Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baka med gammalt mjöl?  (läst 10960 gånger)

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
Baka med gammalt mjöl?
« skrivet: 14 aug-09 kl 08:40 »
Hallå!

Igår hittade jag en gammal påse med durummjöl långt in i skafferiet, datumet hade gått ut men jag tänkte att det var värt ett försök i alla fall. Jag gjorde en fördeg (poolish) med vatten, mjöl och lite salt. Konsistensen blev lite konstig, mer som välling än som en de och då menar jag inte att den blev för lös (för det beror ju bara på hur mycket vatten man tar) men det bildades inga glutentrådar och degen blev inte elastisk. Nu har den stått över natten och ser likadan ut, i en vanlig poolish ska det ju bildas stora fina bubblor men den här degen har inte lyckats hålla kvar luften som bildats.

Nu är frågan om det är värt att fortsätta baket eller om det bara är att kasta alltihop?
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Baka med gammalt mjöl?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-09 kl 12:02 »
Kasta!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #2 skrivet: 14 aug-09 kl 14:14 »
Haha, du sarade för sent, jag har redan gjort små limpor som nu står i ugnen. Degen blev okej när jag blandade i vanligt vetemjöl och knådade ordentligt, får se om bröden blir bra också.
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #3 skrivet: 23 sep-09 kl 13:51 »
Nog tror jag att bröden blir bra men man känner direkt på lukten om mjölet är härsket. Den lukten smakar i brödet sen så de enda som kommer att bli glada är dina hönor om du har några.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser