Inkokta kantareller - snabba svar tack

Startat av Lottiz, 24 Aug-09 kl 18:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Lottiz

Ska göra detta nu ikväll, så jag tackar så mycket om jag får lite snabba svar och gissningar.

Jag ska sylta några presentburkar kantareller, men tänkte även göra en liten burk med bara inkokta kantareller i konservburk.

Kommer kantarellerna krympa lika mycket när de kokas in i konserven, ska jag hårdpacka dem? Eller kommer de behålla mer av sin tjocklek och stadga när de kokas "orörda" än när man förkokar inför syltning?

Hoppas att ni förstår min fråga..

Tack på förhand!

bea

Frances

jag fattar nog inte riktigt heller. Men jag har inte kokat in kantareller hellernån gång. Menar du kanske att man kokar in dom utan nån form av förbehandling, ingen förvällning? Och du undrar ifall dom krymper då?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lottiz

:-[ Hmm, jag var visst inte så bra på att uttrycka mig.

Ja, jag undrade om kantarellerna krymper mycket utan förbehandling och bara inkokning.

Kan säga att de var bra mycket stabilare och tjocka än förkokta kantareller, det passade ju toppen att steka till mackor o dyl. Fyllde en burk till ~4/5-delar och det var säkert 2/3-delar kantarell i burken efter inkokning. Hade jag packat lite mer hade det blivit perfekt.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 164 Gäster, 0 användare