Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  traktorteknik i stark lutning  (läst 4601 gånger)

louise

• Gäst
traktorteknik i stark lutning
« skrivet: 18 aug-09 kl 21:58 »
Vet inte om man kanske kan bruka en plätt på mitt kommande arrende. Just nu går det inte att se om det är en åker eller bete, men enligt kartor jag hittar kan det vara en åker. Men det lutar nåt så förbannat, och är en smal remsa (lutar på "bredden"), så jag förstår inte hur jag ska våga mig på det. Hur kör man på en sån plätt utan att välta?

trädman

SV: traktorteknik i stark lutning
« Svar #1 skrivet: 18 aug-09 kl 23:59 »
Om den lutar så mycket att riskerar att välta är det nog knappast värt besväret att bruka den som åker. Fyrfotadjur bruskar vara stadiga så den kanske kan komma till pass som betesmark

Aqualize

« Svar #2 skrivet: 19 aug-09 kl 01:11 »
En traktor kan luta mer än man tror, men även om man har skyddsram (annars ska du inte ens tänka på det!) så känns det läskigt och är obekvämt att köra om man måste sitta "på sidan" i sitsen. Betesmark låter trevligare som användningsområde.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-09 kl 18:59 »
Om lutningen kommer upp i 15-20 grader eller mer så ska du inte ge dig på att köra där, det kan kosta många pengar om traktorn välter...

Annars bör du planera körningen så att man kör uppför/nedför lutningen istället, men du ska ju då se till att du inte har för stora redskap i förhållande till storleken på traktorn (därför ska man inte ha för liten traktor) och att du har antingen lastare eller frontvikter på traktorn när du kör i uppförslut.

I synnerhet vid plöjning i uppförslut är det viktigt med frontvikter eller lastare och att traktorn är tillräckligt stor för redskapet.

Att tänka på är ju också om man har tex buren slåtterkross som fälls ut vid sidan av traktorn så påverkar ju det tyngdpunkten också.

Annars är ju fårskallar bra på att hantera åkrar som lutar  ;D

Månskensodlaren

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 20 aug-09 kl 19:06 »
En låg & bred traktor borde funka bra.  å lätta redskap så att inte bakänden hasar när du lyfter dem.

Förr i tiden använde dom nå som kallades björnhjulet, Det var som ett järnhjul som man spände fast utanpå ordinarie hjul. men jag vet inte om det finns sånna å få tag på nu.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 20 aug-09 kl 22:38 »
Du får fråga en Norrman hur de gör på sina lutande åkerlappar :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Månskensodlaren

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 21 aug-09 kl 15:45 »
Jag hittade denna på ett amerikanskt forum,  skulle nog funka.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 26 aug-09 kl 11:13 »
Lutande plättar är som gjort för kor, det blir dessutom enklare att leka välta-kor-leken. I traktorn får man bara ont i nacken.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Henrik.S

« Svar #8 skrivet: 26 aug-09 kl 22:08 »
I Norge använde de mycket 2-hjulstraktorerna (Norsk-traktor) funkar bra men blir jobbigt om det är större modell på åker  ;)
//Henrik

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 aug-09 kl 22:19 »
Äh, jag får se hurmkt det lutar. Just nu är det tom osäkert om jag får kontraktet. Men plätten har stått länge så jag hade ju gärna sått om den, sen behöver jag ju inte göra det lika ofta som man brukar med vall, men en gång för att fräscha till den.

teufel

« Svar #10 skrivet: 26 aug-09 kl 23:31 »
Håller med de andra här!

Använd som betesmark istället. Vi har en gammal fornåker med extrem lutning på sina ställen. Vi håller några haflinger-hästar där. De är ju alphästar av naturen och gillar att burna nerför backen i full galopp där det är som brantast! Och så är det ju ganska bekvämt att äta uppför, så de slipper sänka huvudet så långt ner. ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser