Måste berätta något kul som hänger samman med detta ämne.
Förra året försökte jag odla slanggurka utomhus, men det lyckades inte, plantorna dog.
Men i år har jag ju växthus så jag sådde slanggurka inne i det.
Men så blev det en väldigt kall och regning period. Morotsfrön ute på friland kom aldrig upp och slanggurkorna som kommit upp i växthuset avled. Hade inga mer frön.
Men i affären hade de en fröpåse som det stod "sommarpumpa" på. Bilden på påsen såg också ut att vara något förstorade gurkor. Sådde några frön i växhuset, där gurkorna skulle varit.
De tog väldig fart och det blev enormt stora blad. Konstigt, tänkte jag.
Funderade på om jag skulle riva ut dem, men ville ju gärna se vad sommarpumpa är.
Så fick jag för mig att läsa en gång till på fröpåsen.
Döm om min förvåning när jag ser en liten text efter ordet sommarpumpa, squash stod det.
Så nu har jag även squash i växthuset. De har just börjat blomma. Får se om det blir något.
Nybörjare med växthus som jag är så har jag också planterat alldeles för mycket i det lilla växthuset. 6 plantor störbönor i ett hörn. 12 plantor tomat som står tätt. Och så några paprikaplantor, men de ser jag inte för de täcks av squashen.
Nya erfarenheter alltså.
Bifogar en bild från växthuset, innan där blev igenväxt. Huset byggt av gamla fönster.