Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  innersulor i ull  (läst 1665 gånger)

manna

• -
innersulor i ull
« skrivet: 06 feb-06 kl 08:36 »
Nu ska det tillverkas innersulor i tovad ull till bl a kängor. Jag hade först tänkt att laska kanterna runtom och sy några stygn över sulan, men jag är osäker på hur bra sulan håller. Kanske hade det varit bättre att sy på tyg på över- och undersida på sulan?

Tips? Erfarenheter?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

• -
Re:innersulor i ull
« Svar #1 skrivet: 06 feb-06 kl 08:43 »
 Det är vanligt att tova in näver i sulorna. Har inte provat själv ännu trots att jag hittade en massa näver på vinden från när min mamma hade en näverslöjdsperiod.
Jag tror det kan vara onödigt jobb att sy på tyg det är nog bättre att tova nya när dom är utslitna. Men det borde väl vara så att sulan bara tovas ihop mer när man går på den istället för att slitas ut... Och att man får göra nya när den är för hård :)
  Lycka till!
                  Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

manna

• -
Re:innersulor i ull
« Svar #2 skrivet: 06 feb-06 kl 09:23 »
Men det borde väl vara så att sulan bara tovas ihop mer när man går på den istället för att slitas ut... Och att man får göra nya när den är för hård :)

Ja, så kan det ju vara. Det har jag inte tänkt på. Så när mannen har filtat ihop sina sulor, så är de färdiga att använda som botten till tofflor åt småbarn...  ;D Toppen!

... sulorna är gjorda. Oj, vad bra de blev!  8)
« Senast ändrad: 07 feb-06 kl 06:59 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

1194 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser