Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har jag förstört min combucha?  (läst 1061 gånger)

Elena08

Har jag förstört min combucha?
« skrivet: 23 aug-09 kl 13:40 »
Den har stått nu i 3 månader i rumstemperatur ::)
Svampkakan vara ganska tunn från början och det tog nästan 2 veckor att få en någorlunda mogen dryck, så jag ville låta svampen  växa till sig lite. Det blev alltså nästan 3 månader. Jag har varken rört eller skakat burken.
Svampakan har ökat i volum rejält och är nu drygt 2 cm tjock. Den ser ut att må bra, inget mögel eller annat konstigt. Luktar stark vinäger.

Frägan är: kan jag starta en ny sats som vanligt eller ska jag hälla ut den första satsen?

Kan jag använda den här 3-månaders brygd som vinäger eller till något kosmetiskt? I de källor jag läst rekommenderar man bara te som har stått i högst 1 månad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser