Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockhantering  (läst 1579 gånger)

Tuve

• Skåne
Bockhantering
« skrivet: 15 aug-09 kl 07:50 »
Min bock är nu 2½ år. Vi har haft honom sen han var 8 månader. Han har alltid varit ganska harmonisk och lättskött. Han är fortfarande relativt enkel att ha att göra med, men det kommer lite krångel smygande nu, som jag vill "stämma i bäcken".
Denna sommaren vill jag inte låta honom betäcka vem och när han vill, så istället för att ha honom med getterna (har bara en hage), så går han på tjuder runt om i trädgården på dagarna, och sover inne i stallet. Så jag hanterar honom med koppel var dag numera. Det har gjort honom väldigt orädd, vilket ju är positivt. Men när jag kommer och hämtar honom ska han alltid "gosa" genom att gnida pannan och hornen mot mig. Rätt jobbigt, skaver fingrarna när jag kläms mellan kedja och horn, och de utsvängda hornen kommer nära mitt ansikte när jag böjer mig ner för att ta i halsbandet.
Dessutom, nu när brunstsäsongen börjat, så mopsar han sig ibland mot mig, och ställer sig på bakbenen och gör en låssas-stångning på lite avstånd.

Så nu till frågan - hur tränar man effektivt bort detta?
När han låssasstångas gör jag mig bred, stirrar honom i ögonen, och morrar åt honom att "jag är en större bock än du!" (Han väger 5-10 kg mer än jag... :-[) Men det har alltid funkat hittills, om man med funkar menar att han inte kommer närmre, och försöker gå på mig. Men han har ju inte slutat med beteendet.
En vän, som nyligen gjort sig av med sin stångande och opålitlige bagge, sa att deras bagge började med att "gosa" med hornen, sen blev han bara värre och värre. Jag vill inte behöva ta bort min fine bock!

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Bockhantering
« Svar #1 skrivet: 16 aug-09 kl 12:39 »
Hej
Jag har aldrig kelat med min bock (eller någon av getterna) i pannan eller vid hornen då jag hört att det kan stimulera till att de börjar stångas, först på lek å sen med mer allvar. Kliar honom under hakan, på halsen, sidorna osv. han gillar det skarpt.  ;D
Ett par gånger har han ställt sig på bakbenen och testat stångas lite, då har jag tagit tag i hans skägg, hållt fast han  och sagt med mörk röst "du stångar INTE din matte". Sen har släppt honom och hittills har det inte varit mer än så. Han är snart 2 år, så kanske kommer det mer senare.
Jag använder heller ALDRIG deras horn som "handtag".
Getter är ju smarta så det borde gå att träna dom på samma sätt som hundar. Jag klickertränade ett får till att stå stilla när det blev klippt så det borde gå att träna en get till att sluta använda hornen. Återkommer med det när jag funderat lite på hur man skulle kunna gå tillväga.  :D
Solöga

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 16 aug-09 kl 23:21 »
Ja, det kan vara svårt att skilja mellan gosande och stångande ibland, och när det gäller en fullvuxen bock har man inte råd att chansa.  Men Du kan prova att gnida honom på bogen med handflatan på ANDRA sidan.  Många getter (och bockar) gillar det så pass att de lutar sig mot handen, och då kommer han ju längre ifrån Dig.

Getter gosar genom att som det heter "doftstämpla" varandra.  De gnuggar sina doftkörtlar mot varandra.  Dessa sitter över hela kroppen, men bocken har ett par riktigt rejäla i ett veck bakom hornen, lite snett inåt.  Där kan man hämta doft med fingret, och låta honom nosa på, det brukar han gilla.  Om jag förstår getspråk, så kan det översättas med "Vi hör till samma flock, du och jag".  Jag har många gånger sett hur en stor bock står och NJUTER av att bli doftstämplad på bogen av en get.

Sen har de doftkörtlar på sidorna också, som de gnuggar mot föremål i miljön, till exempel stängsel - eller människor!  Det kan vara tufft för våra knän.  Jag brukar väja, så att de tappar balansen, det brukar hjälpa på lite sikt.

Att stå rakt upp och visa sig vacker är i och för sig ingen aggressiv handling från en bock.  Det är ju höst, och om han känner doften från brunstiga getter, så lär han ju bli lite i gasen ...  ;)

PS.  Om han, mot förmodan, verkligen en dag skulle utmana Dig på strid, så försök dra omkull honom.  Det är inte helt lätt, men om Du får tag i de bortre benen är han torsk.  Håll i så fall fast för allt vad Du är värd i klövarna, tills han ger sig och ligger still.  Skägget är ett annat bra handtag, men först om han känner att Du faktiskt är starkare, ger han sig.  Vad Du gör, så åsamka honom inte smärta, det stimulerar kampviljan!  :P

Ibland har jag försökt mota Olle i grind genom att lyfta upp valda delar av bocken under smeksamma former.  Ungefär  "Jag är kompis med dig, och jag är mycket starkare än du, se här, jag kan lyfta dig, och jag tycker så mycket om dig."
« Senast ändrad: 16 aug-09 kl 23:27 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 aug-09 kl 20:42 »
Tack för råden! Jag är verkligen intresserad om du kommer på något tillvägagångssätt med klicker, Solöga. Ska testa doftkörtlarna redan idag, Trollmor!

Häromdan hade bocken fått en hel massa kardborrar. Jag började ta loss dem, medan han betade på något gott. Efter en stund tyckte han att det fick vara nog, och började gå undan och inte låta mig hållas. Jag tyckte att lite uppfostran var på sin plats, att det bör vara jag som avgör när jag är klar, inte han. Han mopsade sig såpass att jag tryckte ner hans huvud mot marken genom att lägga armen mot baksidan av hans horn. Sen höll sambon honom medan jag plockade klart. Men vi höll i hornen, är det helt galet? Det har i alla fall inte blivit värre efter detta.

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 18 aug-09 kl 22:10 »
Jasså han fick ge sig?  Kolla bara att han inte är håröm, en del är det.

Att hålla i hornen aktiverar för all del kamplusten, men det är medan man håller.  Det brukar vara bättre att hålla i skägg och/eller med en hand om nosen.  Men huvudsaken är nog att han blir hanterad och vänligt behandlad.  Lite havre ur handen brukar göra susen.

Om Du vill träna ledarskap, kan Du försöka lära honom små konster på kommando:  Stå på bakbenen, hoppa eller klättra och sånt som är naturligt för en get.  Men det måste vara godis varje gång, här skiljer sig getter från hundar!

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #5 skrivet: 19 aug-09 kl 21:30 »
Har ett sätt som kanske kan fungera med klicker. Det borde gå att göra på samma sätt som med hundar.
Kan det vara bra om din bock kommer med bogen mot dig när han vill kela?
Försök att träna så lika som möjligt varje gång, tex klappa på samma sida, bestäm om du ska sitta på knä eller stå och liknande.

1. Lär in klicket genom att ge lite godis och klicka när han tuggar på det eller just när han tar in det i munnen. Ge 10 gånger, vänta tills han tittar bort. Klicka och se om han reagerar. Om han inte gör det så ge tio godis och klick 10 gånger till. Om han reagerar så har han lärt sig att klicket betyder belöning och du kan börja träna.

2. Klappa honom på bogen, klicka och ge godis. Upprepa några gånger. Om han försöker gosa med hornen så försök att bara strunta i det. Blir det för mycket "horngos" så avbryt övningen för denna gång. Det går nästan aldrig att träna på mer än en sak åt gången och kanske kommer han på att "om jag grejar med hornen, så går matte" (det blir en bonus i så fall).

3. Prova att hålla fram handen mot hans bog. Vad händer? Flyttar han sig närmre dig så klicka direkt och ge godis.

Om jag har tid så ska jag testa på en av mina getter. Men det borde fungera.
Hör av dig och berätta vad som händer. Det kanske inte alls blir som jag gissat.
Lycka till.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #6 skrivet: 19 aug-09 kl 22:17 »
Tycker detta med klickerträning låter mycket intressant. men jag har aldrig sett själva klickergrejen. Hur ser den ut och var får man tag i den?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 19 aug-09 kl 22:26 »
 Det finns lite olika utföranden men lättast är väl att beskriva den som en liten "dosa" av plast med en metall "flärp" som ger ifrån sig ett "Klick" när man trycker på den.
 Finns att köpa på djuraffärer.
Här finns lite bilder på olika sorter:
http://www.canis.se/nettbutikk/produktpres.php?side=4&mid=253&s=4
Och en massa bra information om Klickerträning finns det på den sidan :)
                                           Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 19 aug-09 kl 22:29 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tuve

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 aug-09 kl 12:20 »
Tack, Solöga! Ska ge mig på lite bockträning till helgen!

Jo, Trollmor, jag vill gärna träna ledarskap med mina djur. Jag har dig som förebild, faktiskt, för du vet så mycket om getternas naturliga beteenden, och hur du som människa kan lära dig använda deras språk där det är möjligt. Så fortsätt lära mig mer, jag tycker det är jätteintressant!

Senaste dagarna har jag provat doftkörteln bakom hornen. Han horngosar en del medan jag försöker nå dit, men när jag visar honom min doftande hand kommer han av sig lite. Jag har börjat med att hålla honom i skägget om han krånglar och skaver mig med hornen när jag ska knäppa på och av kopplet. Det funkar sådär. Men ännu bättre vore lite träning. I slutändan vore det superkul om jag kunde lära honom dra en vagn. Än så länge är han lite för lättskrämd, och omotiverad att gå dit jag säger ::) Men det kan kanske ändras. Fast allra viktigast är förstås att han och jag får en bra kontakt, så vi inte hamnar i en sits med en jättestark typ som dessutom är aggressiv, eller tycker att han ska bestämma.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 20 aug-09 kl 13:28 »
Ojdå, förebild, vilket ansvar!  Nå, jag har tänkt lite, och kommit ihåg en sak som mina getter lärde mig:

Ledaren i en getflock leder flocken dit där det finns mat, och böjer ner grenar och sly, så att alla kan äta.  Ledaren bestämmer när det är dags att gå till nästa buske, där alla kan äta.  Den som har möjlighet kan ju prova denna metod.

Ledaren för getflocken är också den som går emellan vid fara, som går emot faran för att ge flocken tid att retirera.  Vilket, enligt Mackenzie, "secures for him an early and heroic end, when available."  ("... tillförsäkrar honom (ledarbocken) en tidig hjältedöd, när tillfälle erbjuds".)  Där jag är den här månaden är det tydligt, för om jag vill plocka upp en killing, så nog snubblar jag på den gamle kastrerade bocken!  Varje gång.  Så det är ingen slump.  Jag har också lagt märke till att den stora bocken oftast ligger precis innanför dörren i boxen eller gethuset, som en portvakt.  Den positionen ska vi alltså erövra i våra getflockar.

Vi kan också lära oss av getterna att när två bockar slåss, så är de för det mesta mycket noga med att inte skada varandra, bara mäta sina krafter.  Om vi alltså kommer i "diskussion" med en av dem, så ska vi visa oss starka, och vara noga med att inte orsaka smärta.  Människans händer och fiffighet uppväger mycket muskelkraft, dock inte hur mycket som helst.

Klickerträning på get?  Intressant tanke.  Minsann, om jag inte ska försöka ta reda på mera om det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser