Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arrende å 5-årskontrakt  (läst 11597 gånger)

louise

• Gäst
SV: arrende å 5-årskontrakt
« Svar #20 skrivet: 27 aug-09 kl 12:51 »
jaha. den jäveln klämde nu ur sig att djur är läskiga och drar till sig insekter. Huvaligen, insekter! Som dessutom han inte får problem med. Å den jävlen ska klara sig på landet..

En annan i byn fick arrendet för att han lovar att bara odla spannmål och betala i ved.

Efter han klämt ur sig detta säger han käckt att han är iallafall jätteintresserad av att titta på mitt hus och diskutera renoveringar! Det har jag inte alls nån lust med och varför ska jag göra det för dig, svarade jag, eftersom han nu snuvade mig på 2-3 månadslöner. Hur socialt inkompetent får en stabo vara??

jag sitter nu och kriser och överväger ett alternativ där jag kör bort en god vän från sitt arrende.. en annan vag möjlighet jag har.

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 aug-09 kl 12:59 »
Äsch då, det var ju otur för dig. En klen tröst kan kanske vara att det måhända inte blivit så kul att arrendera av honom, han verkar ju inte vara så enkel att ha att göra med. Och arrenden har en förmåga att fresta på även goda förhållanden.

Fordson

« Svar #22 skrivet: 27 aug-09 kl 14:35 »
Kommer det där med att gårdar under 4 ha inte ska få bidrag verkligen att gå igenom?

En granne till mig brukar inte en kvadratmeter av sin mark (ca 60 ha) allt är utarrenderat UTAN bidrag.
Det är alltså vettigt att han ska får bidrag för sin mark, men en som odlar varenda kvadratfot av sina 3,9 ha ska inte så en spänn?
Jag har inte ord för hur illa jag tycker det förslaget är.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 aug-09 kl 15:10 »
Jag förstod inte skillnaden på dina två exempel, men, förslaget om 4 ha ska nu godkännas/underkännas av EU. Om de säger ja gäller det från 1 jan nästa år. I Sverige har de kommit överens om att det är den gränsen de vill ha. Så det är alltså medlemsländerna som ska tycka till nu innan något är klart.

Fordson

« Svar #24 skrivet: 27 aug-09 kl 16:19 »
Ok försöker med detta exempel:

Granne 1 har 4.1 ha åker och får 8000 / år i bidrag.
Granne 2 har 3.9 ha åker och får 0 / år i bidrag.

Granne 1 brukar inte marken utan hyr ut till Granne 2.
Granne 2 föder 50 får och slaktar 100 lamm per år på sitt jordbruk.

Vem utan dessa grannar tycker du borde få EU's Jordbruksbidrag.

Att man måste ha en lägre gräns förstår mycket väl men 4 ha det är att ta i.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 aug-09 kl 16:55 »
Men jordägaren får inte eu-bidraget automatiskt, det är den som brukar marken som har bidraget. Sedan att folk fuskar och gör affärer mellan varandra kan inte myndigheterna kontrollera. Det normala är att arrendatron på mark 1 får bidraget, dvs en som producerar.

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 aug-09 kl 21:13 »
Nä, sen fattade jag inte hur 1 kan få 8000 för 4 ha. Eller lägger du till miljöersättningarna då? För miljöersättningar ska man fortsätta få även med den lilla gården.

Fordson

« Svar #27 skrivet: 28 aug-09 kl 11:12 »
Nä, sen fattade jag inte hur 1 kan få 8000 för 4 ha. Eller lägger du till miljöersättningarna då? För miljöersättningar ska man fortsätta få även med den lilla gården.

Ok, jag trodde att alla bidrag försvann. Ungefär som vid 1000 kronorsregeln.
Så det är "bara" gårdsstödet som tas bort för dom små. Tja det är väl bättre än inget antar jag.
Fast det blir ju nästan värre moraliskt. Man kan få en slant för att man brukar marken efter miljöreglerna men något
generellt gårdsstöd får man inte. Det behövs ju till storbonn, han som är så fattig sen tidigare  :-X.
Sparka neråt och slicka uppåt....

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 28 aug-09 kl 11:50 »
Jo, jag håller ju med faktiskt. En så liten gård kan tex bli en heltidstjänst för en grönsaksodlare. Tanken är att administrationen av stöden ska sjunka i kostnad, det är enda tanken bakom idéen.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #29 skrivet: 05 sep-09 kl 13:41 »
Lnatligromantisk. Du må vara totalt insnöad på din ekonomi å jag kan l¨åta dig hållas. Men marknadspriserna på samtliga typer av marker i vårt avlånga land är du helt väck på uppenbarligen. Acceptera och ha inga åsikter, det vore fint.
Stabon,det märks att du är lite irriterad på din granne och även på lantligromantisk.
Det blir nog bättre nästa år om 4 ha gränsen införs då är det nog många mindre som vill arrendera ut.2 har redan hört av sig hit ingen vill förlora pengar.
5åriga avtal är ju jättebra om de går med på det för det passar ju bra ihop med 5åriga miljöåtagande.Men trots att man är ute i god tid ca ett år så begriper inte markägare att man inte kan hålla på att hatta.Får jag inget 5årigt avtal förlorar jag bidrag ångrar sig någon efter ett år (som sker ofta,eftersom jag betalar mer per år vid 5 år eftersom jag får mer)) så måste man försöka lägga om sitt miljöåtagande dvs förlänga de gamla avtalen med ett år.Och det kan man inte hålla på med varje år och det gör att bägge parter får mindre pengar än de kunde ha fått  vilket är synd.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Vilverin

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 05 sep-09 kl 14:31 »
Här omkring kostar det 500kr/hektar och år för betesmark. Då får man inga eu-bidrag, de tar markägaren.
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 05 sep-09 kl 23:34 »
lars-göran - här finns inget att arrendera, allt är upptaget. varende plätt. Detta var min chans, kanske för livet.

trädman

« Svar #32 skrivet: 06 sep-09 kl 01:17 »
lars-göran - här finns inget att arrendera, allt är upptaget. varende plätt. Detta var min chans, kanske för livet.

Här har heller inte funnits och finns inte nu någon omedelbart "ledig" mark. Däremot har det helat tiden rört på sig och för den som varit intresserad har det då och då funnis möjligheter att arrendera mark. Den senaste 10-årsperioden har brukandet förändrats en hel del, liksom ägandet. Ingen arrendemark har dock "bjudits ut" offentligt, utan det gäller att ha koll och bygga upp sitt kontaktnät.

Kontentan av detta är att jag definitivt inte tror att detta var din enda chans i livet, om du ämnar hålla dig vid liv ungefär lika länge som genomsnittskvinnan.

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 06 sep-09 kl 09:42 »
Kontaktnätet här bstår av bypåven som köper all mark, sedan arrenderar han ut till andra självgoda flinande medelålders män som är hans vänner. När jag frågade om jag fick ha grisarna i hans skog och hjälpa honom med markberedning skrattade han bara i telefonen. Fick inget svar alls.

Vilverin

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 06 sep-09 kl 11:22 »
Usch, vilken typ!  >:(
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Fordson

« Svar #35 skrivet: 06 sep-09 kl 17:08 »

Samma här. Alla arrenden är tagna sen minst 20 år tillbaks och även om det inte brukas så släpper dom inte arrendena.
Det finns ett 4 ha, helt obrukat gärde brevid ett av min gärden som jag försökt få bruka. Ibland putsas gärdet på senhösten, men oftas ligger det helt obrukat. Ägaren tycker att jag borde få bruka eller arrendera gärdet men arrendatorn vägrar. Kul typ.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #36 skrivet: 06 sep-09 kl 20:31 »
Samma här. Alla arrenden är tagna sen minst 20 år tillbaks och även om det inte brukas så släpper dom inte arrendena.
Det finns ett 4 ha, helt obrukat gärde brevid ett av min gärden som jag försökt få bruka. Ibland putsas gärdet på senhösten, men oftas ligger det helt obrukat. Ägaren tycker att jag borde få bruka eller arrendera gärdet men arrendatorn vägrar. Kul typ.

Jävligt trist när det blir så .Om de inte gör ett skit med marken så har dom ju bara trädesbidraget ca 1100 kr .Visst vart 3e år får man dra en ytterkantsremsa med betesputsen.
Då borde man ju få arrendera för ca 1200 kr per ha.För ingen markägare vill förlora pengar.
Jag har kommit i kontakt med en del personer som har mark,deras mark har jag fått arrendera .För att de vill slippa söka själva,några har väldigt igenväxt och är nervösa för kontroll och några har inga stödrätter så jag har köpt på börsen vid 5åriga avtal.
Konstigt att inte alla tycker att det är trist när det växer igen.

Stabon- trist med grannar som tittar snett på varandra.
Min ena granne tittar på mig för att jag har arrenderat andra grannens mark och en del ligger vid hans hundkennelburar.Jag var snäll har inga får där tar lite hö trots att det är bete jag behöver .Men vad hjälper det han e lite småsur på mig ändå och även på grannen som han inte fick köpa plätten av.
Han kostar mig 1000 kr om året o han e sur på mig.Jag får ju betala full arrendehyra.
Lars

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #37 skrivet: 06 sep-09 kl 20:39 »
Kontaktnätet här bstår av bypåven som köper all mark, sedan arrenderar han ut till andra självgoda flinande medelålders män som är hans vänner. När jag frågade om jag fick ha grisarna i hans skog och hjälpa honom med markberedning skrattade han bara i telefonen. Fick inget svar alls.
Den dan kommer när ingen jävla bypåve sätter sig på dig,det tar bara lite tid(längre tid om man har lite mindre resurser(pengar)) Men det blir ändring med tiden,vi har alla upplevt låstsas storfräsare som försöker bestämma vad andra skall göra.VAR bestämd ,de tror inte på dig ,visa att de har fel.Jag känner tyvärr igen ditt problem har delvis varit där själv.
Ditt livs enda chans-NEJ du lär få många fler chanser vänta bara.
Lars

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 06 sep-09 kl 21:13 »
Hm... jag vill gärna höra om din bypåve. Alltid skönt att känna igen sig i andras historier.

trädman

« Svar #39 skrivet: 07 sep-09 kl 00:25 »
Bypåvar finns det alltid. Att som ny etablera sig och få respekt för det man gör tar alltid tid. Gör man något ovanligt och bryter mönster tar det oftas lägre tid/är svårare. Den/de som var "bypåvar" här för 20 år sedan är försvunna. Idag är det andra personer som äger och eller brukar den marken. Jag tycker mig dock se att det går i vågor. Vissa perioder kan det vara väldigt statiskt, sen kommer en period med större rörlighet på arrenden och fastigheter, osv. Det kanske t o m finns risk att man själv  i någons ögon kan betraktas som "bypåve" idag, men jag tror inte jag är dryg och otrevlig mot folk som hör av sig, förutsatt att de inte är otrevliga själva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser