Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försäkring rymmargrisar???  (läst 5506 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Försäkring rymmargrisar???
« skrivet: 05 feb-06 kl 00:12 »
Jag har fått tag på "lånegrisar"!!! :D En sugga med kultingar som ska komma på sommarbete hos mig och förhoppningsvis göra månlandskap av mitt gamla hygge. Grisägaren fixar bl.a. stängsel och grisarna är vana vid el redan innan de kommer till oss. Vi står för aggregat och har ett batteridrivet för långa stängsel och undervegetation samt nya jordspett. Upp mot grannens granplantering ska vi sätta dubbla trådar som en extra säkerhet mot rymningar, men med djur kan man ju aldrig vara helt säker.

OM våra lånegrisar skulle rymma in på grannens mark och ställa till förödelse - finns det en bra försäkring som täcker det? Hemförsäkringen? Går det att teckna en tillfällig försäkring eller hur går det till? Jag kan gissa att 15 stora grisar kan ställa till en hel del även på kort tid. Eller räknas boskap som "oskyldiga" ifall ägaren/fodervärden gjort allt som h*n borde göra för att hålla grisarna inne i hägnet? Vet att min häst (innan jag köpte den) sparkade in en bildörr på en parkerad bil och att det enbart gick på bilägarens försäkring eftersom hästen var ett oskyldigt betesdjur.

Hjälp! Har jag försatt mig i en riskabel situation?

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #1 skrivet: 05 feb-06 kl 01:35 »
En liten fråga?: bor du inom tätbebyggt område? Kolla med kommunen över ditt fastighetsnummer vad du ligger i för område. För är det så att du faktiskt INTE gör det, så då är det du som har rätt att hålla djur, (så att du lagligen får ha djur där du bor). SAMT att: det är faktiskt som så att var och en ska själv skydda sina ägor, det innebär att din granne om han nu är väldigt mån om sina äppelträd och vill skydda dom mot rådjur ELLER förrymda GETTER, eller nån som har lite grönsallad och inte vill ha en KO stående i landet på morgonen får faktiskt finna sig i att själva sätta upp ett stängsel kring sin mark. DU har också ett ansvar att göra ditt bästa, men tex om grisarna rymmer och grannen ringer dig och säger att det ätit upp hans tulipaner, så är det du själv som avgör hur grannsämjan ska vara, du behöver nämnligen inte ersätta det.
Däremot är faktiskt din granne nästan skyldig att se efter din gris tills du hinner dit (alltså inte börja skjuta på den..., utan försöka förhindra en tex olycka om det är en väg i närheten).
Låt säga att du bor i en glesbygd och nära skogsområde, så kan du mycket väl släppa får på bete (skogsbete) bara du kollar området med länsstyrelsen att ditt område är tillåtet. Springer dina får sen iväg till någon tant och hennes blomlådor, så taskigt för henne... Något att tänka på för er som nu inte har djur, för vi som har det och vill ha dom lösa vi får ändå lov att säga: skrik inte på oss om fåren finner erat lande, ni får själv stängsla in era ägor, det kunde lika gärna vara en rådjursflock eller vildsvinsflock nästa gång.
/ Detta menas inte provokativt, men det är lite tröttsamt när grannen ringer hysteriskt för att det står ett får på hans mark mitt ute i skogen där han planterat ett äppleträd, jag menar, gör som alla andra, sätt ett hönsnät över plantan.. What´s the big deal.
Med grisar vet jag inte hur det funkar, men kolla med länsstyrelsens landsbygdsenhet.
MEN ett djur som orsakar skada på tex en bil, en ägodel då är det djurägarens skyldighet att ställa detta till rätta. Och så hoppas jag att hästägaren stod för självrisken vid den tråkiga incidenten, även om han inte var skyldig till det, men det gör man ju. Men om en hund springer ut på vägen och blir överkörd så är det faktiskt hundägarens ansvar att ersätta skador på bilen. Men det är alltså skillnad på Boskap/tamdjur och husdjur.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #2 skrivet: 05 feb-06 kl 10:39 »

För är det så att du faktiskt INTE gör det, så då är det du som har rätt att hålla djur, (så att du lagligen får ha djur där du bor). SAMT att: det är faktiskt som så att var och en ska själv skydda sina ägor, det innebär att din granne om han nu är väldigt mån om sina äppelträd och vill skydda dom mot rådjur ELLER förrymda GETTER, eller nån som har lite grönsallad och inte vill ha en KO stående i landet på morgonen får faktiskt finna sig i att själva sätta upp ett stängsel kring sin mark. DU har också ett ansvar att göra ditt bästa, men tex om grisarna rymmer och grannen ringer dig och säger att det ätit upp hans tulipaner, så är det du själv som avgör hur grannsämjan ska vara, du behöver nämnligen inte ersätta det.
Däremot är faktiskt din granne nästan skyldig att se efter din gris tills du hinner dit (alltså inte börja skjuta på den..., utan försöka förhindra en tex olycka om det är en väg i närheten).



Du menar alltså att jag får skylla mig själv om grannens hästar tar sig in i min trädgård, trampar sönder gräsmattan, gnager sönder äppelträden och äter upp blomrabatterna och sparkar in bildörren   :o OCH dessutom ska jag passa så inte hästarna går ut på vägen, äter det som är giftiigt för dom  ??? inte blir stångad at av min getabock eller skrämd av mina hundar !

Som om det vore mitt fel  ??? Ehhh

Är du dum eller  ??? ??? ??? ???


Håller med Zeke , ingen skulle vilja ha mig till granne  >:(.

Bondmoran




Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

asta

  • Inlägg: 332
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #3 skrivet: 05 feb-06 kl 11:22 »
Jag bor i glesbygden och har få grannar, men alla marker runt mig har ju ägare även om ingen bor där.
Vad gäller boskap så tror jag faktiskt att de i stort sett räknas till "vilda djur" och att det därmed är svårt att begära ersättning som drabbad. Tror, men VET inte. Så länge man har tillräckliga stängsel så att man gör sitt yttersta för att förhindra att djuren kommer lösa. Fast jag antar att de allra flesta djurägare tar sitt ansvar och ersätter vad deras djur förstört.
Hund har man alltid strikt ägaransvar för och är alltid ersättningsskyldig vad än som händer.

Skulle mina lånegrisar rymma ut på grannmarkerna vill jag självklart ersätta ägaren för vad som förstörts, men när det gäller nyplanterad skog så hade det varit svårt att ersätta helt ur egen ficka, i alla fall med min ekonomi.
Jag ska ringa försäkringsbolaget i morgon.

Men hur gör ni som har grisar? Rymmer aldrig era? Jag kanske överreagerar?

asta

  • Inlägg: 332
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #4 skrivet: 05 feb-06 kl 14:43 »
Boskap räknas inte till "vilda djur".

Du är ansvarig för skador som dina djur åstadkommer.

Jag ska ringa mitt försäkringsbolag och höra vad de säger. Skriver in här när jag fått svar. Kanske kan fler vara intresserade av vad som egentligen gäller?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #5 skrivet: 05 feb-06 kl 16:29 »
 Ja, skriv gärna här när du fått svar!
Jag har alltid trott att man är ansvarig för vad tamdjuren ställer till oavsett vilken art de tillhör...
Det jag vet är att om man är ute och kör eller rider och blir påkörd av en bilist är det bilägarens ansvar eftersom h*n har ansvar att köra så att h*n kan undvika skador.
 Men i övrigt så är man väl skyldig att hålla djuren instängda. Jag kan inte tro att man kan låta får, gris och ko ränna omkring och att grannarna ska hägna in det de inte vill ha förstört, har man så dåliga stängsel kan man nog vara illa ute? Jag har för mig att jag läst i någon gammal lag (vet ej om den gäller längre) att man kan fånga lösgående djur på sina marker och hålla dem fast till djurägaren betalar för skadorna de ställt till med.
 För mig spelar det egentligen ingen roll vilka lagar som gäller, vanligt hederligt Folkvett säger väl att man inte låter sina djur förstöra för andra utan att ersätta skadorna?
                         Mvh
                      Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #6 skrivet: 05 feb-06 kl 18:10 »
 Jag har för mig att jag läst i någon gammal lag (vet ej om den gäller längre) att man kan fånga lösgående djur på sina marker och hålla dem fast till djurägaren betalar för skadorna de ställt till med.

Citera
Lag (1933:269) om ägofred

5 KAP. Om skadestånd samt om rätt att bättra annans hägnad och att intaga annans hemdjur
 
 47 § Kommer någons hemdjur olovligen in å annans ägor och gör därå skada, vare djurets ägare pliktig ersätta skadan, ändå att han ej är därtill vållande. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den, som vållat skadan.
   Vad nu stadgats om ägare till hemdjur gälle ock den, som mottagit djuret till underhåll eller nyttjande.


 
 48 § Försummar stängselskyldig att å tid, som i 6 § sägs, hålla sitt stängsel i fredgillt stånd och avhjälper han ej ofördröjligen befunnen brist, då han därom tillsäges, stånde själv den skada, som genom försummelsen vållas å hans ägor, samt ersätte skada och förlust, som därav tillskyndas annan, mot vilken stängselskyldigheten gäller.
   Komma genom försummelsen den stängselskyldiges egna hemdjur in å annans ägor, gånge, ändå att han ej tillsagts om bristen, som i allmänna strafflagen skils.

 
 49 § Avser försummelsen underhåll av stängsel och bättrar den försumlige ej ofördröjligen efter tillsägelse, må den, mot vilken stängselskyldigheten gäller och som kan av försummelsen lida men, hålla syn genom två för uppdraget lämpliga män, mot vilka ej förekommer jäv som gäller mot domare; av synemännen skall den ene vara nämndeman i domsaga eller i fastighetsdomstol eller god man vid fastighetsbildningsförrättningar. Har den försumlige i god tid kallats till synen och varder bristen vid synen vitsordad, förelägge honom synemännen viss tid, ej kortare än fem dagar, inom vilken han skall hava botat bristen, vid äventyr att denna eljest må avhjälpas av den, som påkallat synen. Denne låte efter utgången av sagda tid, till utrönande av huruvida vid synen befunna brister blivit avhjälpta, anställa efterbesiktning i samma ordning som om syn stadgats; dock vare efterbesiktning icke av nöden, därest den försumlige avlämnat skriftligt erkännande, att åtgärd för bristens avhjälpande ej vidtagits. Därefter njute den, som fordrar rättelse, utmätning hos den försumlige ej mindre för kostnaden för synen och för efterbesiktning, där sådan erfordrats, än även för det belopp, vartill det eftersatta arbetet av synemännen uppskattats, samt vare pliktig att därefter ofördröjligen ombesörja arbetets utförande. Nöjes ej den andre däråt, instämme sitt klander till fastighetsdomstolen inom en månad efter utmätningen eller vare sin talan kvitt.
   Den som fordrar rättelse äge ock, därest bristen ej ofördröjligen efter tillsägelse avhjälpes, själv bota denna och njute sedan av den försumlige betalning för vad arbetet visas skäligen hava kostat.
   Vad här ovan är stadgat om stängsels underhåll äge motsvarande tillämpning, där någon brister i underhåll av hägnad kring betesmark, som upplåtits enligt denna lag. Lag (1971:1053).

 
 50 § Utsläppes hemdjur å tid, då skyldighet att hålla stängsel i fredgillt stånd ej äger rum, skall tillses, att det ej ofredar annans ägor.
   Är hemdjur otamt eller okynnigt, så att det bryter eller flöjer över gill hägnad, skall, ändå att djuret uttsläppes å hägnade ägor, därom tagas sådan vård, att annans mark ej ofredas.
 

51 § Den, vars ägor lidit skada av annans hemdjur, låte skadan genast synas och värderas av två för uppdraget lämpliga män, mot vilka ej förekommer jäv som gäller mot domare. Lag (1946:837).

52 § Finner någon å sina ägor annans hemdjur, som dit olovligen inkommit, äge han intaga djuret. Dock vare han pliktig att om intagningen genast underrätta djurets ägare eller, om han är frånvarande, den som är satt i hans ställe. Är ägaren ej känd, skall intagaren ofördröjligen låta införa kungörelse om intagningen i ordstidning.
   Den, som intagit hemdjur, vare skyldig att underhålla och vårda djuret. Sedan underrättelse eller kungörelse ägt rum enligt första stycket, äge han rätt att nyttja djuret. Lag (1977:667).

 
 53 § Ägare till intaget hemdjur have ej, utom i de i 54 § angivna fall, rätt att återfå djuret, förrän han antingen i lösen därför utgiver det värde, vartill skadan beräknats  enligt 51 §, så ock kungörelsekostnad samt det belopp, vartill kostnaden för djurets underhåll och vård blivit av två för uppdraget lämpliga män, mot vilka ej förekommer jäv som gäller mot domare, uppskattat, med avdrag för den nytta intagaren under tiden haft av djuret, eller ock för sådan lösen ställer full pant eller borgen. Nöjes ej djurets ägare åt värdering eller uppskattning, som nu sagts, eller vill han av annat skäl återvinna vad han utgivit i lösen, instämme saken till domstol inom en månad efter det djuret utlöstes. Lag (1946:837).

54 § Kan den, som intagit hemdjur, ej på sätt i 51 § sägs visa vilken skada det gjort, och har han ej heller med djurets ägare träffat överenskommelse om skadans värde, vare han skyldig att utgiva djuret utan annan lösen än de kostnadsbelopp, som omförmälas i 53 §.
   Har intagaren underlåtit att underrätta eller kungöra enligt 52 §, give ut djuret utan lösen och gälde ersätting till ägaren för det denne varit i saknad därav.
   I nu angivna fall stånde det fritt för intagaren att efter stämning utsöka vad honom i lösen kan tillkomma i den mån hans fordran ej guldits vid djurets utlämnande.

 
 56 § Varder intaget hemdjur ej utlöst inom fjorton dagar efter det underrättelse enligt 52 § skett, vare intagaren berättigad att utan ytterligare anmaning låta sälja djuret å offentlig auktion och ur köpeskillingen uttaga honom tillkommande lösen.

 
 57 § Bliver ägare till intaget hemdjur ej känd inom fjorton dagar efter det kungörelse enligt 52 § ägt rum, göre intagaren utan dröjsmål anmälan om intagningen hos polismyndigheten i orten.
   Vill intagaren, sedan anmälan skett, sälja djuret å offentlig auktion och ur köpeskillingen uttaga honom tillkommande lösen, vare därtill berättigad.
   Har ett år förflutit från det intagningen anmälts hos polismyndigheten, och är ägaren alltjämt okänd, skall djuret eller, där det blivit sålt, köpeskillingen i dess helhet tillfalla intagaren. Lag (1938:122).



"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #7 skrivet: 06 feb-06 kl 02:32 »
Ja det var hemskt :o vad jag trampade på några tår, Förlåt mig så mycket. Förlåt om jag misstolkat vissa paragrafer, Zeke, men jag är inte större människa att jag kan medge det. :-\
Nu var det dock så att jag bad att man skulle kolla med sin länsstyrelse vad som gällde. Grisar är inget "boskap" och heller inget djur som nyttjas vanligen vid tex fäbod/säterbruk, vilket gör skillnad. Men om du läser i den lagtext du själv kopierade  i 5§ (se nedan) så läs STÖRRE HEMDJUR.

Och vad vet du om mig jag är faktiskt jättetrevlig :)

TEX vill jag nu nämna något intressant; I några områden i Sverige tillåter man att låta djuren gå på skogen under viss del av året, Tex får/getter. Jag råkar bo i ett sånt område :D

På vägarna finns under sommaren varningsskyltar med får, getter och kor för fäbod/säterbruk. Man kan göra vallning varje dag, eller som många faktiskt gör, släppa dom på skogen. Man samlar in dom under hösten.

Något intressant hände i somras vid en fäbod i vårt område. En turist tog sin bil HELA vägen fram till fäboden,  vilket man inte får göra om man inte är handikappad, eftersom vägen inte tål hur mycket som helst. Djuren går ju alltså lösa på området. Getabocken gick fram och vässade sina 10 år gamla, långa horn på huven.... Tänk nu på att alla djur är ditlånade av olika människor, en liten ideell förening håller fäboden öppen om någon människa skulle hitta dit. Vem tycker du ska stå för skadan? Getägaren, som lånat ut djuret? Hela föreningen? De som ska ha tillsynen, typ Arbetspraktikanter och volontärer för dagen från föreningen, eller kanske bilägaren själv? Marken är bolaget - statens. Mannen fick faktiskt inte ett öre i ersättning, det gick på hans egen försäkring. Han fick skylla sig själv.

Något som hände mig i somras var att jag lånade ut (som jag brukar) får till fäbodar i området (spar på betet hemma vid gården vet du), ett lamm blev dödat inne på fäbodområdet som är inhängnat av getsäkert, gärdesgård. Hunden tillhörde en kvinna som bodde på sätern och hade sin häst där. Hundarna sprang konstant lösa, och hon hade ingen pli på dom. Men jag fick efter mycket om och men betalt för lammet, trots att jag inte var där när det hände, men de försökte säga att det var vargen, de ringde mig inte direkt, de grävde direkt ner djuret så jag inte fick inspektera skadan eller tillkalla rovdjursexperten, men tack vare vittnen som sett händelsen så löste det sig. TUR att du inte har dom till grannar :o

Trots allt  bor man på landet och vet att man har grannar med djur så är det verkligen att förtränga tanken på att något ska hända med odlingen där hemma om man inte vet bättre än att sätta upp staket, och vill man freda sig gör man det.

Har jag nu sagt att JAG släpper dom på skogen - eller har dom fritt gående hemma? Nej just det. Har jag heller sagt att jag äger STÖRRE HEMDJUR, nej just det.

Jag har FÅR. OCH jag har ROVDJURSSTÄNGSEL 5 trådigt med Elefantaggregat. Trots det så händer det sig att något får ibland tar sig ut. Och gör det så, och grannen blir skitarg för någon planta, så fixar jag det med grannen, eftersom jag vill behålla den enda grannen jag har som vän. Men ändå eftersom vi båda har fastigheter som är sådana att de på kartan utmärkes med vad som är bete, äng, odling mm så kan jag ju inte be honom att lägga 1/4 del i stängslet (vilket jag tolkar lagen att man faktiskt kan göra).

Hur tolkar du det, för det är intressant. Men jag har fått statsbidrag för rovdjursstängsel.

Så jag måste säga att jag personligen gör allt för att stänga dem inne. Men det blir ju grannen själv nu då som får sätta stängsel om han är rädd om plantorna.

TÄNK en tanke. Tänk om jag är en jävla skitstövel. Jag tycker jag gjort allt men grannen blir aptokig om ett får ränner ner till honom - även om nu inte fåret förstör utan kanske står på hans äng och tuggar gräs.

Tänk sen om fåret käkar upp de 3 st äppelträd som han planterat och som kostat ca 200 skr styck. Det lönar sig ju mer att för mig - skitstöveln - att betala träden och skita i att sätta mer staket. Tanken på att vår polis som bor 3 timmar bort ska komma och inspektera hans lilla skada och ge mig böter är ju skrattretande...

För staket är dyrt och det tar tid och är jobbigt att sätta staketet och jag har råd att betala 1 gång om året, för förmodligen sätter han inget mer träd just det året, och så kanske jag har pengar och inte vänder på varje krona.

Så om grannen är smartare än skitstöveln, så garderar han sig och sätter upp ett staket, kanske en trevlig "getsäker" gärdesgård. Och detta är bara en tanke. Lycka till och hoppas ni har trevliga grannar, för det har jag. OCH jag betalar ALLTID om något händer, vilket inte har hänt än tack och lov.

PS, jag bor i värmlands län i den yttersta utmarken, långt från utflyttade stadsbor som vill göra gröna vågen, infödd och inhemsk lantis..

5§ Stängsel skall vara så beskaffat, att det fredar mot större hemdjur (hästar och nötkreatur).

Prövas i fråga om visst län eller viss del av län erforderligt, att stängsel fredar jämväl mot mindre hemdjur eller visst slag av sådana djur, ankommer på regeringen att efter hörande av vederbörande landsting och hushållningssällskap därom meddela föreskrift. Sådan föreskrift äge tillämpning jämväl i fråga om stängsel, som skall hållas i gränsen mellan det område föreskriften avser och invidliggande mark. Lag (1977:667).

Som jag sa, kolla med ditt län och ditt område, själv bor jag i utmark, mitt i skogen.

10§ Möter skogs- eller utmark å ömse sidor om ägogräns och fanns ej stängsel i gränsen den 1 januari 1933, skall skogs- eller utmarken, i den mån den ej hålles inhägnad, anses upplåten till gemensamt bete för större hemdjur.

Är för visst län eller viss del av län meddelad föreskrift, varom i 5 § andra stycket sägs, skall inom länet eller länsdelen rätten till gemensamt bete även avse sådana mindre hemdjur, som föreskriften angår.

Å den till gemensamt bete upplåtna marken må från fastighet, vartill hör del i marken eller på grund av servitut betesrätt därå, ej utsläppas flera hemdjur än som skäligen kunna vinterfödas å fastigheten.

11§ Prövas för skogsåterväxtens skyddande inom visst län eller viss del av län erforderligt, att rätt till bete å ohägnad mark, som i 10 § sägs, varder helt eller i viss mån, såsom beträffande vissa slag av hemdjur eller viss tid av året, förbjuden, må regeringen på framställning av vederbörande landsting och hushållningssällskap därom meddela föreskrift. Lag (1977:667).

12§ /Upphör att gälla U:2006-01-01/ Där inom visst län eller viss del av län skogs- eller utmark på grund av bestämmelserna i § 5 förordningen den 21 december 1857 om ägors fredande emot skada av annans hemdjur samt om stängselskyldighet den 1 januari 1933 var upplåten till gemensamt bete, må regeringen då skäl därtill äro, på framställning av vederbörande landsting och hushållningssällskap förordna, att inom länet eller länsdelen betesreglering å sådan mark må äga rum på sätt och under villkor, som i 13--19 §§ stadgas.

Har statsbidrag beviljats till utförande av åtgärder för skogsproduktionens höjande enligt skogsvårdsplan, fastställd av skogsvårdsstyrelse för viss del av län, må regeringen rörande länsdelen på framställning av skogsvårdsstyrelsen meddela förordnande, som i första stycket sägs.

Inom län eller länsdel, där förordnande enligt första eller andra stycket gäller, må stängsel enligt 2 § ej fordras mellan ägor, som utgöras av skogs- eller utmark, med mindre stängsel mellan ägorna fanns den 1 januari 1933. Lag (1977:667).

Ändrad : Lag (1940:598)
Ändrad : Lag (1977:667)
Ändrad 2006-01-01: Lag (2005:1168)
12§ /Träder i kraft I:2006-01-01/ Där inom visst län eller viss del av län skogs- eller utmark på grund av bestämmelserna i § 5 förordningen den 21 december 1857 om ägors fredande emot skada av annans hemdjur samt om stängselskyldighet den 1 januari 1933 var upplåten till gemensamt bete, må regeringen då skäl därtill äro, på framställning av vederbörande landsting och hushållningssällskap förordna, att inom länet eller länsdelen betesreglering å sådan mark må äga rum på sätt och under villkor, som i 13--19 §§ stadgas.

Har statsbidrag beviljats till utförande av åtgärder för skogsproduktionens höjande enligt skogsvårdsplan, fastställd av Skogsstyrelsen för viss del av län, må regeringen rörande länsdelen på framställning av Skogsstyrelsen meddela förordnande, som i första stycket sägs.

Inom län eller länsdel, där förordnande enligt första eller andra stycket gäller, må stängsel enligt 2 § ej fordras mellan ägor, som utgöras av skogs- eller utmark, med mindre stängsel mellan ägorna fanns den 1 januari 1933. Lag (2005:1168).

Ändrad : Lag (1940:598)
Ändrad : Lag (1977:667)
Ändrad 2006-01-01: Lag (2005:1168)
13§ Där inom län eller länsdel, varest förordnande enligt 12 § gäller, skogs- eller utmarken till särskilda fastigheter, på sätt i sagda paragraf sägs, den 1 januari 1933 var upplåten till gemensamt bete samt någon del av marken nyttjas till sådant bete, skall, om det för någon av fastigheterna yrkas, betesreglering å marken ske, så framt nödig betesmark för varje fastighet kan utan oskälig kostnad eller olägenhet för fastighetens brukande anordnas å fastighetens område eller, om för viss fastighet tillgång därtill ej finnes, fastighetens betesbehov lämpligen kan tillgodoses genom upplåtelse av betesmark å annan fastighet tillhörande del av skogs- eller utmarken.

Anses betesreglering ej lämpligen kunna omfatta skogs- eller utmarken i dess helhet, må den begränsas att avse den del av marken, som tillhör två eller flera fastigheter och helt eller delvis nyttjas till gemensamt bete, under förutsättning att behovet av bete för den eller de fastigheter, vartill återstående del av marken hör, kan å fastigheterna skäligen tillgodoses.

Skogs- eller utmark, som den 1 januari 1933 hölls inhägnad utan att stängselskyldighet ägde rum, skall vid betesreglering anses som om den sagda dag var upplåten till gemensamt bete.

Å mark, för vilken betesreglering trätt i tillämpning, äger rätt till gemensamt bete ej vidare rum för de fastigheter, vartill marken hör. Ej heller må därefter något område av marken nyttjas till bete för den fastighet, till vilken området hör, med mindre erforderlig hägnad hålles kring området.
14§ Finnes vid betesreglering upplåtelse av betesmark enligt 13 § böra för någon fastighet äga rum å annan fastighet, skall från denna upplåtas vad för ändamålet erfordras.

Åsämjas ägarna till två eller flera fastigheter, att betesmark upplåtes gemensamt för fastigheterna, och finnes sådant lämpligt, må det ske.

Vid upplåtelse, som nu sagts, skall tillses, att sådan mark tages i anspråk, som med hänsyn till beskaffenhet och läge är därtill mest lämpad, samt att olägenhet ej därigenom tillskyndas brukandet av den fastighet, varå betesmarken upplåtits.
15§ Betesmark, som upplåtitis enligt 14 §, skall hållas inhägnad samt, i den mån det kan ske utan oskälig kostnad, anordnas för betesbruk och därefter bibehållas i ett för sådant bruk ordnat skick. Skyldighet, som nu sagts, åligger fastighet, för vilken betesmarken upplåtits; och skall beträffande sådan skyldighet vad i 8 § är stadgat om ansvarighet för stängselskyldighet äga motsvarande tillämpning.

Om tid, då hägnad kring betesmarken skall hållas i fredgillt stånd, gäller vad i 6 § är stadgat.

I fråga om ansvarighet för skyldighet jämlikt 2 § att hålla stängsel i ägogräns och i fråga om rätt att fordra stängsel i sådan gräns skall så anses som om betesmarken tillhörde fastighet, för vilken den upplåtits.

Har betesmarken upplåtits å skogsmark, skall, så länge upplåtelsen äger bestånd, den för skogsmarken gällande skogsvårdslagstiftningen icke äga tillämpning å betesmarken.

asta

  • Inlägg: 332
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #8 skrivet: 06 feb-06 kl 10:28 »
Lagen är ju solklar. Se citat i mitt andra inlägg.

Klumpigt uttryckt av mig. Jag menar vad som gäller hos försäkringsbolaget, för det är ju inte alltid lika solklart som lagtexten.

Jag har nu ringt mitt försäkringsbolag och jag har en latbruksförsäkring (hos länsförsäkringar). I den finns en ansvarsförsäkring som gäller ifall mina egna eller djur som jag tar hand om/ansvarar för skulle ställa till med skada på min egen eller på andras egendom. I mitt fall har jag en självrisk på 3900:- och taket för ersättningsnivån är 73000:-

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #9 skrivet: 08 feb-06 kl 09:28 »
Hepp ! bra ämne som fick åtminstone mig att tänka till ! vi har ett antal får o två linderödare och bor längst med E 22 och det skulle ju inte va så bra om dom kommer ut o orsakar en olycka.
så jag tecknade en ansvarsförsäkring hos länsförsäkringar kostar cirka 700 :- om året och det kan det väl va värt.
MVH  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

linderödssvin

  • Inlägg: 29
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #10 skrivet: 08 feb-06 kl 10:24 »
Vill bara kommentera goldqueen att han har fel om en sak:
Den skrev:MEN ett djur som orsakar skada på tex en bil, en ägodel då är det djurägarens skyldighet att ställa detta till rätta. Och så hoppas jag att hästägaren stod för självrisken vid den tråkiga incidenten, även om han inte var skyldig till det, men det gör man ju
Detta stämmer inte. Har själv råkar ut för att min häst bröt sig ut ur hagen och stod på vägen. Då kom en bil som i och för sig betädde sig illa. Han åkte närmare och tutade så hon sprang iväg och stänkte då upp glas på lyset som gick sönder. Han försökte göra mig skyldig men det fick han betala själv. Min sambo har fått en lös häst upp på huven när han stod parkerad och han satt tom i bilen. Det fick han betala.
En flock på 3 hästar bröt sig ut. En blev påkörd så illa att den fick lov att skjutas. Bilförsäkringen betalade ut en extra ersättning för hästen för den var mer värd än vad tjejen hade den försäkrad för. Ägaren behövde inte betala något.
Så just hästen eftersom den ännu tydligen går som fordon i trafiken sen någon gammal lag när den användes i jordbruket står lite över andra djur.
Något att tänka på när man ser småungar ute och rider som inte har koll på hästarna dom sitter på. Tänk på att vi som bilägare alltid blir skyldiga om man inte kan påvisa att tex hagen hästen gick i om det är en lös häst var av väldigt dålig kvalite.
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #11 skrivet: 08 feb-06 kl 18:51 »
Jepp, det låter ju som vettiga bedömningar, tur att försäkringsbolagen bedömer fall efter fall. Och häst räknas som fordon när de trafikerar väg det vet jag. Min pojkvän var ute på en grusväg och körde på en schäferhund som sprang ut på vägen. Det var hundägarens fel. Tror att det gick på någon drulleförsäkring åt hundägaren eller om det var så att de betalade min pojkväns självrisk, Kommer inte riktigt ihåg för det var länge sedan.

Under en älgjakt för några år sedan körde min faster på en välpremierad jakthund. Hundägaren fick stå för skadorna (blev inte stora eftersom försäkringsbolaget gick in, mer självrisk kan jag tänka mig) men även hundägaren fick en stor summa pengar pga att hunden var välmeriterad.


goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #12 skrivet: 08 feb-06 kl 18:53 »
PS vilka försäkringsbolag har ni försäkrat hos.

asta

  • Inlägg: 332
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #13 skrivet: 08 feb-06 kl 22:57 »
PS vilka försäkringsbolag har ni försäkrat hos.

Jag har som sagt min ansvarsförsäkring inbakad i lantbruksförsäkringen. Länsförsäkringar.

asta

  • Inlägg: 332
Re:Försäkring rymmargrisar???
« Svar #14 skrivet: 08 feb-06 kl 23:02 »
Ang. hund och häst så är det ju få som inte har dessa försäkrade med en egen försäkring. På så sätt räknar man med att det finns ett försäkringsskydd ifall något skulle inträffa. Plus att man får ett litet häfte om vad som gäller och vilka saker man får resp inte får ersättning för.
Jag, som inte har andra djur (jo, stallkatter och de är tyvärr oförsäkrade) har ju aldrig ens tänkt på hur man försäkrar andra sorters djur.  Skönt att veta att jag faktiskt hade ett skydd, även om jag självklart fortfarande ska göra mitt allra yttersta för att både hagen ska vara ordentligt rymingssäker och att det dessutom finns extra skydd för den sida av hagen som gränsar till annans mark.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 4 användare (1 dolda)
peterm, Niklas Nyström, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser