då borde det ju lukta om själva vattnet, och det gör det inte.

Ska tillägga att vi har varmvattenberedaren liggandes i grunden också. Samt ett rör som användas som luftkylning av skafferiet, hämtar luft utifrån och kommer upp i köket (skafferiet).

Någon som har en ide?
/Attis

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Hjälp! Var kommer lukten ifrån?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-09 kl 12:08 »
Och inget läckage på avloppsledningen under huset, kanske i samband med jobbet med avloppsbrunnen?

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 25 aug-09 kl 12:20 »
Nej kan inte se något läckage på avloppsrören.
Rören under huset drogs innan brunnen grävdes, han som gjorde avloppet kopplade bara ihop dom där orange/röda rören utanför huset.
/Attis

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 25 aug-09 kl 12:42 »
Luktar det as, så är det nog ändå ett dött djur nånstans.
Kan finnas i nåt skrymsle, kanske har det fastnat där under försök att ta sig ut.
Det kan vara en mus, som inte hittat ut från vägg eller trossbotten, och dött.
Vanligt problem i mineralullisolerade hus, brukar lösa sig självt när musen torkat ut.
« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 13:58 av Foppas fot »

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 25 aug-09 kl 15:23 »
Klart jag kan kolla nogrannare efter döda djur, men är det inte lite konstigt att lukten bara dyker upp ibland då? Dessutom är det isolerat med träfiberisolering, men det kanske är lika poppis  :o
/Attis

signe

« Svar #5 skrivet: 25 aug-09 kl 15:57 »
Vi hade samma problem tidigare i ett rum och det försvann när vi åtgärdade avluftningen. Men det vore ju konstigt då du skriver att avloppsanläggningen är ny. Är det en död mus så försvinner lukten på några veckor.

Digger

« Svar #6 skrivet: 26 aug-09 kl 21:35 »
kollat om pluggen i  dusch avloppen sitter i? Finns  för att kunna spola med högtryck, händer att  att den är borta, och då luktar det.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 26 aug-09 kl 21:48 »
En tanke: Vi hade problem med en varmvattenberedare, som med skyddsanod av zink frigav illaluktande gas. Efter byte till skyddsanod magnesium upphörde detta.

Attis

• -
« Svar #8 skrivet: 26 aug-09 kl 22:19 »
kollat om pluggen i  dusch avloppen sitter i? Finns  för att kunna spola med högtryck, händer att  att den är borta, och då luktar det.

Vad menar du för plugg? I golvbrunnen sitter det en sån där upplyftbar historia (vattenlåset) så man ska kunna göra rent den. Det är allt jag kan komma på.

@ Edgar:
Luktade vattnet dåligt konstant då, eller bara ibland?
Kollade precis på VVB tillverkarens hemsida och anoden verkar vara magnesium i våran.

Skall tilläggas att det på från och med igår kväll (när jag skrev första inlägget) och ikväll inte luktat.
Tyvärr känner jag mig inte riktigt lugn ännu, rätt vad det är finns säkert lukten där igen.  :-\
/Attis

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 26 aug-09 kl 22:40 »
Vad menar du för plugg? I golvbrunnen sitter det en sån där upplyftbar historia (vattenlåset) så man ska kunna göra rent den. Det är allt jag kan komma på.

Det påminner mig om att jag har en sådan plastgolvbrunn i mitt duschrum, rörmokaren som gjorde installationen i början av 90-talet (innan jag köpte huset) var tydligen misstänksam mot golvbrunnar med upplyftbar insats, att det skulle kunna bli otätt runt insatsen och lukta, så han limmade fast den. Det var ett elände att få loss insatsen när det väl var dags att rensa golvbrunnen första gången...

rpalm

« Svar #10 skrivet: 27 aug-09 kl 22:36 »
Hej

Kolla detta: http://www.vavatten.se/sma_avlopp/lukt.html

Till detta kan också sägas att en nystartad anläggning generellt sett luktar mer än en äldre mer stabiliserad process.

/Rune

Attis

• -
« Svar #11 skrivet: 29 aug-09 kl 09:35 »
Dags för en uppdatering.

Började, som jag misstänkte, att lukta igår igen. I morse något hemskt! Jag passade på att krypa in i grunden och se om något syntes. Det gjorde det inte, men luktade gjorde det. Det gick att härleda till själva kopplingarna där de gråa möter det orangea röret. Det sitter ganska många "kopplingar" där, så det kändes lite flexibelt. Jag fick ihop det kanske 4-5 mm. Vet inte om jag tror det hjälper, men sämre kan det inte bli. Det förklarar ju varför det luktar i grunden i alla fall.

Det som fortfarande är konstigt är varför det bara luktar ibland?
Vi har en pumpbrunn mellan trekammarbrunnen och infiltrationen, kan det vara när den inte varit igång på länge (eller tvärt om) som lukten kommer???

@rpalm: Intressant länk, jag läste lite om vaccumventiler innan jag satte dit den. Många påstod att det fungerade utan problem, andra inte.
Kanske får ta och borra hål i taket ändå? (vill helst slippa det).

Kan avluftningsrörets placering på avloppsslingan kan spela någon roll?
/Attis

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 29 aug-09 kl 10:05 »
@ Edgar:
Luktade vattnet dåligt konstant då, eller bara ibland?
Kollade precis på VVB tillverkarens hemsida och anoden verkar vara magnesium i våran.

Minns inte riktigt, tror det var när vi tappade varmvatten, samt dessutom kom gasbubblor i bland, så det stänkte.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 29 aug-09 kl 10:40 »
Har du nåt slags varmgrund?
Annars är det väl risk att de synliga rören fryser under vintern.
Jag förstår inte vad avluftningens placering spelar för roll, är rören täta så kan det inte komma ut nån lukt.
Om det är svårt att lossa rören, så kanske det går att täta utanpå kopplingen.
Nåt slags glad hemmafixarlösning med gucka, gummiduk och slangklämmor kan väl åtminstone inte göra rörpularens "jobb" ännu sämre.

signe

« Svar #14 skrivet: 29 aug-09 kl 15:14 »
Även om det är så tätt som det går så blir det ett tryck när man t.ex. spolar i toaletten vilket trycker ut luft från rören och då kan det bli lukt i grunden. Lukten känns mest i det rum där det finns mest springor. Hos oss försvann lukten helt när vi gjorde avluftning på taket.

Attis

• -
« Svar #15 skrivet: 29 aug-09 kl 15:19 »
Ingen varmgrund, men grunden består av ca 50 cm tjocka stenar som borde hålla det värsta borta. Sen ligger ju VVB därnere också och släpper en aning värme. Rörisen (samma röris som monterade in inbyggt glapp/lukt, trodde inte det skulle vara några problem). Vi bor ju i Blekinge, så det är sällan kallt längra perioder. Får jag hoppas :)
Den här lösningen är "tillfällig", det ska byggas ett nytt hus där panna och acktankar ska stå. Men det blir nog inte förrens om 2-3 år.

@Signe: Får hoppas att det gör det. Tråkigt med hål i taket om man inte blir av med lukten.
/Attis

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser