Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninnamn!  (läst 31542 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kaninnamn!
« Svar #20 skrivet: 16 okt-09 kl 01:26 »
Våra svarta bj systar heter Mortisha och Missär .
Lejonhuvad dvärgvädur hane sköldpaddsfärgad heter Fluffe.
Hans fru heter GulliGull hon är vit/grå av samma ras.

Katterna heter Qvinna, Smek (smisk blev tagen av räven)  Kapten Jackie , Pia (som är en hane) Stella.
Höns heter Bill o bull ( två isbarhönor) svarta fan , katrin , agda, bruna, storvita,tramptass , o litenfluff.
Vi är lite knäppa  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 17 okt-09 kl 11:28 »
Jag är lite av en nörd när det gäller namn. Allt började för 15 år sen (när jag var 10 år) och jag fick ett 'namnsamlarblock' från tidiningen Min Häst. Idag har jag en egen databas med över 20.000 olika namn och betydelser (en del namn har ju fler betydelser men detta är alltså 20 000 unika namn). Jag måste liksom döpa alla djur jag har. Har namn på mina hamstrar och nu när jag snart skaffar fiskar kommer jag antagligen ha namn på dem med. Skulle vilja ha lite slaktkaniner i framtiden och de blir jobbigt att inte döpa dem, men det blir nog jobbigare om man har döpt dem...
När jag hade kaniner döpte jag dem oftast ur nordisk mytologi, men det blev lite annat oxå.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Boerlady

« Svar #22 skrivet: 23 okt-09 kl 12:02 »
Mina jättar har hetat

Mysis
Nemo
och den jag har nu heter Nando

Viopet

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 23 okt-09 kl 19:38 »
Mina angoror har namn efter den nordiska mytologin.
Först kom Odin, ett namn han redan hade när jag köpte honom. Sedan kom Freja (hon fick byta namn när hon flytta hit) och nu har också Loke kommit (en svart utböling! Inte godkänd i färgen men ursöt och charmig :D). Snart kommer förhoppningsvis Idun hem också.

DieselPisel

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 12 sep-11 kl 17:53 »
Mina kanin honor heter:  Litchi (Mamma),  Little Peach,  Strawberry Girl och Citrus angel
och hanarna: Figgaro (pappa), Bluberry och Black Currant.

efter som Litchi är en frukt så fick ungarna också ha namn efter frukter ;)

regnpipan

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 sep-11 kl 18:09 »
Sara Kadefors mamma döpte familjens kanin till Lilla Ragu.....

Mina kaniner har däremot aldrig haft namn.

Gille

• -
« Svar #26 skrivet: 13 sep-11 kl 08:07 »
Jag går efter alfabetet, per ras. Tycker det är roligt kolla på namnsidor på nätet. Några har/har haft indiska o japanska namn. Exempel på namn (som jag inte tycker är tråkigare bara för att de börjar på en viss bokstav):
Aziza
Vinaya
Unimatrix
Oxido
Trassel
Rivstart
Kaninuppfödare och pelargontant.

Leontina

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 13 sep-11 kl 08:53 »
Hej!
Jag en egen uppfödning som jag sparat och hon heter Pilgrimsfalkens Feta Greta ;D. Hon var dubbelt så stor som sina syskon och sitter fortfarande gärna och blockerar eventuella matskålar så att bara hon kommer åt maten ::) ;D Hennes syster fick heta Näpna Nora för hon var raka motsatsen och lite mer "fin i kanten" :P

Jag har även en gul japantecknad liten hona som min pojkvän döpte till Fröken Sola eftersom Japan är "solens rike" :-*

Övriga kaniner heter:
Yddetorps Siri (hon är Gretas mor och själva "urmodern" i min genbank :))
Fröken Blå (Gissa färgen :P)
Jordbrons Chablis
Mario och Luigi (Två små svart-vita mellerudshanar med perfekta mustaschteckningar ;D )

//Lisa

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #28 skrivet: 13 sep-11 kl 09:01 »
Sonens kanin är svart, han tyckte Sotis var ett bra namn, men jag föreslog Tarragona (efter chokladen) för hon var ju söt som socker. Han gillade namnet och då skulle ju min kanin också ha ett sockerrelaterat namn, så hon fick heta Cupcake  o:)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #29 skrivet: 13 sep-11 kl 13:56 »
Min belgiska jätte hette Misär.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #30 skrivet: 13 sep-11 kl 19:16 »
Mina TJ heter Brantas Bergenia alias Beng A, sonen gillar gubbarna i Svartlien :)
 och Brantas Cox Pomona alias Ramona.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 13 sep-11 kl 21:23 »
Årets uppfödningar:

Bob
Castle, Chase, Caprica, Cameron, Coolbreeze (tv-karaktärer)
Daantje, Dael, Dee-dee (holländska namn, mamman var import)
Everlong, Everlast, Eveline, Evermore (fonetiskt/musiktema)
For the Win
Good Luck Have Fun
//Lina

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 14 sep-11 kl 09:26 »
Här bor två gotlandskaniner vid namn Jimmy och Cola. Uppfödda hos Frances, och namngivna av hennes barn. Barn är kreativa vad det gäller namn! Jimmy har en himla trevlig bror som fick namnet "Pizza". Men det hade låtit lite dumt att ha Pizza och Cola, så Jimmy passade bättre!

Mina förra gotlänningar hette Pelle och Cleo.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 14 sep-11 kl 14:22 »
Jag har inte hunnit få några kullar av egen uppfödning än (har just skaffat en bunt avelsdjur av gotlandskanin resp. mellerudskanin), så namnen är jag ganska oskyldig till (utom "Akleja" - där fick jag välja ett blomnamn själv!).
Gotlandskaniner: Jäger (hane), honor: Ottilia och Olilla (pga arbetsnamnet "lilla O").
Mellerudskaniner: Alvar (hane), honor: Bennita, Akleja, Snöhög (albino)  & Spårsnö (de båda sista kommer från M720 Odlingen - hon har bara "snönamn" på sina!)
Tänkte inte köra alfabetet på mina, utan tema istället. Till att börja med blir det "nationella namn" dvs typiska namn från ett visst land/världsdel (först ut = Ryssland). Annars ligger ju fornnordiska namn nära till hands, eftersom jag själv är "hobbyviking". Fast det är ju mina barn redan döpta till...

Hagelheta

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 16 sep-11 kl 22:05 »
Mina små skruttar heter
Alva
Bella
Bianca
Cilla
Dolph
Ebba
Frasse
Jossan
Skruttan
Stampe
Taffa

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #35 skrivet: 16 sep-11 kl 22:20 »
Våra kaniner hater namn efter kull i alfabetets ordning & Gotlandskaninerna har vanliga ovanliga namn men Mellerudskaninerna är döpta efter systembolagets kända/okända produkter såsom te.x

Akvavit = albino hona
Amaretto = s/v hane
Bacardi = s/v hane
Cider = albino hane
Havanna
Grönstedt
 & nu senast Jack Daniels

:-)
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #36 skrivet: 17 sep-11 kl 19:45 »
Mina mellerudskaniner heter Adela, Riff, Isabell, Bönan och Domingo.

Kullarna som föds hos mig får namn ur en norsk bok med gamla namn.
Hittilla har det blivit kullar med namn på A, B, C, D och E  :)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #37 skrivet: 17 sep-11 kl 19:55 »
Mina mellerudskaniner heter Adela, Riff, Isabell, Bönan och Domingo.

Kullarna som föds hos mig får namn ur en norsk bok med gamla namn.
Hittilla har det blivit kullar med namn på A, B, C, D och E  :)
Och så fick du en dvärgvädur från meg som skulle ha et norrönt namn på L. Kan du berätta vilket norrönt namn han fick..?  ;)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #38 skrivet: 18 sep-11 kl 17:06 »
Och så fick du en dvärgvädur från meg som skulle ha et norrönt namn på L. Kan du berätta vilket norrönt namn han fick..?  ;)

Han hette Mr. L og L´liott, det er vel norrönt og fint!?

....Loke er det einaste norröne navnet på L som eg veit, og det var ikkje aktuellt!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Andromedae

• Dalarna
« Svar #39 skrivet: 19 sep-11 kl 21:45 »
Här finns Bjössi och Dante.

Bjössi kommer från Island och där döpt efter sin "uppfödare". Han är en blandras, med öron längre än en hermelin. Viltgrå.
Dante kom vi på bara sådär. Han är en dvärgvädur, madagaskartecknad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare
von tratt, Anders Flix, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser