Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arrende å 5-årskontrakt  (läst 11585 gånger)

louise

• Gäst
SV: arrende å 5-årskontrakt
« Svar #40 skrivet: 07 sep-09 kl 08:10 »
Arrende må ändra sig här om 10 - 30 år, men marken går i arv till bypåvens sönder och de lär inte ha några planer på att sälja något.

Den ena arrendatorn är nog inte mer än 40, rejält lantbruk med massa inhyrda dyra maskiner å polacker när det är skörd. Den andra går i pension om 5-10 år, men jag förstår inte varför arrendet då inte skulle gå till den yngre. Eller till en tredje förresten, tre stora har vi här.

Wisteria

« Svar #41 skrivet: 07 sep-09 kl 12:14 »
kanske dags å flytta? Bli inte bitter!!! Bypåvarna har säkert varit små alternativare nån gång...
« Senast ändrad: 07 sep-09 kl 16:58 av Wisteria »

louise

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 07 sep-09 kl 12:46 »
Visst, betalar du en större och dyrare gård? Skitbra!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #43 skrivet: 07 sep-09 kl 13:06 »
Först bör man tänka igenom vad man ska ha marken till.
Är det bara till bete, hö och spannmål, så finns det inte en chans att få nån lönsamhet med ett fåtal hektar jord.
Det går ju knappt ihop för dom som har massor, och odlar efter alla konstens regler.
Då är det heller ingen mening att strida och göra sig osams med folk för den sakens skull.
Har man tänkt använda marken för nåt slags specialodlingar, så bör man fokusera på det, starta i liten skala och slipa sina kunskaper, därefter kan det vara läge att utvidga, om odlingen varit lyckosam.
Något annat än ovanstående kan knappast arrenderad åkermark användas till.

Fordson

« Svar #44 skrivet: 09 sep-09 kl 08:25 »
Vadå "gå ihop"? Det är väl klart som korvspad att ett par-tre hektar extra ger mer avkastning än inga alls?
Är Foppas Fot en sån som tycker att det är bara mjölkbönder med 500 ha som ska ha rätten att bedriva verksamhet?
Sen är ju det här ett forum för Alternativ. Om vi bara går efter vad LRF, ARLA och ODAL tycker och tänker om världen
så skulle det väl finnas 3 bönder i varje län. Nej, fram för Alternativ på landsbygden.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #45 skrivet: 09 sep-09 kl 09:47 »
Konstigt då att det är så få som driver femtitalsjordbruk på fem hektar numera.
Visst gär det att få avkastning om man sliter som en häst, men då får man inte tycka att det är ett pissjobb att räfsa femtonhundra kvadratmeter grönfoder.

EvaE

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 09 sep-09 kl 09:57 »
Åh, vad jag känner mig lyckligt lottad över mina urgoa grannar när jag läser
denna tråden. Vi "arrenderar" 10 hektar av dom utan att beta ett dugg. Kontrakt på 10
år :) Det e 7,5 av en granne & resterande av en annan. Det e bete samt ängar för
höskörd det gäller.

Lycka till, stabon!

//
Eva

louise

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 09 sep-09 kl 10:52 »
Du menar att ni inte betalar? Då gäller inga lagar och juridik kring ert kontrakt om jag fattat rätt. Ett arrendekontrakt ska innehålla betalning i pengar, står i arrendelagen.

Foppa är ofta en stor pessimist. De flesta som tror att 5-10 ha inte går att dra in pengar på är kanske inte alltid tillräckligt kreativa. Eller så här: "Det är inget svårt, bara en int köper så möe maskiner å skit". Den svenska bonden är känd för att lägga alldeles för mycket pengar på maskiner jämfört med övriga Europa.
« Senast ändrad: 09 sep-09 kl 10:54 av Stabon »

EvaE

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 09 sep-09 kl 11:19 »
Jodå, vi betalar 1 kr per hektar, kontraktet e rätt & riktigt & alla
lagar gäller :)

Men 10 kr e ju ingenting,  relativt sett :)

//
Eva

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #49 skrivet: 09 sep-09 kl 11:43 »
Foppa är ofta en stor pessimist. De flesta som tror att 5-10 ha inte går att dra in pengar på är kanske inte alltid tillräckligt kreativa. Eller så här: "Det är inget svårt, bara en int köper så möe maskiner å skit". Den svenska bonden är känd för att lägga alldeles för mycket pengar på maskiner jämfört med övriga Europa.

Kanske jag är en pessimist.
Men hur mycket har du själv dragit in?
Har det blivit skörd nån enda gång?

Existens?

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 09 sep-09 kl 13:05 »
Vadå "gå ihop"? Det är väl klart som korvspad att ett par-tre hektar extra ger mer avkastning än inga alls?
Är Foppas Fot en sån som tycker att det är bara mjölkbönder med 500 ha som ska ha rätten att bedriva verksamhet?
Sen är ju det här ett forum för Alternativ. Om vi bara går efter vad LRF, ARLA och ODAL tycker och tänker om världen
så skulle det väl finnas 3 bönder i varje län. Nej, fram för Alternativ på landsbygden.

Det beror ju precis på vad man menar med att gå ihop.. Om man tänker sig att man får en gård till skänks så går ju vad som helst ihop. Man sår 200 kg havre a´1,50 på ett hektar, drar på lite gödning för 1500. Köper billiga maskiner på Blocket och förbrukar diesel för nån hundralapp, så har man kostnader för det där hektaret på ett par tusenlappar. Skördar kanske 4500 kg som man säljer till nån granne för 1,50 alltså 6750 kr. Så har man en förtjänst där på kanske 4700 i bästa fall. Så långt är det ju inga problem, naturligtvis ger marken mer tillbaks än man sätter in.
Men är det att få det att gå ihop?
Om vi tänker oss att vi köper en gård med 5 hektar mark, dom räknas ju som hästgårdar så med hyfsat hus lär det ju gå på 1 miljon. Lånar vi den miljonen så har vi 50 000 om året i räntor.
Med ovanstående kalkyl så får vi på dom 5 hektaren in 23750 kr, vilket alltså inte täcker räntorna på gården, den odlingen betalar ju alltså inte ens marken den står på.

Så här kommer ju då kreativiteten in, och för dom allra flesta så består den i att dom har ett vanligt jobb också som löser situationen, men för mig är inte det detsamma som att gården går ihop.

Utan då får man tänka sig specialodlingar som grönsaker, bär och växthus för att få inkomster på sina 5 hektar och då lär man lätt dra in dom 50 000 till räntor iaf.
Men då är det ju så med specialodlingar att dom sköter man inte med vänsterhanden på kvällar och helger, utan dom kräver sin tid om det ska ge nåt. Så då står man där med valet att ersätta sin jobbinkomst på kanske 250 000 om året.
Så vad är då att få det att gå ihop? Att ersätta hela jobbinkomsten eller bara att få ihop så gården betalar sig självt?
Finns alltså många sätt att se på det.

louise

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 09 sep-09 kl 13:25 »
Absolut Ex, vi pratar nog alla om totalt olika sorters "gå ihop". Jag tror min defintion är att man får misnst 25-30 % vinst på sin grej. Tyvärr blundar jag själv lite, och räknar bara den procenten för bruttovinst, och blundar för andra kostnader.

Foppa- det tar tid att starta en gård. Och ännu längre om man inte visste ett skit innan man börjar. Men potentialen på min gård är en omsättning på 170-200.000, en vinst på 130.000. Det är förjävla mycket mer än en "vanlig" bonde kan tänka ut. Och samtidigt jobba heltid på ett lönejobb.

Oj, bruttovinst menar jag alltså. Så överskottet kan ju sväljas av renoveringar..
« Senast ändrad: 09 sep-09 kl 13:40 av Stabon »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 09 sep-09 kl 13:45 »
Min gård, belägen strax utanför Strängnäs, är värd mindre än en ordinär villa inne i Strängnäs. Skall man räkna med ränta på inköpspriset så går mina odlingar ihop av att jag ligger på sofflocket. :D

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #53 skrivet: 09 sep-09 kl 14:40 »
Absolut Ex, vi pratar nog alla om totalt olika sorters "gå ihop". Jag tror min defintion är att man får misnst 25-30 % vinst på sin grej. Tyvärr blundar jag själv lite, och räknar bara den procenten för bruttovinst, och blundar för andra kostnader.

Foppa- det tar tid att starta en gård. Och ännu längre om man inte visste ett skit innan man börjar. Men potentialen på min gård är en omsättning på 170-200.000, en vinst på 130.000. Det är förjävla mycket mer än en "vanlig" bonde kan tänka ut. Och samtidigt jobba heltid på ett lönejobb.

Oj, bruttovinst menar jag alltså. Så överskottet kan ju sväljas av renoveringar..

Jag tror uppriktigt sagt att du är för mycket teoretiker för att ro det iland själv.
Skaffa dej en husslav så kanske det funkar, Henriksson till exempel verkar ju jäkligt hungrig på att hugga i.

louise

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 09 sep-09 kl 15:08 »
Ja för alla människor är ju fullständigt obildbara efter 5 års ålder och två som pratar på ett webforum känner till varandras egenskaper innan och utan.

trädman

« Svar #55 skrivet: 09 sep-09 kl 23:59 »

Hur stor del av omsättningen och resultatet är direkt kopplat till marken och jordbrukandet? Du har tidigare skrivit om B&B, slakteri osv. Sådana verksamheter är inte beroende av jordbruksmark och resultatet av dessa kan rimligen inte användas vid jämförelser med mer eller mindre "rena" jordbruksföretag. Om man har flera (lönsamma) verksamheter i samma företag som sitt jordbrukande kan man få hur stor omsättning/resultat som helst om man räknar per ha.

Existens?

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 10 sep-09 kl 05:43 »
Trädman, det är lite det jag är inne på när jag menar att man kanske måste omvärdera sin mark om man har några få hektar. En åker på 2 hektar ger ju inte mycket, men om man ser det som en tomt istället så är det ju plötsligt ett bra stycke. En tomt som då kan bebyggas med t.ex växthus. Frågan är ju då, som du är inne på,  om man kan se det som ett jordbruk..

louise

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 10 sep-09 kl 08:48 »
En av verksamehterna är att låta legocharka det kött jag producerar, vet inte hur man ska bedöma. Men det bygger inte på inköp av kött tillverkat på någon annans mark, så min mark är ju grunden för produkten. De övriga är baserade på min mark helt och hållet.

Existens?

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 10 sep-09 kl 09:40 »
En av verksamehterna är att låta legocharka det kött jag producerar, vet inte hur man ska bedöma. Men det bygger inte på inköp av kött tillverkat på någon annans mark, så min mark är ju grunden för produkten. De övriga är baserade på min mark helt och hållet.
Nja, du köper väl iofs in allt foder? Om vi säger att du skulle ta fram 60 grisar om året, för det är väl nåt sånt ungefär du tänker dig, så kräver dom ju i runda slängar 25-30 ton foder, vilket alltså blir runt 10 hektar om man odlar ekologiskt.

Fordson

« Svar #59 skrivet: 10 sep-09 kl 10:04 »
I mitt fall är det så all inkomst återinvesteras i verksamheten.
För varje hektar jag får arrendera så ökas nettoinkomsten med ca 5-6000 kr exkl. arrendekostnad.
Detta gäller upp till den gräns där jag måste köpa större maskiner. Max för mig och mina maskiner ligger på ca 10 ha till. Och arrende på 10 ha  ligger mycket långt borta tyvärr. Så varje extra hektar (eller till och med tunnland) ger utökad nettoinkomst.
Till saken hör att jag inte räknar med min arbetstid, vilken jag med glädje skänker till verksamheten  ;D. Verksamheten (gården) är ju faktiskt min och ökar i värde ju mer jag investerar.

En vacker dag kommer "arrendet" att trilla in och då står jag beredd men en väl uppbyggd och fungerande verksamhet som kan ge "riktiga" pengar i plånboken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 3 användare
MaBr, Bokohammare, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser