Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  räv  (läst 3552 gånger)

pålle

• Gäst
SV: räv
« Svar #20 skrivet: 21 aug-09 kl 13:17 »
För den somm ärintreserad har en schäfer tik 66 cm hög 36 kilo det är bara att komma att beskåda och väga mäta  mvh

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #21 skrivet: 21 aug-09 kl 17:16 »
Svart eller vitt. Rätt eller fel. Variationer uteslutet!

Så ser inte verkligheten ut. Inte ens hos oss människor.

trassla

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 aug-09 kl 20:12 »
Min hane är som sagt liten, han väger ungefär 30 kg. Han är varken för tunn eller för tjock. Åter till räven. Tyvärr har jag aldrig en kamera till hands när den behövs, men så är det ju oftast ::).Nu skall jag gå ut till mina små flickor, för de står här ute och talar om att det är dags för morötter och äpplen (tala om att vara bortskämda :-[). Ha en trevlig helg allihop

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #23 skrivet: 21 aug-09 kl 21:33 »
Som barn såg vi, ungar, något som en del av oss trodde var en jätteräv, andra att det var en förvildad schäfer. Efter ett par vintrar tyckte de vuxna i byn, att de fått nog av rädda skolungar och man lade ut en åtel vid soptippen. Där vi hade sett den oftast.
Då den var skjuten visade det sig vara en oerhört kraftig korsräv. Vikten minns jag inte, så här 40 år senare, men jag minns att att portvakten på fabriken, han som sköt, sade att det var den största räv han sett men så hade den ju också haft fri tillgång på råttor och matrester. Soptipparna var ju öppna på den tiden.
Det spekulerades friskt bland de vuxna om att det var en korsning mellan räv och schäfer men jag minns inte vad som ev kom fram om det. Men jag minns att den var STOR och räv hade vi sett ofta.

En tanke bara:
För Dig, Trassla, tror jag det spelar mindre roll vad för djur det rör sig om - kanske Du inte ens bryr Dig om djurets kromosomantal - så länge det inte angriper Dina "små välsmakande stekar".
Lås in dem!
Sätt ev upp en srålkastare med IR-sensor vid dörren till stallet!
Om det är en räv, så tycker jag nog den är väl orädd.
Är det ett annat djur så borde den undvika kombinationen människa + hund, inte heller "vad det nu kan vara" borde bete sig så som Du beskrivit.
Tala med någon ansvars-kännande jägare!
Finns ingen sådan i Din närhet kan Du försöka med länsstyrelsen och deras viltspårare. Ibland är de faktiskt riktigt bra att ha att göra med!
Lycka till! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #24 skrivet: 22 aug-09 kl 10:33 »
Javisst har Du rätt, Torptomten, att det väsentliga är att skydda de små flickorna, inte vilket slags djur det är som hotar dem.

- Och "den som inte är lite bortskämd är inte någe älskad"!  Fortsätt Du att skämma bort dem Du älskar, Trassla!  Lite lagom, så där.  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lobelina

« Svar #25 skrivet: 07 sep-09 kl 21:41 »
Googlade lite om rävar, den kan tydligen ta vuxna rådjur som väger 20-30 kilo. Så mina grabbar får stanna inne om nätterna iaf tills dom uppnått matchvikt, eller tills jag fått tag på den rackarn som smyger om knuten. 

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #26 skrivet: 07 sep-09 kl 23:03 »
 :) Tack!!! :)
Må Du lyckas att skydda dem!!!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 08 sep-09 kl 09:51 »
Ja, Dina egna vänner är ju viktigare än den som smyger runt knuten, vem den än är!

mamman

« Svar #28 skrivet: 14 sep-09 kl 00:19 »
Lika bra att stänga in tösabitarna.....

.....åååå så hoppas jag att du har kameran i beredskap någon gång, jag blir ju nyfiken på bjässen!!! Instämmer i bilden som Gruff lade in.....det finns alltid avvikelser från vad som är "normalt"!

trassla

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 14 sep-09 kl 13:16 »
Jag vill bara meddela er att jägaren har skjutit räven. Det var den största räv han sett. Skönt att den inte springer runt här mer (ta inte illa upp, är en stor djurvän). så nu kan de små vildbasarna vara säkra. fast de är inte ute om ingen annan i familjen är det. Enda gången de små liven går ut själva är klockan 18 30 (exakt varje kväll) och ställer sig vid stängslet och skriker. Då är det dags för morot och äpple. Ja de kan klockan bättre än matte :-[

Sussilo

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 14 sep-09 kl 16:07 »
Då kan dina unggetter och du andas ut - skönt! Visst kan man vara djurvän utan att vilja ha storrävar eller andra rovdjur i närheten av de egna djuren.  :)

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 14 sep-09 kl 16:54 »
Djurvänner vill inte gärna mata vem-som-kommer-förbi med de egna vännerna ...

Ursäkta en liten nyfiken fråga:  Vägde jägaren räven, eler dokumenterade dess storlek på något sätt?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #32 skrivet: 15 sep-09 kl 08:28 »
Han har säkert skickat in den till nåt museum eller kanske sva...maken till så stor räv har nog aldrig skådats i världen...schäfersized...som 3 vanliga rävar ihop...fantastiskt!
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare
Nataks, N.grossmann

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser