Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lavar  (läst 1483 gånger)

vego

• Köpstopp
Lavar
« skrivet: 15 aug-09 kl 14:31 »
Någon som vet hur man urlakar lavar för att kunna äta dom?

Midvinter

• Dalarna
SV: Lavar
« Svar #1 skrivet: 16 aug-09 kl 20:07 »
Är inte det ganska dumt att samla lavar, de växer ju så extremt långsamt? Så är de så fina där de är, i skogen.

Nej, ursäkta vill inte vara nån pekpinne, du vet säkert det där bättre än mig, men ville bara nämna det, bara utifall du inte har tänkt på det.

kommer tyvärr inte ihåg hur vi gjorde när vi lakade ur dem. Vi hade nån kemikalie som var basisk om jag minns rätt. Nånting som man kan få tag på i livsmedelsbutiker, och lavarna skulle ligga i blöt i en sån lösning ganska länge, över natten i alla fall.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Pan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 sep-09 kl 13:48 »
Håller med föregående skribent, låt de långsamt växande lavarna vara.

Min gammelfarmor växtfärgade med dem på 70-talet, men det är förhoppningsvis preskriberat nu..

Roary

« Svar #3 skrivet: 17 sep-09 kl 17:54 »
Under en överlevnadsutbildning så kokade vi dem i c:a 24h. byt vatten några gånger så får du ut det mesta av garvsyran. Fast det blir grymt äckligt ändå. Både smak och konsistens. Dessutom är det mycket näringsfattigt, 4 liter packad lav är c:a 500 kcal. Och 4 liter packad lav är MYCKET att äta.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 17 sep-09 kl 18:01 »
Låter som en massa jobb för bara bukfylla.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 jan-10 kl 20:38 »
Men islandslav har jag använt i bröd. Tog bara torkad lav, körde i mixern och pytsade i. Smakade inget konstigt.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser