Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallinsådd på hösten  (läst 5529 gånger)

Elis Karlsson

• Uppland
Vallinsådd på hösten
« skrivet: 22 aug-09 kl 09:45 »
Vi ska plöja en träda och så i vall, kan vi göra det nu i september eller är det bättre att vänta till i vår?
« Senast ändrad: 22 aug-09 kl 22:15 av Bråtorpet »

louise

• Gäst
SV: Vallinsådd på hösten
« Svar #1 skrivet: 27 aug-09 kl 22:21 »
fräsen sådde nu häromdagen. Men jag själv vågar inte ge råd.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 29 aug-09 kl 08:25 »
Skulle svaret möjligen kunna bero på var i landet du odlar, tror du, Bråtorpet?

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 aug-09 kl 22:06 »
Uppland.

Vildameltora

• Praeparatus Supervivet
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 07 sep-09 kl 10:55 »
Vi har precis plöjt en träda och jag funderar på samma sak som du... så nu eller så i vår?! Funderar eventuellt på att så skyddsgrödan, om jag ska ha säd. Men eg vill jag ha rajgräs till det.. när ska man så det?
“The marks of wildness are a love of nature, a delight in silence, a voice free to say spontaneous things, and an exuberant curiosity in the face of the unknown.” —Robert Bly

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 07 sep-09 kl 11:27 »
Det brukar rekommenderas att man sår in vall i augusti, för att det ska hinna ta sig före frosten.
Men höstarna har ju blivit mildare på senare år.
Snor du på så kanske det inte är för sent.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 27 okt-09 kl 18:36 »
Klöver är lite känsligt och sås senast mitten av augusti för att hinna etablera sig. Gräs är tacksamt och kan sås långt in i september i Sydsverige.
Det är ofta enklare att så in vall tidigt på hösten än på våren. Precis som gräsmattor i trädgårdar. Höstarna verkar ju också bli bara varmare och varmare, medan vårarna är väldigt nyckfulla, ofta både kalla och torra.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser