Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt batteri kokade =/  (läst 8933 gånger)

qualmos

  • Inlägg: 43
Mitt batteri kokade =/
« skrivet: 03 feb-06 kl 16:02 »
Hej. Varför kokade mitt batteri när jag laddade det med min laddare.

Laddnings ström 14v inomhus med en splitterny laddare från jula för 500:-

Det låg syra runt batteriet på golvet.

Är mitt batteri förstört nu?

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Mitt batteri kokade =/
« Svar #1 skrivet: 03 feb-06 kl 17:16 »
Hej. Varför kokade mitt batteri när jag laddade det med min laddare.

Laddnings ström 14v inomhus med en splitterny laddare från jula för 500:-

Det låg syra runt batteriet på golvet.

Är mitt batteri förstört nu?


Nä.

Om du har syra över blylamellerna fortfarande så är det ok.

Om det hände nyss så skaffa destilerat vatten på en mack och fyll på snabbt så fixar det sig.

Din laddare har ingen tomgångs inställning eller så är batteriet gammalt tror jag.

Du ska inte fylla på helt med dest vatten.
Där måste vara utrymme för att kokning ska kunna fortgå under laddning.

Skaffa en timer nästa gång.

Regards Magi
« Senast ändrad: 03 feb-06 kl 17:38 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Mitt batteri kokade =/
« Svar #2 skrivet: 03 feb-06 kl 18:16 »
Hej Qualm!

Om laddningsströmmen är för stor så är det inte bra, men det är oftast inget problem för laddarna brukar vara ganska små. En säker tumregel är väl att hålla sej till C/20-laddning, dvs om batteriet har kapaciteten 60 Ah så ska strömmen vara 60Ah/20h=3 A.

Laddspänningen är lurigare med billiga/konvensionella laddare. Tomgångsspänningen är ofta för hög, vilket gör att batteriet kokar kraftigt när det är fulladdat om man inte vaktar batterispänningen som en hök.

Köp en bättre laddare eller sitt och vakta spänningen.

En bra tråd är Zigges "Hur ladda ett batteri? " eller hur det nu var den hette...

Ha det!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Mitt batteri kokade =/
« Svar #3 skrivet: 03 feb-06 kl 18:21 »
Förresten, Qualm... Är det någon som lite försiktigt påpekat att du på din avatar har vissa djuriska drag?  ::)
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

qualmos

  • Inlägg: 43
Re:Mitt batteri kokade =/
« Svar #4 skrivet: 03 feb-06 kl 20:18 »
Det är nog så att jag haft lite mycket vatten i faktiskt

Sedan är batteriet inte direkt nytt, men det skall ju hålla om man sköter det.

Hmm.. Timer... huvudbry.. jag håller på att konstruera en egen regulator där jag målet är att den skall sköta sig själv.
Det verkar vara lite lurigt.


Power:  Jadu... Avataren är en del utav mig kanske?  ::)
« Senast ändrad: 03 feb-06 kl 20:19 av qualm »

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Mitt batteri kokade =/
« Svar #5 skrivet: 03 feb-06 kl 20:56 »
Hmmmm... Might be so..  :D

Gillar också bildmanipulation, använder gärna Photoshop eller Gimp.

Batteriet:
Lego Elektronik har ju nån färdig liten box som man monterar mellan laddare å batteri. Conrad säljer små solcellsregulatorer ganska billigt.

Jag är så kass på elektronik, så det vore mitt val.

Det finns en liten laddare, CTEC tror jag, som är bra! Har en och är jättenöjd!

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Mitt batteri kokade =/
« Svar #6 skrivet: 03 feb-06 kl 21:41 »
Ja en Cetek fungerar och många andra. En billig konstantspänningsladdare ska hålla sig på lite under 14 V, c:a 13,5V. Då kommer batteriet att sluta ta laddning när det är fullt. Nackdelen är att det tar rätt lång tid för att ladda batteriet.

En bra laddare har uppladdningläge där den ger hög spänning c:a 15 V och går ner i spänning när den känner att strömmen går ner till batteriet (batt. börjar gasa). När batteriet börjar bli fullt så kommer en allt kraftigare gasning. Då är det bra att laddaren ger mindre ström för att sedan gå ner till underhållsspänning - c:a 13,5V.  Då behöver man inte övervaka laddningen utan kan ha den ansluten hela tiden. Lätt att göra med några elektroniska kretsar för tillverkaren. Klurigt att komma på själv.

Bättre då att som föreslaget köra med timer om laddaren är av konstantströmstyp som ju fortsätter att ladda med nästan samma ström när batteriet är fullt. Svårt dock att veta om batteriet blivit fulladdat. En termostat kan vara ett annat sätt. Batteriet blir varmare när det börjar bli fulladdat då den elektriska energin inte längre omvandlas mest till kemisk energi i blyplattorna utan mer blir värmeenergi.

Ofta vet man inte vad man får när man köper en laddare. Det borde stå om det är en konstantspänningsladdare, konstantströmsladdare eller en flerstegsladdare. Man får annars upptäcka det den "hårda" vägen med batterisyra här och  där.

Utvikning, kan hoppas över:
Har ett minne från min barndom när vi lekte med en motorcykel (NSU 198cc, enstånka)  som skulle ha batteri. Jag hade burit två batterier mot mina byxor och det skvätte väl över lite batterisyra på byxorna. Det började klia och svida på benen och förstod att det var syra. Jag tog av mig byxorna och gick i mina kallingar resten av dagen. Nästa dag var det nästan bara livbältet kvar av byxhögen.

qualmos

  • Inlägg: 43
Re:Mitt batteri kokade =/
« Svar #7 skrivet: 04 feb-06 kl 00:08 »
Det var en cetek som jag använde.

Nu har jag mätt batteriet. Spänningen låg på 12.5-13 V.
Då var det ju dock ingen belastning på och dessutom skall man väl mäta med amperemeter om man skall se om batteriet är fullt eller?

Kan det vara så att det var fulladdat helt enkelt?

Men regulatorn var ju konstruerad att den skulle övergå i underhållsladdning när den var fulladdad, och det gjorde den inte vad jag vet.

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Mitt batteri kokade =/
« Svar #8 skrivet: 04 feb-06 kl 00:49 »
Det var en cetek som jag använde.

Nu har jag mätt batteriet. Spänningen låg på 12.5-13 V.
Då var det ju dock ingen belastning på och dessutom skall man väl mäta med amperemeter om man skall se om batteriet är fullt eller?

Kan det vara så att det var fulladdat helt enkelt?

Men regulatorn var ju konstruerad att den skulle övergå i underhållsladdning när den var fulladdad, och det gjorde den inte vad jag vet.

Kanske fulladdat och lite överfullt av vatten bara.
Men man misstänker att det är gammalt.
« Senast ändrad: 04 feb-06 kl 00:50 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Mitt batteri kokade =/
« Svar #9 skrivet: 04 feb-06 kl 10:27 »
När du laddar, vad ligger spänningen på när batteriet kokar?

Ligger det på över 14V så har laddar inte gått ned i underhållsläge. Kan även vara kass batteri.

Det kan också vara extra varmt där du laddar batteriet. En optimal laddare ska egentligen ha en avkännare för temperatur på batteriet. När det är varmt krävs lägre spänning för att få batteriet att koka.

Du ska inte mäta med ampermeter. Det finns billiga mätare på biltillbehörsaffärer som man mäter syrans densitet med. En ampermeter som du mäter över polerna med går sönder direkt eller om den har en säkring så får du byta den. Batteriet kan ge 1000 A om det är ett ordinärt startbatteri.

Batterier är väl omskrivna t.ex:

http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/lara.htm#ankare432406



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser