Som barn såg vi, ungar, något som en del av oss trodde var en jätteräv, andra att det var en förvildad schäfer. Efter ett par vintrar tyckte de vuxna i byn, att de fått nog av rädda skolungar och man lade ut en åtel vid soptippen. Där vi hade sett den oftast.
Då den var skjuten visade det sig vara en oerhört kraftig korsräv. Vikten minns jag inte, så här 40 år senare, men jag minns att att portvakten på fabriken, han som sköt, sade att det var den största räv han sett men så hade den ju också haft fri tillgång på råttor och matrester. Soptipparna var ju öppna på den tiden.
Det spekulerades friskt bland de vuxna om att det var en korsning mellan räv och schäfer men jag minns inte vad som ev kom fram om det. Men jag minns att den var STOR och räv hade vi sett ofta.
En tanke bara:
För Dig, Trassla, tror jag det spelar mindre roll vad för djur det rör sig om - kanske Du inte ens bryr Dig om djurets kromosomantal - så länge det inte angriper Dina "små välsmakande stekar".
Lås in dem!
Sätt ev upp en srålkastare med IR-sensor vid dörren till stallet!
Om det är en räv, så tycker jag nog den är väl orädd.
Är det ett annat djur så borde den undvika kombinationen människa + hund, inte heller "vad det nu kan vara" borde bete sig så som Du beskrivit.
Tala med någon ansvars-kännande jägare!
Finns ingen sådan i Din närhet kan Du försöka med länsstyrelsen och deras viltspårare. Ibland är de faktiskt riktigt bra att ha att göra med!
Lycka till! /Tt