Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta duvor ?  (läst 8305 gånger)

Twinkelstar

• -
Äta duvor ?
« skrivet: 13 aug-09 kl 16:22 »
Hoppas man inte blir halshuggen nu  ;) men är d nån hära som har duvor för födans skull ?? Föder upp och slaktar och äter. Såg dom gjorde duva en gång på tv och d såg så gott ut =)
/Lisa

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Äta duvor ?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-09 kl 16:24 »
Duva ÄR jättegott. Åt mycket duva när jag bodde hemma. Min far hade en kompis som hade brevduvor. Alla som inte dög gjordes det mat av, inget spill  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-09 kl 09:45 »
Jag har brevduvor, dom är enkla att ha och förökar sej också :-[ bra. Dom är trevliga och ger atmosfär åt gården när dom har friflyg på dagarna. Jag har dom även till att tävla med och dom smakar förträfligt och då speciellt med kantareller i lergryta :P

Jag slaktar omkring trettio duvor om året, det är en nödvändighet att sortera det som ska bort så man inte håller för mycket djur under vinter. Om du vill eller någon annan, lägger jag in ett recept på duva i lergryta med kantareller. mums. :-X

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Twinkelstar

• -
« Svar #3 skrivet: 14 aug-09 kl 15:57 »
tack för svaren :D lars på solbacken, vart i vårat avlånga land finns du då?
brevduvor, hum ok. Släppa ut ? Hur e det med sånt ? om man köper några, måste man ha dom inne en viss tid och sen bara släppa ut dom ? hur hittar d tillbaka osv ? Kan abssolut ingenting om duvor  :-[
/Lisa

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 aug-09 kl 22:29 »
Jag bor mellan Vänern och Vättern eller mellan Mariestad och Laxå.
Brevduvor och många rasduvor har man friflygande om man vill. Det bästa är att skaffa ungar som precis har börjat äta och inte kan flyga riktigt. Då hinner dom vänja sej vid det nya duvslaget och så måste dom kunna komma ut på ett fluster helst med nät runt omkr så att dom kan se omgivningen runt slaget. Nätet tar man bort efter fem -tio dagar så dom kan börja flyga ut i omgivningen, men dom första dagarna provar dom vingarna till ett närbeläget tak t.ex.

Skaffar du äldre duvor så måste man ha dom instängda åtminstonde tills dom fått ett par kullar ungar. Ska man släppa ut äldre duvor är det viktigt att det inte är bra väder utan att det kanske är regnigt och kanske på em. Då har dom inte så stor lust att sticka iväg utan dom bara går ut en sväng och sedan in i slaget igen. Dom ska förstås ha möjlighet precis som ungarna att kunna gå ut på flustret som är nätat.

Har man möjlighet att inreda ett duvslag på andra våningen av ett uthus är det allra bäst och där trivs dom, är det spåntak under teglet så har man den bästa ventilationen också.

Du kan läsa igenom duvtrådarna här så finner du nog en hel del om hur det är att ha duvor.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 14 aug-09 kl 22:55 »
Jag har inte några duvor men jag jagar duvor.
Tycker att duvkött är för torrt så jag är inte alls förtjust i köttet.
Men om man mal det och gör duvburgare av det så jättegott.
Betydligt godare än vanliga hamburgare.

Anliöj

« Svar #6 skrivet: 14 aug-09 kl 23:06 »
Intressant att jag fann denna diskusion. Min man har redan förberett för duvor nästa vår. Det handlar INTE om brevduvor utan om duvor för "bordet". Ute i Europa och USA är detta "dagsmat" här i Sverige är det ........OOOHHHH....ÅÅÅÅHHHH......något uppseendeväckande. Det finns t.o.m.  speciella köttraser. Nästa vår är det just det som vi importerar från våra vänner i Tjecko. Här i landet finns de inte ens.

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #7 skrivet: 15 aug-09 kl 14:18 »
Intressant att jag fann denna diskusion. Min man har redan förberett för duvor nästa vår. Det handlar INTE om brevduvor utan om duvor för "bordet". Ute i Europa och USA är detta "dagsmat" här i Sverige är det ........OOOHHHH....ÅÅÅÅHHHH......något uppseendeväckande. Det finns t.o.m.  speciella köttraser. Nästa vår är det just det som vi importerar från våra vänner i Tjecko. Här i landet finns de inte ens.

finns det inga köttrasduvor i Sverige? klart de gör! har inte så bra koll på just de raserna men King och Strasser är väl två köttras-duvor?
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 15 aug-09 kl 20:59 »
Javist finns det köttrasduvor i Sverige, har för mej att det finns även köttrasklubben. Kolla på Svenska duvavelsföreningens hemsida.

Strassere, king och luch är köttraser som Csilla säger

/Lars

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 15 aug-09 kl 21:01 »
Våran granne är jägare, han säger att när han skjuter duvor för att äta så bara skär han upp och tar ut levern. resten slänger han för att han tycker det är för torrt, precis som du säger Rosten.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 16 aug-09 kl 08:20 »
Våran granne är jägare, han säger att när han skjuter duvor för att äta så bara skär han upp och tar ut levern. resten slänger han för att han tycker det är för torrt, precis som du säger Rosten.
Då missar han ju det godaste och det är duvhjärta, smörstekt, lätt kryddade, supergott!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 16 aug-09 kl 10:26 »
Kanske var hjärtat nu när du säger det, *dåligt minne* haha. Men jag vet att han tog ut någonting, som förmodligen var hjärtat, och kastade resten av kroppen. Säkert till hundarna eller nått

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 16 aug-09 kl 17:07 »
Då får du tipsa honom att prova att mala bröstbitarna.
Vi blandar sedan ägg, ströbröd, vitpeppar, salt och grillkrydda samt finhackad gul lök (funkar bra med torkade lökflisor).
Låter detta svälla och blandar sedan i färsen. Steker detta som hamburgare och äter med bröd och sallad dressing mm eller som köttbullar med brunsås.

Anliöj

« Svar #13 skrivet: 16 aug-09 kl 18:02 »
Tackar för tipset om Duvavelföreningen. Jovisst är King, Strasser och Luch alla stora raser, vårt problem är att vi inte hittat dem någonstans här i Sverige, bara brevduvor. På Duvavelföreningens hemsida blev vi hänvisade till Danmark så de är nog inte många här i Sverige i alla fall. Till Tjecko åker vi så det blir nog lättast ändå att ta hem dem därifrån. Vi ska föresten hämta en ny Bourgogne-hanne där om två veckor. Nytt blod till rasen.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 17 aug-09 kl 00:26 »
Då får du tipsa honom att prova att mala bröstbitarna.
Vi blandar sedan ägg, ströbröd, vitpeppar, salt och grillkrydda samt finhackad gul lök (funkar bra med torkade lökflisor).
Låter detta svälla och blandar sedan i färsen. Steker detta som hamburgare och äter med bröd och sallad dressing mm eller som köttbullar med brunsås.

Tack, det ska jag göra nästa gång vi ses! Duvburgare, någon nytt för McDonalds ;D

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 aug-09 kl 12:15 »
Tycker ni ska prova detta receptet på duva nu när det är kantarelltider och ringduvejakt.

Lägger in även receptet på receptsidan där det igenterligen ska ligga

Lycka till!
Lars

DUVA I LERGRYTA (för tre portioner)
        Bröstbitar från fem duvor
        3 msk. vetemjöl
        1/2 tsk. salt
        malen svartpeppar
        ca. 75 gr. bacon
        1 gul lök
        1 burk kantareller ca. 200 gr.
        8 enbär
        1/2 tsk. timjan
        1 1/2 dl. buljong (tärning)
        1/2 msk. soja
        hackad persilja
        2 dl. créme fraiche

1)  Gör så här: Skär bröstbitarna på mitten
        och vänd dom i saltat mjöl och lägg ner i den tidigare
        blötlagda lergrytan.

2)  Klipp bacon i bitar och knaperstek dem för att
        sedan läggas att rinna av på hushållspapper.

3)  Skala och skiva löken, stek den på svag värme
        i baconfettet. Skär svamparna i bitar.

4)  Lägg bacon, lök, svamp med spad, enbär och
        timjan över bröstbitarna. Häll på buljong. Sätt in
        lergrytan med lock i kall ugn; Sätt på värmen på
        225 grader.

5)  Vispa samman créme fraich och soja efter en
        timme och klicka ner i grytan. Låt stå i yt-
        terliggare 15 minuter i ugnen. Kan sedan serveras
        med kokt potatis och brysselkål.

Smaklig måltid!

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #16 skrivet: 02 sep-11 kl 13:29 »
Jag tycker att Duvkött är delikat. Allt beror ju på hur man tillreder det. Går ju att äta om man kryddar & marinerar köttet, gör burgare av köttet eller gör en köttpaj.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare (1 dolda)
alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser