Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rörlig vs.fast ränta?  (läst 16656 gånger)

Kalle Kakelugn

• Gäst
SV: rörlig vs.fast ränta?
« Svar #100 skrivet: 23 aug-09 kl 20:33 »
men vad är det du inte förstår med att han betalar ju samma sak även om jag inte bor där!
det är alltså ingen skillnad på utgift oavsett om jag bor där eller inte.
läs i lagboken om enskild egendom.

;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #101 skrivet: 24 aug-09 kl 07:53 »
men vad är det du inte förstår med att han betalar ju samma sak även om jag inte bor där!
det är alltså ingen skillnad på utgift oavsett om jag bor där eller inte.
läs i lagboken om enskild egendom.
Det är så man slår sig för pannan  ::)

Så om du bor på hotell i 2 dagar så ska du inte betala för rummet heller för det är ju hotellägarens och de utgifter har han ju ändå vare sig du bor där eller ej ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 24 aug-09 kl 09:01 »
Problemet med dig Skruvis är att du är så insnöad på att det bara finns ett sätt att göra rätt rent ekonomiskt och det är ditt sätt..

Om vi tar mitt liv som exempel. Här omkring kostar en gård som har lite mark någonstans mellan 1.5 och 3.5 miljoner kronor. Det helt omöjligt att spara ihop så mkt pengar, d.v.s. att man bara har två alternativ, antingen skiter man i att köpa en gård eller så köper man den med hjälp av lån från banken. Och som Existens skrev i ett svar, det ska enormt mycket till att en gård sjunker i värde sett under en längre tidsperiod. Jag tror inte att det kan ske om man nu inte missköter underhåll eller tar ned all ev. skog.

Summeringen blir allstå, om ens mål är att äga en gård, att inte få äga en gård eller att få äga den men med lån.. Svårare än så är det inte.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 24 aug-09 kl 13:52 »
Problemet med dig Skruvis är att du är så insnöad på att det bara finns ett sätt att göra rätt rent ekonomiskt och det är ditt sätt..

Om vi tar mitt liv som exempel. Här omkring kostar en gård som har lite mark någonstans mellan 1.5 och 3.5 miljoner kronor. Det helt omöjligt att spara ihop så mkt pengar, d.v.s. att man bara har två alternativ, antingen skiter man i att köpa en gård eller så köper man den med hjälp av lån från banken. Och som Existens skrev i ett svar, det ska enormt mycket till att en gård sjunker i värde sett under en längre tidsperiod. Jag tror inte att det kan ske om man nu inte missköter underhåll eller tar ned all ev. skog.

Summeringen blir allstå, om ens mål är att äga en gård, att inte få äga en gård eller att få äga den men med lån.. Svårare än så är det inte.
det är där vi har felet,du anser att det är OMÖJLIGT att spara ihop 1,5miljoner,det anser inte jag,jag anser att det är möjlgt om man vill och har förutsättningar.

spara 15.000kr i månaden i 10år och du har 1,8miljoner + lite till som är räntan...där ar du din gård! kontant betald.

men det klart du har ju inte tid att vänta...tänkte inte på det.... ;D

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 24 aug-09 kl 13:56 »
Det är så man slår sig för pannan  ::)

Så om du bor på hotell i 2 dagar så ska du inte betala för rummet heller för det är ju hotellägarens och de utgifter har han ju ändå vare sig du bor där eller ej ???
men gud vilka jämförelser,det är ju så an slår sig för pannan.
går ju inte ens att jämföra så.

Charlotte

• -
« Svar #105 skrivet: 24 aug-09 kl 13:56 »
Vad tänkte du dig för jobb om man kan spara 15000 i månaden och samtidigt leva?
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #106 skrivet: 24 aug-09 kl 14:01 »
men gud vilka jämförelser,det är ju så an slår sig för pannan.
går ju inte ens att jämföra så.
Jag ser ingen skillnad
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

johe71

« Svar #107 skrivet: 24 aug-09 kl 14:04 »

steg 1 är att skaffa sig en sambo där man kan leva som parasit (=sambon betalar alla räkningar)... sedan är det MYCKET lättare att spara stora summor varje månad ;)

poängen är fortfarande: om målet är att äga och bruka en gård och om hyran under tiden man sparar ihop till gården är större än vad räntan skulle vara om man köpte gården direkt är så förlorar man pengar på att spara ihop till gården istället för att köpa den...

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 24 aug-09 kl 14:12 »
Mvh Charlotte
volvo exempelvis,ger cirka 20-22.000kr efter skatt :D

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 24 aug-09 kl 14:15 »
steg 1 är att skaffa sig en sambo där man kan leva som parasit (=sambon betalar alla räkningar)... sedan är det MYCKET lättare att spara stora summor varje månad ;)

poängen är fortfarande: om målet är att äga och bruka en gård och om hyran under tiden man sparar ihop till gården är större än vad räntan skulle vara om man köpte gården direkt är så förlorar man pengar på att spara ihop till gården istället för att köpa den...
men VAD är det du inte fattar? sambon betalar INTE ALLA RÄKNINGAR,sambon betalar SINA räkningar och jag betalar mina!
vi har varsin ekonomi och sköter dessa SEPARAT,jag har aldrig fått ett enda öre utav honom.

hahaha..ditt resonemang håler inte..om man SPARAR mer än vad du betalar i ränta till banken,är det då inte bättre att spara pengarna istället för att betala dem till en bank?

Charlotte

• -
« Svar #110 skrivet: 24 aug-09 kl 14:17 »
På dom ca 21000 tycker du alltså att man ska leva på och ev, försörja barn och sedan spara 15000? Lycka till!
Visst är det smart att spara till en buffert innan man köper gården, för man kan ju få en del oförutsedda utgifter när man ansvarar för sitt eget boende, men att spara till gården verkar ganska döfött är jag rädd.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 24 aug-09 kl 14:20 »
Jadu.. Hade det varit möjligt att lägga undan 15 000:- i månaden i 10 år så hade det ju varit ett alternativ kanske.. Möjligt att du kan göra det, i så fall är du en av ytterst få människor jag känner till.

Men det är klart, om man bodde med ungarna under en pressening och åt mat som man letat upp i conteiners utanför matbutikerna så hade det kanske gått att göra det för oss också.. Men av någon anledning tycker jag inte att det är ett mera attraktivt alternativ.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 24 aug-09 kl 14:21 »
På dom ca 21000 tycker du alltså att man ska leva på och ev, försörja barn och sedan spara 15000? Lycka till!
Visst är det smart att spara till en buffert innan man köper gården, för man kan ju få en del oförutsedda utgifter när man ansvarar för sitt eget boende, men att spara till gården verkar ganska döfött är jag rädd.
Mvh Charlotte
ja,vad är problemet? alla har inte barn.

ett exempel,mannens inkomst:
inkomst 21.000kr
sparande 15.000kr
räningar,mat och övrigt 6.000kr

kvinnans inkomst:
inkomst 15.000kr
sparande 10.000kr
räkningar,mat och övrigt 5.000kr
alltså sparar detta paret 25.000kr/MÅNAD OCH HAR ändå 11.000KR KVAR.
« Senast ändrad: 24 aug-09 kl 14:25 av lantligtromantiskt »

johe71

« Svar #113 skrivet: 24 aug-09 kl 14:23 »
om man SPARAR mer än vad du betalar i ränta till banken,

det är DU som inte fattar. det du ska jämföra är RÄNTAN och HYRAN...

Målet är att äga sitt eget boende.

Exempel: Person 1 tar ett lån och betalar 1000 kr i ränta varje månad, person 2 skaffar en hyreslägenhet och betalar 1500 i hyra varje månad

fråga: vilken person betalar störst extrakostnad för sitt boende?

(det du sparar varje månad ska du jämföra med amorteringen, inte med ränta... räntan och hyran är extrakostnader och det är dessa som är intressanta att jämföra)

(och då har vi inte räknat in de extrainkomster du kan få via en gård jämfört med att bo i lägenhet)

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 24 aug-09 kl 14:27 »
det är DU som inte fattar. det du ska jämföra är RÄNTAN och HYRAN...

Målet är att äga sitt eget boende.

Exempel: Person 1 tar ett lån och betalar 1000 kr i ränta varje månad, person 2 skaffar en hyreslägenhet och betalar 1500 i hyra varje månad

fråga: vilken person betalar störst extrakostnad för sitt boende?

(det du sparar varje månad ska du jämföra med amorteringen, inte med ränta... räntan och hyran är extrakostnader och det är dessa som är intressanta att jämföra)

(och då har vi inte räknat in de extrainkomster du kan få via en gård jämfört med att bo i lägenhet)
PERSON 1 GIVETVIS EFTERSOM HAN HAR BÅDE HYRA+1000kr ränta.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 24 aug-09 kl 14:30 »

person 1
hyra 5.000kr
ränta 1000kr
lån 2.000kr
räkningar 7.000kr

person 2:
hyra 2.000kr
räkningar 1.000kr

vem betalar mest???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 24 aug-09 kl 14:33 »
Naturligtvis menar johe71 att de 1000 kr i ränta används till att betala ett boende. Det blir alltså ingen hyra att betala. Att en hyreslägenhet är dyrare per månad än att äga sin bostad är rätt normalt. Det var ett av skälen till att vi köpte ett radhus en gång i tiden: större bostadsyta, lägre månadskostnad och inget Södertälje.

Spara 15000 i månaden tycker jag är realistiskt för en singel som har en skaplig heltidsinkomst. Har man en hop barn är det svårare, kan jag intyga.

linnlusa

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 24 aug-09 kl 14:35 »
men VAD är det du inte fattar? sambon betalar INTE ALLA RÄKNINGAR,sambon betalar SINA räkningar och jag betalar mina!
vi har varsin ekonomi och sköter dessa SEPARAT,jag har aldrig fått ett enda öre utav honom.

hahaha..ditt resonemang håler inte..om man SPARAR mer än vad du betalar i ränta till banken,är det då inte bättre att spara pengarna istället för att betala dem till en bank?
Skruvis, jag tror att det folk stör sig på är att du inte betalar en del av hyran eftersom det är det vanligaste.
Kanske tänker de inte på att du är hemma o förmodligen gör en stor del av hushållsarbetet tex. Vad jag förstår är inte hyran särskilt hög så för halva den summan får din sambo hushållsnära tjänster för en relativt låg summa ? Har jag rätt ?
Dessutom kan man misstänka att du fått honom att spara en hel del  ;).

Så om det nu är så som ovan, vad är rättvist egentligen ? Skruvis har en låg pension men kan tack vare deras deal spara vilket är viktigt för henne, sambon kan spara en hel del han också och slipper dessutom en massa vardagsgrejer när han trött kommer hem efter arbetet. Låter lite bättre än för forna tiders hemmafruar, eller ?
Så nu undrar jag , är det mannen som ni tycker att det är synd om?

johe71

« Svar #118 skrivet: 24 aug-09 kl 14:40 »
PERSON 1 GIVETVIS EFTERSOM HAN HAR BÅDE HYRA+1000kr ränta.

öh, nej? jösses vad fel du tänker

person 1: betalar ränta och amorterar på lånet
person 2: betalar hyra och sparar till ett framtida boende

amorterandet och sparandet är det du ska jämföra, det är det som går till att betala bostaden (i det ena fallet i efterskott, i det andra fallet i förskott)

den extrakostnad du ska jämföra är alltså HYRAN och RÄNTAN

vad är det som är så svårt att förstå? vad är det du inte vill förstå?

mål: att äga sitt boende
fakta: om hyran du betalar [under tiden du sparar] är större än räntan du skulle betala för lånet så FÖRLORAR då pengar på att inte låna

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 24 aug-09 kl 14:44 »
Så om det nu är så som ovan, vad är rättvist egentligen ?

Rättvist är att skruven med sambo inrättar sin privatekonomi efter eget huvud. Personligen skulle jag inte komma på tanken att ta ut hyra av min sambo.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 3 användare (1 dolda)
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser