Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Örter som piggar upp??  (läst 10343 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Örter som piggar upp??
« skrivet: 12 aug-09 kl 18:48 »
Ni som kan det här , finns det uppiggande örter ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

lillakojan

SV: Örter som piggar upp??
« Svar #1 skrivet: 11 sep-09 kl 19:26 »
Populärt är ju Rosenrot.
Annars kan du t.eks. forsöka med   Arnica Montana.
Et annat tips om du kenner dig lite slö och behöver piggas upp på naturligt sett är att forsöka med propolis, kommer från bin, honung, är et konsentrat utav blommor/örter.

Monica

« Svar #2 skrivet: 16 okt-09 kl 20:28 »
Nässlor nässlor nässlor.....jag vet inte varför ingen förstår hur bra de är? Kan det vara för att det är för enkelt? Plocka nässlor, torka och kok te. Fantastiskt som uppiggande, renande och rogivande. Dessutom otroligt rikt på vitaminer och mineraler. Det enda som slår nässlor är vitkål....

Välkommen hem sa hin och satte mor i nässlebunken....

koko

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 nov-09 kl 12:07 »
Ört vet jag inte, men en rot är det ju, ginseng. Jag har torkad rot som jag gör te av som får dra länge o väl. Mycket bra!
Köpte ginseng i flytande form, utdragen i sprit i polsk matvaruaffär, men den är så infernaliskt stark så jag klarar knappt att dricka den, utspädd. 58 % kan jag utläsa av den polska texten... :P

Den torkade roten kommer från ekologisk mataffär.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 nov-09 kl 15:44 »
Detta är ju toppen ! '
Mera mera ! ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 nov-09 kl 21:18 »
Sedan finns ju det tunga artilleriet: guarana. Jag tror inte man känner till någon växt som innehåller mer koffein (och då klumpas en hel radda dylika ämnen ihop till "koffein"). När jag hade stora sömnsvårigheter som student tog jag guarana på morgonen och humle/vänderot på kvällen, för att hjälpa upp dygnsrytmen. Jag köpte pulveriserad guarana på hälsokosten, och det är mycket kraftfullt!

Sen är ju frågan varför något uppiggande behövs? Kanske örter som stärker immunförsvaret kan hjälpa på längre sikt, tex röd slhatt (echinacea purpurea), vitlök, ingefära och - som redan nämnts - nässlor.

majapiraya

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 08 nov-09 kl 23:45 »
Nässlor nässlor nässlor.....jag vet inte varför ingen förstår hur bra de är? Kan det vara för att det är för enkelt? Plocka nässlor, torka och kok te. Fantastiskt som uppiggande, renande och rogivande. Dessutom otroligt rikt på vitaminer och mineraler. Det enda som slår nässlor är vitkål....

Håller med om detta super"medel". Jag sätter även i bröddegen och soppan av denna torkade vara från försommaren..mummss....o kryllar av vitaminer.. ;D
Bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr....Karin Boye

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #7 skrivet: 09 nov-09 kl 00:03 »
shisandra, rysk rot, ginseng, rosenrot, ma huang(efedrin), cocablad, guarana är några
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Yrmff

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 nov-09 kl 00:32 »
humleté på kvällen å gröt på morgonen å regelbundna rutiner är meicinen enligt tråkiga mig!!
Pepparmynta skall ju vara uppiggande enligt örtaböckerna
annars verkar det ju som att det är lättare att hitta örter som lungnar  ;)
mvh H
« Senast ändrad: 10 nov-09 kl 09:49 av Yrmff »

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 10 nov-09 kl 11:16 »
Ephedra sinica, Erythroxylum coca och Coffea arabica för att nämna några. Är osäker på vilka regleringar som gäller dock.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Tomas Skogstjärn

• Livsnjutare.
    • Hälsingland
    • www.tomas.skogstjarn.dinstudio.se
« Svar #10 skrivet: 22 jan-10 kl 20:10 »
Åkerfräken är uppiggande. Den kan torkas och användas som te och mycket välsmakande. Det finns en förväxlings risk med skogsfräken som är giftig.
Tomas Skogstjärn 
För mig är naturen ett apotek, skafferi, gym och ett andligt rum där jag finner sinnes ro.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 24 jan-10 kl 00:06 »
Den här tråden är ju underbar  ;D
Varför jag behöver upppiggande ,,jo jag har en sjukdom som gör mej matt och trött , tyvärr är den kronisk.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #12 skrivet: 24 jan-10 kl 19:58 »
shisandra, rysk rot, ginseng, rosenrot, ma huang(efedrin), cocablad, guarana är några
Rooster vill du verkligen ha med efedrin och cocablad ???
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

tench

• -
    • Solrot
« Svar #13 skrivet: 24 jan-10 kl 20:00 »
Om det är pigg du ska bli så är det nog bra förslag. Båda dessa lär vara reglerade enligt narkotikalagstiftning i Sverige dock. Ingen vidare idé med andra ord.
Själv tycker jag kaffe är effektivt och gott. Men det är väl snarare en buske än en ört förstås.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #14 skrivet: 19 feb-10 kl 19:12 »
Vill och vill  :o :P uppiggande örter är dom ju i alla fall o:)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser