Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninnamn!  (läst 31558 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Kaninnamn!
« skrivet: 17 aug-09 kl 00:08 »
Jag blev inspirerad av en tidigare tråd (undrar vilken, hi hi...  ;) ), och nu vill jag veta vad era kaniner har fått för namn!  ;D Om det är nån speciell förklaring till namnet så är sånt roligt att höra oxå.

Mina honor heter Nina, Nemi, Bella, Hrimnir, Aska, Chili, Polly, Sotis och Houdininen (kallas för Houdi).
Hrimnir och Aska är stora silver-honor och Hrimnir betyder rimfrost på islänska och Aska är ja... Askig...  ;)
Houdi har nog roligaste namnet hos mig ändå. Hon och hennes syster rymde när dom bodde i en hage på gräsmattan och då fick dom smeknamnet Houdininerna av min pojkvän... Ni vet... efter Houdini...  ;D Så sen fick dom heta Houdininen och Houdinina...  ;)

Sen heter hanarna Blågren (blå wiener), Redford (svart tan, korsning) och så lilla Melvin (som förhoppningsvis ska bli en STOR Melvin när han växer upp.  ;)

Vad heter era niner??  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Kaninnamn!
« Svar #1 skrivet: 17 aug-09 kl 07:13 »
Mina Kaniner hetter honor Nina Tjs Cilvia Bj. Hane Nino Tjs.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 17 aug-09 kl 09:41 »
jag har växtnamn på alla mina kaniner som jag har förr upp själv. eftersom jag läste till trädgårdsmästare när jag köpte mina första kaniner.
Alla kaniner heter Brantas efter våran gård.....
Carex(Gräs), Ginko Biloba(träd), Gypsophila(brudslöja), Anemone, Mischanhus(Gräs) Cosmos, Nesella, Leyland, Sesleria, Zizania, Crocus, Scilla, Muscari=samma kull (vårlökar)

Inköpta djur heter Tuva (grästuva-min mans idé...) aroma(äpple), stachys(lammöron), gloriosa, Mosqito (myggan kallas han), Tequila och Byggingens BamBam. dessa heter då inte Brantas.

en renging kväll satt jag och mannen och bläddrade i växtböckerna hemma och har nu namn klara till våra kaniner i minst 2 år framåt.....
även hunden har blivit drabbad - Lotus(näckrosen- inte bilen) det lutar åt mayla till nästa hud, oxå en näckros.......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-09 kl 22:40 »
ja, gud så fånigt.. namn till ninerna..  ;D

FV hona  - Cilla - hette det innan förra ägaren bytte till Donna, som vi tyckte var vidrigt till en häffaklump, så vi bytte tillbaka till Cilla..
Tysk jätte/BJ hane - Castor, sambons förslag, stjärnorna..
      -"-/-"-      hona - Cassiopeia, syster förståss.. ( så otroligt dumt att köpa syster o bror, btw.. )
NZR hona - HubbaBubba, sötaste färgen o blå ögon, när hon var liten var hon lika söt som ett HB är gott..
BJ hona - Elvira, hette så, passade perfekt! Långbent o slingrig..
FV hane - Frans Ferdinand, japan manteltecknad - kungligt..
FV hona - Gullan, gul och gullig, sötast o rarast..
BJ/FV/NZR hane - Prins Valentin, drömprinsen, som till min förfäran håller på få gula inslag i sin vackra blå päls, men tack o lov till Viccans stora lycka - han får guldstänk!!

Vi har inte alls känt efter för att hitta bra namn till våra raringar, neej dåå  :-[

Gika

« Svar #4 skrivet: 18 aug-09 kl 23:46 »
Mina kaniner heter följande
Lakrits- svart Bj hona- döpt av dottern för hon var svart
Lime- silver Bj hane- dottern fortsatte på ätbarhetstemat
Adolf- blåryss rex hane- ser lite förmer ut än de andra
Yoda- svart rex hane- döpt av starwars tokige sonen
Vita- vit rex hona- tja vit, döpt av dottern
Sota- blå zobel hona- ser lite sotig ut
Iza- blåryss hona- fick behålla sitt stamnamn
Blindis- blå rex-bj korsning- fick en skada på ena ögat som liten

Meissner

« Svar #5 skrivet: 19 aug-09 kl 09:21 »
Mina egenuppfödda renrasiga kaniner får namn efter alfabetet. Min första kull fick namn på A, andra på B osv. Sen finns det ofta ett tema också.

A-kullen fick drinknamn, Affinity, Atlantic mm
B-kullen fick namn efter klädmärken, Boomerang, Baby, Billabong...
C-kullen var en ensam hane som fick namnet Coyotero efter en Apache-hövding
D-kullen var hela 6 st (hermeliner) och de fick namn efter Afrikanska och Asiatiska huvudstäder, Dili, Doha...
E-kullen fick namn efter ord i "kaninspråket" från den där boken den långa vandringen ni vet. Ethile ("först"), Eleer ("vinter"), Efath ("planta"), Etheht ("ensam")
I F-kullen sparades enbart en hane, och han döptes efter sin far Filip, och fick alltså namnet Filip Jr.
G-kullen fick "tantnamn", Gertrud och Gudrun
H-kullen döptes efter min kompis Hanna och kullbrodern döptes till Hannes för att det var sött typ...
I-kullen döptes till namn som började på "is"; Isbit, Isprinsessa, Istapp...
J-kullen döptes till japanska ord; Josei ("tjej"), Jomei ("den som sprider ljus")
K-kullen döptes av en kompis till Keisha och Keaton
L-kullen var en ensam hane som döptes till Lucifer (djävulskt söt...=) )
M-kullen är 3 veckor nu och har döpts efter fina namn bara, inget tema; Madame och Major.

Icke renrasiga kaniner har fått namn på låtar från olika grupper, en kull fick namn på låtar av Aerosmith (Magic Touch, Amazing, Sweet Emotion), en efter Guano Apes (Get Busy, Open Your Eyes, Mine All Mine, Rain, Storm )etc.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

nysse

« Svar #6 skrivet: 19 aug-09 kl 09:30 »
Vi har : Kiara, Emil, Ida, Luna, Rex, Alexander, Regitze, Regina, Blueberry Muffin och 2 som inte har namn end..... + 7 babisar utan namn.
« Senast ändrad: 22 okt-09 kl 09:19 av nysse »

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #7 skrivet: 19 aug-09 kl 12:07 »
Mest udda kaninnamnet här är Grisis. Egentligen bestämde jag att den skulle heta Atlas eftersom han kom i min A.kull, men sonen som snabbt adopterade honom som sin favorit hävdade så intesivt att han hette Grisis så det är inte lönt att kalla stackarna för något annat.

Tror att namnet kanske kommer sig av att vi kallade honom för lillgrisen när han var nyfödd och helt rosa. Han är sallanderfärgad.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #8 skrivet: 19 aug-09 kl 17:26 »
Bara gotlänningar här..
Avelshanarna: Bergakungen, Lajos, Helge, Mickey Mouse, Hampus, Julius, Mozart
Avelshonorna: Olga, Sara, Marie, Janka, Jamaika, Lea, Tindra, Okaa-San (=mamma), Reijin (=vacker kvinna)
Ungar på tillväxt: Nero, Onee-San (=syster), Timmy, Ulrik, Unni, Ulla, Ulrika, Viola, Vanja, Valentin
På väg hit: Iskristall och en ännu ej namngiven hona.

Resten av ungarna ännu så länge ej könsbestämda eller namngivna.. kull W, X och Y  ;)

Började på A förra året och årets började på N.. nästa år vet jag inte om jag ska börja om från A eller hitta kull teman  :-\
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 19 aug-09 kl 17:44 »
har en kompis som avlade marsvin. efter att ha gått igenom alfabetet 5 gånger blev hon less och började med teman, något som jag tycker är mycket roligare och fantasifullare.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
« Svar #10 skrivet: 19 aug-09 kl 18:35 »
Jag döper från och med i år kullarna efter alfabetet. Innan har jag givit dem namn jag tycker passar.

Mina kaniner heter:
Saga
Racy
Hilde
Anki
Konrad
Matti
Caspian
Adrian
Birk
Missy
Esme
Sunaomi
Bea
Damien
Gemba
Wilma
Blanca
Tyra
Colombia
Korpen

Dillen

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 19 aug-09 kl 18:49 »
Mina heter Signe (omdöpt från Zimbah som hon hette vid köpet), Sally (ej jag som döpt), Poppe (inte jag som döpt heller men han ser verkligen ut som en Poppe) och Lilla Grå som än så länge bara är ett arbetsnamn på vår lilla unge som vi inte riktigt vet vad det är för sort än..
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

lialan

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 aug-09 kl 19:23 »
Mina gottisar heter Marina, Lillan och Kämpe (men han kallas för Lennart)
Ungarna Puff (hon såg ut som en fet jordekorre som liten), Mysan, Flick,Flack och Kola vill gärna flytta hemifrån. ;)
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

gustos

« Svar #13 skrivet: 19 aug-09 kl 19:50 »
Har precis startat ett litet kanineri, hämtade mina första djur i lördags. Eftersom dom inte hade några namn med sig när dom kom så fick det bli:
Ester, förhoppningsvis dräktig Blå Wiener, 2 år
Ebba, Blå Wiener, 4 mån, hona
Alice, Fransk vädur, 4 mån, hona
TomTom, Blå Wiener, 1 år, hane
Och så min sambos angorahanne, 4 mån, som heter Odin

Jonaflax

« Svar #14 skrivet: 19 aug-09 kl 21:34 »
Min (fast inte nu längre) dvärgvädur rex hette Helge från uppfödaren, men blev sen döpt till Kobra av femårige sonen  ;D Udda på en kanin!

Nu heter flocken Kiwi, Lakritstrollet, Golden (Golden Flower), Julie, Snövit (Snow White), Maskot, Lilly och Leif (!).
Har själv bara hittat på några få av de namnen.

Lilly har en kull ungar som fått växtnamn på engelska (Lily är ju lilja). Där tänkte jag att namnen litegrann ska ha med färgen att göra.
Fox and Cubs = Rödfibbla
Toadflax=Gulsporre
Crowberry=Kråkbär
Starflower=Skogsstjärna

Julie hade en unge som hette Gullviva (flyttat nu).

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 22 aug-09 kl 09:02 »
Har en enda med namn, hermelinen Herman, resten heter
001
002
003
ossv..
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Methoni

• Närke
« Svar #16 skrivet: 25 aug-09 kl 13:01 »
Mina heter
Vitnos (Löwen-hane)
Kalle (Löwen-hona som när jag köpte henne skulle vara en hane)
Elvira (BJ/REX-hona)
Holger(in) (BJ-"hane" som visade sig vara en hona och nedkommit med nio bebisar)
Oscar (BJ-hane)

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #17 skrivet: 26 aug-09 kl 11:24 »
Mina gotlandskaniner heter Bruno och Majvor.
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Annalill

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 28 aug-09 kl 17:22 »
Rolig tråd! :) Jag har fyra kaniner men bara två har fått namn än. Korp och Stella :D Tycker om lite udda namn, katterna heter Qrax och Ibi så om nån har nåt i den stilen att tipsa om, skriv! :D

Emza

« Svar #19 skrivet: 16 okt-09 kl 00:02 »
Har en sällskaps-dv. vädurs-pojk vid namn Triton, vit, blåögd och underbar :-*

Namnet kommer från en havsgud och syftar på hans blåa ögon, blå = vatten/havet, dessutom älskar jag filmen Den lilla sjöjungfrun där huvudpersonens pappa har detta namn!
« Senast ändrad: 16 okt-09 kl 00:04 av Emza »

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser