Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hasselnötter  (läst 7253 gånger)

emmapemma

Hasselnötter
« skrivet: 18 aug-09 kl 19:46 »
Kan man på något lämpligt vis rosta eller torka hasselnötter? har hör att det är svårt ???

mnykvist

• Uppland
SV: Hasselnötter
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 12:46 »
Alltså jag har bara brukat plocka dem och låta dem ligga luftigt med skal och allt. Då torkar dom och så är det bara att knäcka dem när man vill. Men det kanske inte var det du menade?
Jag bokstavligt talat ÄR Mia!

mnykvist

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-09 kl 12:49 »
Däremot undrar jag om någon kan tala om när man ska plocka hasselnötterna? Ska de lossna lätt från sitt fäste eller ska man plocka hela klasen? Ska de vara ljusgröna eller ska de ha börjat gå lite grann i brunt? Jag kommer inte ihåg hur jag har gjort tidigare år!
Jag bokstavligt talat ÄR Mia!

emmapemma

« Svar #3 skrivet: 21 aug-09 kl 21:43 »
Ja ha så det är inte svårare än så  :) va bra!

Men det är som du säger, när ska dom plockas?

emma

hursomhelst

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-10 kl 15:56 »
Pufffar upp denna tråden...

Undar mer NÄR är hasselnötter är mogna att plockas?

Och hur/var ska man ska torka dom??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 25 jul-10 kl 16:04 »
Ja, det är frågan. Jag äter dem nu, färska och lite syrliga, i sallad eller bara direkt från busken.

Ska man lagra dem, eller vill ha den traditionella smaken, då får man vänta tills de börjar bli lite ljusbruna. Men vänta inte för länge, så har ekorrar och fåglar redan tagit dem. Torkas luftigt tills de är helt bruna och torra, knäck några för att kolla.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

chickadee

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jul-10 kl 17:14 »
Här (ungefär odlingszon 2) är hasselnötterna mogna i mitten av september. Då trillar de av busken själva eller jag skakar den lite så att fler faller ned. De som inte hyllet lossnar lätt på, är tomma. Om de inte används direkt brukar jag förvara dem i pannrummet där det är torrt och varmt. Eftersom jag bara har en buske blir det inte så stora mängder så de brukar gå åt ganska fort. Därför är jag ingen expert på hur man långtidsförvarar hasselnötter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 2 användare
HYL, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser