Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rörlig vs.fast ränta?  (läst 16687 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: rörlig vs.fast ränta?
« Svar #80 skrivet: 22 aug-09 kl 11:10 »
här...ett bra boende till dej där du kan sitta å spara dina kära slantar..http://www.rusta.se/zoom-bild_75151048.html

sedär, en engångskostnad istället för lägenhetshyra och du kan spara ännu mer varje månad  :o
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

johe71

« Svar #81 skrivet: 22 aug-09 kl 11:55 »
..även ett matspartips oxå..storpack å håller länge :P :P :P  http://www.rusta.se/zoom-bild_75651030.html

vet inte om just grisöron var ett så bra spartips... "Brist på grisöron - en ren delikatess i Kina. Fråga vilken hund som helst, och du får samma svar. Grisöron är smaskens. Problemet? Det tycker kineserna också – vilket lett till att priset skenat."

http://www.vf.se/Arkiv/Nyheter/Allman/2009/08/Brist-pa-grisoron--en-ren-delikatess-i-Kina-090811.aspx

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 22 aug-09 kl 13:46 »
Du blandar ständigt ihop saker, det är en jädra skillnad på att låna pengar till en gård eller ett hus. Ett hus kan mycket väl sjunka i värde om det blir hög arbetslöshet på orten t.ex. men det ska väldigt mycket till för att en gård ska sjunka i värde. Tvärtom så finns där skog som växer hela tiden, bara ett av skälen till att värdet snarast ökar.
Så jag vidhåller att det inte är att skuldsätta sig att köpa en gård, har man inte gjort en osedvanligt dålig affär så kan man när som helst sälja och lösa in sina lån.
En helt annan sak är att låna pengar till konsumtion, en resa t.ex, det är saker som försvinner medan lånet är kvar.

Sen är det få saker som gör mig förbannad, men när du kallar mig oerhört korkad för de val jag gör i mitt liv så blir jag faktiskt riktigt förbannad. Glöm aldrig att det är de som försöker göra nåt, lånar pengar för att starta företag eller bygger upp nån annan verksamhet som skapar jobb åt de själva och andra, som för samhället framåt. Skulle alla bara sitta och spara sina pengar och vara livrädda för att låna så funnes det snart ingen ekonomi kvar i landet för att betala t.ex din sjukpension.
Du startar den ena tråden efter den andra med enda syfte att kunna slå ner på folk som gör ett annorlunda val i sitt liv än vad du gör, fast du maskerar början på trådarna så att man ska tro att du har ett seriöst intresse av att diskutera ekonomi.
Precis som du tycker jag är korkad som väljer att betala ränta på lån för att leva det liv jag vill nu och inte om 20 år när jag är 65,  så kan jag tycka det är korkat att sitta samma tid i en lägenhet och betala hyra till nån annan.
Men jag uttrycker mig inte så, för till skillnad från dig så respekterar jag mina medmänniskors val här i livet.
nej,för mig är det ingen skillnad på lån,oavsett vad du tar lån till.
oavsett om du lånar till bil,båt,hus,lägenhet,eller gård.
dessutom skriver du att om vi skulle vara livrädda för att låna funnes det snart ingen ekonomi i landet.
det är en vanlig myt och låter såhär:
MYT: om ingen använder lån,skulle ekonomin kollapsa.

SANNINGEN: nej den skulle må bra.

om varje person slutade använda kredit utav något slag under de komande 50åren,så blir det en total pengaomvandling.
ekonomin skulle blomstra,men banker och kreditinstitut skulle lida.
men vad gör det? ser jag tårar någonstans? nej.
vad skulle folk göra med sina pengar om de inte hade avbetalningar att betala?
jo,de skulle spara och de skulle spendera,inte stötta banker.
spendenderande utav lånefria personer skulle stötta och göra ekonomin blomstrande.
sparande och investerande skapar rikedom som i sin tur skapar mer stabilitet och spenderande.

krediter är en metod för att göra bankerna rika,inte göra dig rik.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 22 aug-09 kl 13:48 »
här...ett bra boende till dej där du kan sitta å spara dina kära slantar..http://www.rusta.se/zoom-bild_75151048.html

..även ett matspartips oxå..storpack å håller länge :P :P :P  http://www.rusta.se/zoom-bild_75651030.html

du har fortfarande inte fattat att jag är seriös?

Charlotte

• -
« Svar #84 skrivet: 22 aug-09 kl 14:10 »
krediter är en metod för att göra bankerna rika,inte göra dig rik.
Problemet som jag ser det är att du "Predikar" på fel ställe ;)
Jag tror inte så många här är så värst intresserade av att bli "Rika".....
Eller tror att dom blir rika av att ta banklån....
 Däremot är många intresserade av självförsörjning i olika grader och för att kunna utöva självförsörjning är det en fördel att äga någon form av mark. Många är dessutom intresserade av "Livet på Landet" och då krävs det oftast att man tar lån för att köpa sig en gård.
 Men då ser man det som en investering man kanske inte vill vänta med att göra tills man är "gammal och grå", utan man vill göra den när man orkar jobba på gården.
 De flesta med en normal inkomst har inte råd att spara till att köpa sitt boende kontant samtidigt som man betalar hyra (och därmed betalar bla räntorna för fastighetsägarens lån). Då är det bättre att bara betala på sina egna ;)
                                               Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

johe71

« Svar #85 skrivet: 22 aug-09 kl 14:26 »
spara till att köpa sitt boende kontant samtidigt som man betalar hyra

så sant så sant

om målet är att köpa sitt eget boende har man två alternativ

1) ta ett lån och betala en merkostnad till banken under ett antal år (ränta)
2) spara till sitt boende, men då måste man under tiden hyra något annat boende, och det är en extrakostnad under tiden man sparar [jo hyran ÄR en extrakostnad eftersom MÅLET är att KÖPA en egen bostad]

i båda alternativen får man en extrakostnad (ränta eller hyra), i ett tidigare exempel i tråden så betalade den som lånade till huset 1.771kr i månaden i ränta... för den extrakostnaden så kan man hyra en 1:a med kokvrå i säffle, för att ta ett exempel på vilken storlek och standard man kan förvänta sig för den kostnaden...

och jag tror också att 99% av alla på detta forum hellre betalar ränta än hyr en 1:a med kokvrå i 10 år för att sedan kunna köpa sin bostad kontant...

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 22 aug-09 kl 14:41 »
så sant så sant

om målet är att köpa sitt eget boende har man två alternativ

1) ta ett lån och betala en merkostnad till banken under ett antal år (ränta)
2) spara till sitt boende, men då måste man under tiden hyra något annat boende, och det är en extrakostnad under tiden man sparar [jo hyran ÄR en extrakostnad eftersom MÅLET är att KÖPA en egen bostad]

i båda alternativen får man en extrakostnad (ränta eller hyra), i ett tidigare exempel i tråden så betalade den som lånade till huset 1.771kr i månaden i ränta... för den extrakostnaden så kan man hyra en 1:a med kokvrå i säffle, för att ta ett exempel på vilken storlek och standard man kan förvänta sig för den kostnaden...

och jag tror också att 99% av alla på detta forum hellre betalar ränta än hyr en 1:a med kokvrå i 10 år för att sedan kunna köpa sin bostad kontant...
ja herregud inte måste man hyra en etta med kokvrå för att kunna spara...

johe71

« Svar #87 skrivet: 22 aug-09 kl 14:47 »

nej, och var det det jag skrev? läs om, läs rätt

hint: om hyran du betalar för ditt temporära boende är högre än räntan du betalar för lånet på ditt köpta boende förlorar du på att inte låna [under förutsättning att målet är att äga sitt boende efter ett antal år]

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #88 skrivet: 22 aug-09 kl 15:46 »
hint: om hyran du betalar för ditt temporära boende är högre än räntan du betalar för lånet på ditt köpta boende förlorar du på att inte låna [under förutsättning att målet är att äga sitt boende efter ett antal år]

Eftersom TS inte betalar för boende medan hon sparar så är det inget hon behöver tänka på.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #89 skrivet: 22 aug-09 kl 16:26 »
Eftersom TS inte skiljer på förbrukningsvaror och investeringar så blir det hela en rätt märkligt diskussion. Ja, jag har rörligt ränta, ja, jag har lånat upp huset till max, ja, jag amorterar inte, ja, jag har dessutom tecknat borgen över öronen för företaget, och ja, jag sover gott om natten. Tack så mycket.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #90 skrivet: 22 aug-09 kl 16:30 »

Nej, man kan även låta sin pojkvän betala hyra och spara sina egna pengar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #91 skrivet: 22 aug-09 kl 16:31 »
du har fortfarande inte fattat att jag är seriös?

Nej, det har gått förbi mig totalt att så kunde vara fallet.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 22 aug-09 kl 17:37 »
Nej, man kan även låta sin pojkvän betala hyra och spara sina egna pengar.
ja men självklart ska han betala sin hyra,det gör han ju även om inte jag hade bott här.
var och en ansvarar för sina utgifter.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #93 skrivet: 22 aug-09 kl 17:47 »
ja men självklart ska han betala sin hyra,det gör han ju även om inte jag hade bott här.
var och en ansvarar för sina utgifter.

;D ;D ;D
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 22 aug-09 kl 18:51 »

;D ;D ;D
?? vad va det som va kul med det?
här har var och en samma utgifter som vi hade INNAN jag flyttade in till in sambo,dvs han har kvar SINA utgifter och jag har kvar MINA utgifter.
naturligtvis blev jag oxå av med 2st utgiter när vi flyttade ihop,hyra och el.
men som sagt vi har SEPARAT ekonomi,var och en betalar SINA utgifter,det ser ut såhär:

MANNEN får in sin inkomst
mannen betalar sina räkningar
mannen sparar så mycket han vill spara.
det som är kvar används till mat,bensinoch övrigt man vill ha och behöver.

KVINAN får in sin inkomst
kvinnan betalar sina räkningar
kvinnan sparar så mycket hon vill spara.
det som är kvar används till mat och övrigt man vill ha och behöver.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #95 skrivet: 22 aug-09 kl 19:05 »
här har var och en samma utgifter som vi hade INNAN jag flyttade in till in sambo,dvs han har kvar SINA utgifter och jag har kvar MINA utgifter.
men som sagt vi har SEPARAT ekonomi,var och en betalar SINA utgifter,det ser ut såhär:

Så om mannen hade flyttad in i din lya så hade du fortsatt betala hyran och el?

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 23 aug-09 kl 12:28 »
Så om mannen hade flyttad in i din lya så hade du fortsatt betala hyran och el?
ja men självklart ,det är ju jag som står på den då!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #97 skrivet: 23 aug-09 kl 12:50 »
ja men självklart ,det är ju jag som står på den då!

Men då hade ju inte du kunnat spara så mycket som du gör nu.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #98 skrivet: 23 aug-09 kl 14:45 »

Jag börjar allvarligt undra vad din kille går för när han låter dig flytta in och bo gratis i hans lägenhet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 23 aug-09 kl 20:05 »
Jag börjar allvarligt undra vad din kille går för när han låter dig flytta in och bo gratis i hans lägenhet.
men vad är det du inte förstår med att han betalar ju samma sak även om jag inte bor där!
det är alltså ingen skillnad på utgift oavsett om jag bor där eller inte.
läs i lagboken om enskild egendom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser