Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp de hoppar!  (läst 5906 gånger)

mattetillmånga

• Övriga världen
Hjälp de hoppar!
« skrivet: 17 aug-09 kl 00:47 »
Ge mig massa tips på hur tusan jag får mina Afrikanska dvärgetter att stanna i sin hage! Mina grannar har en underbar trädgård som är deras allt, det är katastrof om de tar sig in där  :o!

Har haft de i 120 cm orange närstaket men det viker sig ju när de hoppar mot det. Tror ni de forcerar ett staket av varannan ståltrådsvajer (med el) och varannan eltråd ca 140-150 cm högt?
Hur har ni andra era getter? Hur högt kan en Afrikansk dvärgget hoppa? 

Om jag inte kan få de att stanna inne måste de säljas till nån som bor mera ensligt  :'(

Desperat matte till getter som längtar ut!

Lina W

• Ångermanland
SV: Hjälp de hoppar!
« Svar #1 skrivet: 17 aug-09 kl 09:41 »
Har inte dvärggetter i försig men, jag har viltstängsel 180 cm högt med eltrådar på insidan så att de inte ska stå på nätet vilket bockarna mina gärna gör och fäst med brädor neri. Har så som vinterhage men tyvärr har bockarna fått stanna kvar i den i sommar eftersom de hoppar över elnätet.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 17 aug-09 kl 10:34 »
Hej Lina!

Hur stor är din vinterhage? Hur många getter har du där vintertid? Har nämligen oxå köpt ett djurstängsel på 160 cm och tänkte sätta eltråd med hög isolator överst, det var smart med tråd på insidan har inte tänkt på att de gärna står mot/på saker  :-\ (hade hoppats på att kunna lämna igen det och ha de på vanligt trådstaket, men det verkar rätt kört...) Har killarna några "leksaker" och roa sig med, getter är väl rätt busiga av sig?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 17 aug-09 kl 10:39 »
Det är höst, och dags att fylla på kroppens förråd av mineraler och vitaminer, tycker getterna.  Grannens trädgård är en fin källa.   :o  Men om Du VRÄKER in mineraler och andra nyttigheter i hagen?  Och så kolla maskstatus och det hela.  Gå gärna promenader med dem om Du kan, så ser Du om det är något speciellt de absolut vill ha.

Mina lantrasgetter var totalt omöjiga att stänga in om de saknade något, och om de hade allt de behövde så gick de för ett snöre!  De ansåg att de även behövde en lagom dos sex varje år.  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 17 aug-09 kl 13:52 »
Hej Trollmor!

Hm....det har massor av mineraler, salt, hö av bra kvalitet, får till och med kraftfoder om kvällarna, har gått på fint getbete med omväxlande terräng med grässorter och massa sly och småträd att gnaga på.... Haft ett hus att hoppa på och krypa in i. Men jag tror de är sällskapssjuka  :P Hade de utlånade ett tag till en kompis och där stod de på kökstrappan och skrek efter sällskap (de är 3 st getter) sedan de hoppat över.
De är bara ett halvår gamla så nån sexdebut har de inte haft ännu  ;D

Lina W

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 17 aug-09 kl 13:58 »
Min vinterhage är 200 meter stängsel i skog och så att de kan se över hela gården. Det är 3 getter, 1 bock och en kastrat som går där på vintern. Nu på sommaren har getterna en jätte hage mellan åkrarna och äter sly, de trivs hur bra som helst.
Bockarna har traktordäck att hoppa på, och några som hänger att stånga på och cementrullar att krypa i och hoppa på. Mycket uppskattat. Jag är ute och går med bockarna nu under sommaren så de får äta gräs och de får sly inslängt varje dag, det går ingen nöd på de.
Har sly på tork inför vintern nu, känner mig så duktig  ;D

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 17 aug-09 kl 14:47 »
Aha däcken var ju smart! Likaså cementrören, men var får man tag i såna  ??? Jaja jag får väl bygga en äkta kravallhage då rå åt mina rymlingar  :-* Vad gör man inte för sina djur  ::) Men vad är det för skillnad at såga ner sly nu mot för på vintern?

Anna

• -
« Svar #7 skrivet: 17 aug-09 kl 21:53 »
Jag har haft dvärggetter snart ett år och ahr inte haft några rymlingar annat än när vi glömt stänga haspen. Vi köpte 160cm högt viltstängsel, typ som lammnät som har mindre maskor nertill. Vi vek in nätet lite nertill så de inte skulle kunna pressa sej under och jag har aldrig sett några försök till att de klättrar på nätet eller försöker hoppa över. Vi valde ett högt stängsel för att slippa ha el. Vi har småbarn och även om de lär sej att det är ström i stängslet så skullle det bli jobbigt att ständigt håll akoll på andras barn som besöker oss. Vi har alltså inte haft nå'n ström och det har gått jättegbra.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 17 aug-09 kl 23:55 »
Jahaja, de är sällskapssjuka, de små liven?  Rymmer TILL folk snarare än till skogs?  Visst hade vi 'la en tråd om det för något år sedan?

Som sagt, innanför ett stängsel av ett snöre håller de sig när de tycker att de har allt de behöver innanför!  Sällskap behöver de definitivt, och om de är getter som  gillar folk, så må vi väl hysa viss förståelse, vi som är folk som gillar getter!

Lina W

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 18 aug-09 kl 14:34 »
Jo getterna rymmer ju aldrig till skogs, de rymmer för att få vara med för de är så nyfikna och sociala. Roliga djur det där  ;D
Traktordäcken funkar jätte bra, de har skitskoj när de far runt på de. Cementrören hittade jag på svärmors gård där de bara låg, killingarna ligger gärna både inne i och ovan på och sover.

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 aug-09 kl 15:01 »
Cementrören är bra för getterna att slita ner klövarna på när de hoppar och klättrar på rören. Nytta med nöje!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #11 skrivet: 18 aug-09 kl 18:36 »

De är bara ett halvår gamla så nån sexdebut har de inte haft ännu  ;D
Jo, de kan de faktiskt! En del blir könsmogna redan vid 3 månaders ålder. :-[

Jag har både dvärgar och lantras och har fårnät som är ca 140 cm högt.
Vi har lagt en bräda på marken som håller nätet kvar nära marken så ingen get kan åla sig under.
Över nätet har vi satt fast en bräda mellan stolparna så att getterna inte kan dra ner nätet och ta sig över och ut!
Tog ett tag att komma på hur vi skulle få dem att stanna inne i hagen, men detta fungerar kanonbra!

Och som tidigare sagts: se till att de har allt de vill ha INNE i hagen! Så är det inte lika intressant att ta sig ut!
Våra äter av det gräset som finns i hagen, men får sly, gräs och ogräs inlagt också. Där finns såklart mineraler och vatten med.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 18 aug-09 kl 22:05 »
Jo, de kan de faktiskt! En del blir könsmogna redan vid 3 månaders ålder. :-[
Ja, de små liven.  Könsmogna innan de egentligen ska sluta dia, vilken livsrytm ...   :P

Och som tidigare sagts: se till att de har allt de vill ha INNE i hagen! Så är det inte lika intressant att ta sig ut!
Ett problem bara, när det är FOLK de vill ha ...

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 15 okt-09 kl 23:13 »
Min get hittar alltid nya sätt att rymma på. Hon kryper under, hoppar över, tar sig över via någon sten  eller gör sig ett hål rakt igenom fårstängslet. Jag har ingen el och heller inget superhögt staket, det är väl  kanske 1,30 m högt men  jag är övertygad om att det skulle vara mycket svårt att stänga in henne oavsett. Nu rymmer hon bara in i trädgråden (där händer ju allt spännade!) så de "enda" som får lida är mina bärbuskar, syrenen etc. Hon har tillgång till allt en get kan drömma om  (utom en tjusig bagge) inne i hagen men hon gillar helt enkelt inte att vara instängd, så tolkar jag det.
Hoppas att dey har ordnat sig med dina små getter, för trots allt så är det himla roligt med getter!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 15 okt-09 kl 23:58 »
Hon behöver en getkompis. Det GÅR bara inte att prata get med ett par fårskallar  ::)

esten

• -
« Svar #15 skrivet: 16 okt-09 kl 13:16 »
Så har ju geten också 24 timmar per dygn att klura på hur man bäst tar sig ut ur hagen , hur många timmar per dygn har du till att se att de inte gör det ?
En get som vill ut KAN hoppa över ett industrinät , de kan hoppa uppemot 2,40 meter . Om de vill .
Mina getter hoppade över industrinätet , men stannade innanför dubbla eltrådar vanlig kouppställning 1.20 m
Får-elnätet funkade också , men slog jag av strömmen för att flytta till nytt bete , var de över på ett kick .
En get är mycket personlig och gör som DEN vill .

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 16 okt-09 kl 13:28 »
Hon behöver en getkompis. Det GÅR bara inte att prata get med ett par fårskallar  ::)

Jo, det är klart men då jag räddade henne från yxan hade hon levt med bara hästkompisar så hon är mycket förtjust i fåren och lämnar dem inte, utan håller sig i närheten, fast oftast på fel sida av staketet. Jag tänkeratt hon hellre vill vara levande get med fårkompisar en uppäten get... Har funderat på att skaffa en till get men är rädd att de två ska dra i väg på riktigt när de rymmer och dominera ut fåren helt och hållet. Det är geten som styr i hagen och fåren får snällt göra som de blir tillsagda. Dessutom vet jag inte om min trädgård skulle överleva ett till "skadedjur". Tänkte från början att ta en killing på henne men eftersom hon är så rädd för människor så håller jag på att försöka bli av med det så att hon inte för över detta till ungen.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

CR

« Svar #17 skrivet: 04 nov-09 kl 22:53 »
Hej!
Vi löser rymningsproblemet med att flytta stängslet ofta så att det finns lite nytt att pyssla med. Att lägga in sly och småträd är bra. Getter behöver stora ytor och nya beten. Under högsommaren tar vi upp getterna till fäboden där de får gå fritt. En skön period för getter och djurhållare!
CR

h00jff

« Svar #18 skrivet: 03 jan-10 kl 23:16 »
Usch, nu blev jag avskräckt... jag som så gärna vill ha getter, men om de inte går att ha instängda så vet jag inte hur jag ska göra. Jag har många "små" hagar och att säkra alla dem så att getterna inte tar sig ut verkar vara ett omöjligt uppdrag. Jag får nog fundera lite till på det där med get...

Lina W

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 04 jan-10 kl 12:30 »
Alla getter hoppar inte. Vissa är jätte duktiga att hålla sig i hagen.
Men man måste satsa på ett bra stängsel redan från början, det är svårare att "lappa" där de gått ut för då har de redan fått rymmartänket.
Mina angoragetter som jag hade var mycket duktiga att hålla sig i hagen, de är dock lite mesigare i sättet än övriga getter. Lappgetterna kan rymma om men det är sällan.

Får kanske vore lämpligare för dig?

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 6 användare (2 dolda)
Tångräkan, Be, Jepsson, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser