Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uggleattrapp?  (läst 4153 gånger)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
Uggleattrapp?
« skrivet: 22 aug-09 kl 13:13 »
Jag undrar - är en uggleattrapp effektivt för att "skrämma bort" rovfåglar? Och var får man i så fall tag på en sån?

Tillägg: Finns det nåt annat knep?
« Senast ändrad: 22 aug-09 kl 13:20 av LillaY »
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Uggleattrapp?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-09 kl 17:42 »
Fick nu veta av min bror att en uggleattrapp kan dra åt sej "skräpfågel", som han så fint kallade det. Kråkor och sånt.

Finns där ingen som kan tipsa om nåt som får rovfåglarna att flyga sin kos??  ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Monica H

• Halland
« Svar #2 skrivet: 22 aug-09 kl 17:47 »
Lite större "gosedjur" skrämmer fåglar, man kan byta ut dem efter ett tag så att de inte vänjer sig. Vet inte hur rädda rovfåglar är för dessa men det funkar bra i t.ex körsbärsträd
Halland è bäst

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 22 aug-09 kl 18:16 »
Har haft en fågelskrämma, dröjde ett par månader och sen var höken inne ändå. kanske man ska flytta runt lite på den så att det ser ut som at den rör sig? sen brukar jag ibaönd ha på högmusik också. oljud hatar dom :)

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #4 skrivet: 22 aug-09 kl 19:09 »
Åh, tack för tipsen! Får sätta upp nåt gosedjur på telefonstolpen här ute och spela lite hårdrock så kanske den blir avskräckt ;D

Nån mer som har tips att komma med? 

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 10 okt-09 kl 10:07 »
jag gjorde en "realistisk" fågelskrämma med riktiga kläder o tunn tråd som fästes i ärmarna så de fladdrar i vinden. sen flyttar jg runt den lite. otroligt vad hönsen kände sig trygga med den där! de går omkring fötterna på den. rovfåglarna har ej kommit tillbaka efter det.
hade en rovfågel som satt på min leghorn o drog loss fjädrar från halsen, jag slängde min handväska på fågeln så min leghorn klarade sig.

hahah mina grannar går oftast ner o ska prata med fågelskrämman för de tror det är jag!! ;D
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 10 okt-09 kl 13:30 »
Fick mig ett gott skratt ;D
Den med handväskan var bara för bra.
heja Du !!
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 10 okt-09 kl 13:43 »
hahah mina grannar går oftast ner o ska prata med fågelskrämman för de tror det är jag!! ;D

Då hoppas vi att det var en riktigt fin fågelskrämma! Det är ju inget man vill att folk tar fel på annars.

Min man förväxlade mig med en sån där blå regnvattentunna en gång, fågelskrämma hade varit att föredra i sådana fall...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 10 okt-09 kl 14:33 »
 ;D
Hedemorahöns

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 10 okt-09 kl 19:14 »
upps! det skulle bli rotmos utan tillbehör i en vecka om jag haft en man som erkänt att han trodde jag var en regnvattentunna  ;)
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 11 okt-09 kl 23:49 »
Fast han gillar rotmos så...

Jag har en blå långkofta som jag brukar ha när jag är ute hos hönsen, fast jag är långt ifrån så stor och rund som en regnvattentunna, är jue bara stl 38 så han måste ha varit väldigt trött i ögonen...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 12 okt-09 kl 00:22 »
Min pappa hävdar bestämt att farmor hade en kvast uppsatt på en hög pinne i hönsgården och att den höll alla  rovfåglar borta.
Men jag fegar och har taknät istället;)
Jag litar inte på kvasten.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 12 okt-09 kl 14:56 »
Det finns några tyskar en bit ifrån där jag bor som har VANSINNIGT mycket fjäderfä. De har en lång stör på lagårdsbacken bland djuren och längst upp sitter det ett blått skynke. Inte vet jag om det hjälper kanske kan stanna och fråga dom om min knaggliga tyska är tillräcklig.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser