Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rörlig vs.fast ränta?  (läst 16751 gånger)

lantligtromantiskt

• Gäst
SV: rörlig vs.fast ränta?
« Svar #60 skrivet: 21 aug-09 kl 17:19 »
och person 1 har levt ett underbart liv, bott på och brukat sin gård i 10 år medans den som sparat pengar har hyrt en lägenhet (annat boende) under 10 år har betalt onödiga pengar till en hyresvärd under dessa år i form av hyra... (för att inte tala om känslan av att sitta i en lägenhet i 10 år medans man längtar till en gård... för varför skulle man spara pengar till en gård om man inte längtar efter det livet?)
jag förstår inte varför du tror att inte person 2 har levt ett underbart liv? är det bara personer som äger gårdar som är lyckliga eller?
vad man sparar till är upp till en själv..som sagt alla lever inte för att bo på en gård.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 21 aug-09 kl 17:20 »
nejdu,du behöver lära dig!
så shaas in med dig i biosalongen.

men poppcorn då? det ska jag banne mig ha ;D

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 21 aug-09 kl 17:24 »
jag förstår inte varför du tror att inte person 2 har levt ett underbart liv? är det bara personer som äger gårdar som är lyckliga eller?
vad man sparar till är upp till en själv..som sagt alla lever inte för att bo på en gård.

men det råkar vara så att du befinner dig på ett forum för självhushållare och SMÅBRUKARE en rätt hög procent har gårdar/torp eller vill ha.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 21 aug-09 kl 17:26 »

men poppcorn då? det ska jag banne mig ha ;D
ja,lovar du att titta på alla 9avsniten så kan du väl få knastra på lite popcorn då. ::),men knastra inte för högt,för då hör du inte vad de säger,eller du kanske kan spanska? då kan du ju läsa texten,annars får du bara lyssna på engelskan och tejpa över taxtremsan... ;D ;D ;D

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 21 aug-09 kl 18:33 »

men det råkar vara så att du befinner dig på ett forum för självhushållare och SMÅBRUKARE en rätt hög procent har gårdar/torp eller vill ha.
ja,men att vara självförsörjande innebär inte med automatik att man har en gård,det räcker väl med en villa med land,växthus,vinbäsrsbuskar,äppleträd,päronträd,jordgubbsland,plommonträd.
vet att det diskuterades i en tråd här vad folk menade med självförsörjande...och jag kan säga att jag va bra mycket mer självförsörjande än vissa där som skaffat sig höga månatliga utgifter.

johe71

« Svar #65 skrivet: 21 aug-09 kl 18:54 »

det är du själv som sagt att person 2 sparar pengar i 10 år för att kunna bo på en gård...

BÅDE person 1 OCH person 2 får ju sina gårdar fullt betalda efter 10år

att då tro att person 2, som uppenbarligen vill ha och drömmer om en gård, skulle vara lycklig 10 år i en lägenhet har jag väldigt svårt att tro.

faktum kvarstår, person 2 tillbringar 10 år i ett boende som han/hon egentligen inte vill ha och betalar en massa onödiga pengar till hyresvärden istället för att direkt skaffa sin egen gård och betala samma onödiga pengar som ränta till banken

fakta: både person 1 och person 2 betalar onödiga pengar, men person 1 får bo de 10 åren på sin gård

och om man drömmer om ett liv på landet (och varför skulle man spara pengar till en gård om man inte gör det?) så har jag svårt att se varför man inte skulle göra som person 1?

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 21 aug-09 kl 19:05 »
det är du själv som sagt att person 2 sparar pengar i 10 år för att kunna bo på en gård...

att då tro att person 2, som uppenbarligen vill ha och drömmer om en gård, skulle vara lycklig 10 år i en lägenhet har jag väldigt svårt att tro.

faktum kvarstår, person 2 tillbringar 10 år i ett boende som han/hon egentligen inte vill ha och betalar en massa onödiga pengar till hyresvärden istället för att direkt skaffa sin egen gård och betala samma onödiga pengar som ränta till banken

fakta: både person 1 och person 2 betalar onödiga pengar, men person 1 får bo de 10 åren på sin gård

och om man drömmer om ett liv på landet (och varför skulle man spara pengar till en gård om man inte gör det?) så har jag svårt att se varför man inte skulle göra som person 1?

nej jag har inte sagt GÅRD,jag har bara sagt SPARANDE till boende.
så du tror på allvar at man måste bo på en gård för att vara lycklig? varför skulle man inte kunna vara lycklig i en lägenhet? allt beror väl på krav på standard,läge,prioriteringar osv...det va det dummaste jag hört att man inte kan vara lycklig i en lägenhet under tiden man sparar ihop till sitt boende..
hyresvärdens pengar är EN utgift,ränta och amortering till banken är TVÅ utgifter. varav en är onödig,och det är räntan. fins ingen anledning att sponsra banken.

jag säger som dave ramsey: if you will live like no one else,later you can live like no one else.

s

johe71

« Svar #67 skrivet: 21 aug-09 kl 19:21 »
nej jag har inte sagt GÅRD,jag har bara sagt SPARANDE till boende.

läs om, läs rätt

BÅDE person 1 OCH person 2 får ju sina gårdar fullt betalda efter 10år

i rest my case
« Senast ändrad: 21 aug-09 kl 19:25 av johe71 »

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 21 aug-09 kl 19:23 »
läs om, läs rätt

i rest my case
*STÖN* ta inte allt så bokstavligt.

johe71

« Svar #69 skrivet: 21 aug-09 kl 19:25 »
*STÖN* ta inte allt så bokstavligt.

det kanske blir enklare att debattera om du faktiskt skriver vad du menar och inte något annat *stön*

hyresvärdens pengar är EN utgift,ränta och amortering till banken är TVÅ utgifter. varav en är onödig,och det är räntan. fins ingen anledning att sponsra banken.

bara för att du får en räkning från hyresvärden så innebär det väl inte att det bara är en sak du betalar för? du får bara en räkning från banken också, varför ska du dela upp den men inte hyran?

hyran består av lön till de personer som underhåller byggnaden, hyresvärdens ränta [om han/hon har lån], hyresvärdens vinst [du tror väl inte att hyresvärden inte tar ut en vinst?]... jag kan fortsätta räkna upp saker som hyresvärden klumpar in i det han/hon kallar hyra... men du borde fatta poängen redan nu ;)

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 21 aug-09 kl 19:56 »
det kanske blir enklare att debattera om du faktiskt skriver vad du menar och inte något annat *stön*

bara för att du får en räkning från hyresvärden så innebär det väl inte att det bara är en sak du betalar för? du får bara en räkning från banken också, varför ska du dela upp den men inte hyran?

hyran består av lön till de personer som underhåller byggnaden, hyresvärdens ränta [om han/hon har lån], hyresvärdens vinst [du tror väl inte att hyresvärden inte tar ut en vinst?]... jag kan fortsätta räkna upp saker som hyresvärden klumpar in i det han/hon kallar hyra... men du borde fatta poängen redan nu ;)

om jag köper ett hus kontant med 2lägenheter i,då tar man ju bara ut hyra för uppvärmning ,el osv.dvs vad det kostar så att det inte blir nån kostnad för mig privat,utan att hyresgästerna betalar det.

om jag köper ett hus  med lån med 2lägenheter i,så måste man ju ta ut an avgift utav hyresgästerna som täcker BÅDE ränta,amortering,uppvärmning,el osv....så det inte blir nån kostnad för mig privat.

johe71

« Svar #71 skrivet: 21 aug-09 kl 20:20 »
fortfarande,

alternativ 1: jag köper mitt drömboende nu och betalar under ett antal år en extrakostnad till banken för lånet jag tog för att köpa mitt boende

alternativ 2: jag har ett drömboende som jag sparar ihop till under ett antal år, under dessa år får jag betala en extrakostnad till hyresvärden [alla hyresvärdar tar ut en vinst/lön]

fakta: oavsett alternativ så betalar jag alltså en extrakostnad

fråga: vart är man lyckligast? när man bor i sitt drömboende eller när man sparar pengar till drömboendet?

fakta (jag upprepar den igen eftersom du verkar ha missat det): oavsett alternativ så betalar jag en extrakostnad

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 21 aug-09 kl 20:38 »
fortfarande,

alternativ 1: jag köper mitt drömboende nu och betalar under ett antal år en extrakostnad till banken för lånet jag tog för att köpa mitt boende

alternativ 2: jag har ett drömboende som jag sparar ihop till under ett antal år, under dessa år får jag betala en extrakostnad till hyresvärden [alla hyresvärdar tar ut en vinst/lön]

fakta: oavsett alternativ så betalar jag alltså en extrakostnad

fråga: vart är man lyckligast? när man bor i sitt drömboende eller när man sparar pengar till drömboendet?

fakta (jag upprepar den igen eftersom du verkar ha missat det): oavsett alternativ så betalar jag en extrakostnad

ursäkta,vad är det för extrakostnad man betalar för att man sparar pengar??? bo måste man alltid göra någonstans,men ränta till banken behöver man inte betala om ma inte har några lån.

johe71

« Svar #73 skrivet: 21 aug-09 kl 20:57 »
om du tror att hyresvärden du hyr av inte tar ut en vinst (=extra kostnad för dig) så är du mer än lovligt mycket naiv

köpa eget boende med lån: extrakostnad = ränta
hyra boende: extrakostnad = hyresvärdens vinst

du får i båda fallen en extrakostnad

vem tror du är lyckligast? han/hon som betalar ränta men bor i sitt drömboende eller han/hon som betalar hyresvärdens vinst under tiden han/hon sparar till sitt drömboende?

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 21 aug-09 kl 21:12 »
exempel på 2st ensamhushåll utan barn.

INKOMST 25.000kr.
hyra 6.000kr
lån 6.000kr
el 500
övriga räkningar 3.000kr
sparande 4.000kr-
-----------------------------
kvar till mat och övrigt: 5,500kr

INKOMST 25.000kr
hyra 2.800kr
el 150kr
övriga räkninagr 1000kr
sparande 15.000kr
-------------------------------
kvar till mat och övrigt: 6.050kr

så visst handlar det om prioriteringar...

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #75 skrivet: 21 aug-09 kl 22:04 »
Sparar en så mycket som 2 000 i månaden tar det nästan 3 år iallafall...

Nejdå, låter du din partner betala alla utgifter för ditt boende så går det mycket snabbare ;).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

trädman

« Svar #76 skrivet: 21 aug-09 kl 22:55 »
om du tror att hyresvärden du hyr av inte tar ut en vinst (=extra kostnad för dig) så är du mer än lovligt mycket naiv

köpa eget boende med lån: extrakostnad = ränta
hyra boende: extrakostnad = hyresvärdens vinst

du får i båda fallen en extrakostnad

vem tror du är lyckligast? han/hon som betalar ränta men bor i sitt drömboende eller han/hon som betalar hyresvärdens vinst under tiden han/hon sparar till sitt drömboende?

Dessutom är nästan alla bostadsbolag till mycket stor del finansierade genom lån (bostadsobligationer mm) så i din hyra så ingår en inte obetydlig räntekostnad som till skillnad från räntekostnaden på ett eget lån inte är avdragsgill mot din inkomst och än mindre avdragsgill i nv, som "näringsdelen" av lånen till en jordbruksfastighet är.

Existens?

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 22 aug-09 kl 10:19 »
du skriver: att låna pengar till en gård är inte att suldsätta dig för livet,men det är ju precis det du gör eftersom du inte amorterar.att inte amortera ser jag som oerhört korkat,inte vill man väl sponsra banken i tid och evighet??
ja det är en stor myt att man tror att inflatione ska äta upp lånen ,men tyvärr funkar det inte så.
varför räknar folk kallt med att de ska säja med vinst? hur många har nu i krisens spår fått sälja till underpris och står med lån kvar men inget hus? massor med folk.
du säjer spara pengar tills man är 65år...ja det beror ju på ens mål och planer det förstås.
alla vill inte ha en gård,och alla kommer inte köpa nåt för 3miljoner.
Du blandar ständigt ihop saker, det är en jädra skillnad på att låna pengar till en gård eller ett hus. Ett hus kan mycket väl sjunka i värde om det blir hög arbetslöshet på orten t.ex. men det ska väldigt mycket till för att en gård ska sjunka i värde. Tvärtom så finns där skog som växer hela tiden, bara ett av skälen till att värdet snarast ökar.
Så jag vidhåller att det inte är att skuldsätta sig att köpa en gård, har man inte gjort en osedvanligt dålig affär så kan man när som helst sälja och lösa in sina lån.
En helt annan sak är att låna pengar till konsumtion, en resa t.ex, det är saker som försvinner medan lånet är kvar.

Sen är det få saker som gör mig förbannad, men när du kallar mig oerhört korkad för de val jag gör i mitt liv så blir jag faktiskt riktigt förbannad. Glöm aldrig att det är de som försöker göra nåt, lånar pengar för att starta företag eller bygger upp nån annan verksamhet som skapar jobb åt de själva och andra, som för samhället framåt. Skulle alla bara sitta och spara sina pengar och vara livrädda för att låna så funnes det snart ingen ekonomi kvar i landet för att betala t.ex din sjukpension.
Du startar den ena tråden efter den andra med enda syfte att kunna slå ner på folk som gör ett annorlunda val i sitt liv än vad du gör, fast du maskerar början på trådarna så att man ska tro att du har ett seriöst intresse av att diskutera ekonomi.
Precis som du tycker jag är korkad som väljer att betala ränta på lån för att leva det liv jag vill nu och inte om 20 år när jag är 65,  så kan jag tycka det är korkat att sitta samma tid i en lägenhet och betala hyra till nån annan.
Men jag uttrycker mig inte så, för till skillnad från dig så respekterar jag mina medmänniskors val här i livet.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #78 skrivet: 22 aug-09 kl 10:27 »
Tog det ens 24 timmar innan vår "ständigtbytandealiastroll" fick igång folks ilska igen ?  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brickis

« Svar #79 skrivet: 22 aug-09 kl 11:07 »

här...ett bra boende till dej där du kan sitta å spara dina kära slantar..http://www.rusta.se/zoom-bild_75151048.html

..även ett matspartips oxå..storpack å håller länge :P :P :P  http://www.rusta.se/zoom-bild_75651030.html
« Senast ändrad: 22 aug-09 kl 11:17 av brickis »
grönt,blått,ljussvart....en trave nävar samt för mycket fritid...

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 2 användare
Frennie, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser