Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmluft från avloppsystem till luft/luft-värmepump på vintern.  (läst 3903 gånger)

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Värmepumpar till avlopptankar borde funka för att utnyttja värmen där, men en annan sak som jag funderar på är varför man inte suger ut luften ur avloppssystemet till en luftvärmepump på vintern.

Det finns ju mil av nedgrävt avloppssystem med värme från avlopp, förmultning och jordvärme i avloppssystemets luft.

Det borde inte finnas någon anledning att gräva ner kylslingan eller borra bergvärme.
Det är ju bara att suga avloppsluften ur redan nedgrävda avloppssystem.

Det borde man kunna göra med fjärrvärme också.
Om dessa rör var nedgrävda med ett ytterskal som man kunde avlufta kunde man suga ut förlustvärmen från fjärrvärmerören och spara en djävla massa energi samt höja verkningsgraden och minska förlusterna.

Detsamma kan användas till nedgrävda elkraftledningar.

Där skapas värmeförluster och om kablarna hade ett skal med luftkanaler kunde de också avluftas och tas till vara på i en värmepump.

Här tror jag man kan återvinna stora mängder energi.

Först ska man nog ha sugfläkten på taket eller i en hög skorsten så att hela systemet ligger på undertryck så eventuellt läckage inte orsakar lukt, för avloppsluft.
Sen funderar jag på om man skulle kunna låta avloppsluften bubbla igenom ett vattenbad med klorin eller dyligt för att minimera dålig luft till grannarna.
För då har man ju ett varmt vattenbad att lägga en del kylslinga i som alltid är effektivare att ta värme ur än luft.

Om någon tänker testa så informera gärna hur det går.
Själv har jag inga möjligheter för tillfället.
Men jag ger gärna tips om hur man skulle kunna göra.

Frågan är hur grannarna reagerar när det sörplar i toaletten dan i ända och du går omkring med ett snål flin i ansiktet.   :)

Vad tror ni?
« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 14:52 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Hej Magi!
Det har förekommit att man gjuter en grund bassäng _under_ källargolvet där avloppet leds in på ena sidan och rinner över en kant på andra sidan och sen ut i avloppet. Tanken är att få golvvärme under tiden det sakta flyter under golvet.

Om man utnyttjade den tekniken men kompletterade med en slinga ingjuten under bassängen borde man kunna ta till vara på en hel del värme. En termostat som stoppar värmepumpen om avloppstemperaturen blir för låg är nog ett måste.

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Ja du, du är verkligen full av ideer Magi ...

Jag har sett en lösning som går ut på att avloppsvattnet rinner ner i en tank i källaren, i tanken går en slinga som förvärmer vattnet som skall in i varmvattenberedare.

Det varma vattnet rinner in i tanken uppifrån, där slingan ligger, och avrinningen går i ett rör från botten av tanken och upp till högsta vattennivån och sen ut i vanliga avloppet.

Ger väl tillbaks lite grand värme men det är nog inte så kul när det börjar samlas massa klägg, hår, fett m.m. i systemet och man måste rensa ur det.  

Nån typ av enkel värmeväxlare känns enklare om man ska ta tillvara på värmen från ett enskilt hushåll än att ha en värmepump i varje vrå av huset. Det krävs dock att man har en acc.tank för avloppsvattnet eftersom förbrukningen av varmvatten inte alltid sker samtidigt som man spolar ut det.

Att ta "jordvärme" ur avloppssytemet via en vanlig jord-/bergvärmepump borde väl dock funka smidigt om inte alla gör det samtidigt så hela systemet fryser ihop.

Att ta luftvärme ur avloppssytemet hoppas jag inte att du gör i närheten av där jag bor.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
En annan sak ... om du drar ett luftflöde längs med isoleringen på fjärrvärmerören så kommer dessa att kylas mer än om luften står stilla runt rören. Tror inte fjärrvärmebossarna gillar det, alt. dom hittar ett sätt att ta betalt för det.  ;)

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Att ta luftvärme ur avloppssytemet hoppas jag inte att du gör i närheten av där jag bor.

Efter klorinbadet kan man leda luften genom vedpannan tex.   :)


En annan sak ... om du drar ett luftflöde längs med isoleringen på fjärrvärmerören så kommer dessa att kylas mer än om luften står stilla runt rören. Tror inte fjärrvärmebossarna gillar det, alt. dom hittar ett sätt att ta betalt för det.  ;)

Fel.

Luftflödet ska gå utanpå fjärrvärmerörets isolering.
De ska själva ta hand om värmen i värmepumpar.
Värmen som annars gått ut i marken tar man till vara på.

« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 22:52 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Tycker fortfarande att luftvärmen ur avloppet verkar mycket tveksamt och dessutom, som du beskriver det, krånglig och underhållsintensiv.

Angående fjärrvärmen ... det är väl självklart att ett luftflöde utanpå isoleringen ökar värmetransporten ut ur isoleringen ??
Du kan ju prova själv, ta två termosar, ställ den ena i en låda där luften står stilla och den andra framför en fläkt. Vilket kaffe kallnar fortast ? Det kallas forcerad konvektion och principen är den samma med eller utan isolering.

Då tror jag mer på att ha jordvärmeslangen nere i avloppsvattnet, om du jämför värmekapacitiviteten för luft och vatten ser du skillnaden i effektivitet.

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Tycker fortfarande att luftvärmen ur avloppet verkar mycket tveksamt och dessutom, som du beskriver det, krånglig och underhållsintensiv.

Angående fjärrvärmen ... det är väl självklart att ett luftflöde utanpå isoleringen ökar värmetransporten ut ur isoleringen ??
Du kan ju prova själv, ta två termosar, ställ den ena i en låda där luften står stilla och den andra framför en fläkt. Vilket kaffe kallnar fortast ? Det kallas forcerad konvektion och principen är den samma med eller utan isolering.

Då tror jag mer på att ha jordvärmeslangen nere i avloppsvattnet, om du jämför värmekapacitiviteten för luft och vatten ser du skillnaden i effektivitet.

Om man inte gör något, går förlustvärmen ut genom isoleringen och sedan ut i marken.
Om man tar hand om den går värmen inte ut i marken.
Man tar tillvara på både värmen från fjärrvärmenätsförluster och markvärmen.
Fjärrvärmenätet kyls ner något mer, men istället för att låta den gå ut i marken, tar man tillvara på den i värmepumpen/arna.

Luften är i avloppssystemet och på vintern är det bara att suga den genom en värmepump för att kunna utnyttja den. En luft/luft värmepump brukar annars inte gå när det är riktigt kallt.
Är det inte bättre då att använda varm luft från avloppssystemet?

Naturligtvis är frånluftssystemet bäst men om det inte räcker kan man koppla in avloppsystemet.

Det är betydligt billigare att suga luften ur avloppsystemet än att stoppa ner ett par tiotals meter som också sätter igen hela avloppet samt på den korta biten fryser igen.
Suger man luft utnyttjar man hundratals meter automatiskt men lägger man kylslang så får du gärna räkna ut hur mycket kylslangen kommer att kosta om man vill utnyttja samma längd av avloppssystemet.
« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 23:42 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Ok, jag ger dig ett halvt rätt ang. fjärrvärmen men bara om du också isolerar utsida på din lufttrumma mot marken. Fast då kunde man ju lika gärna lägga dubbel isolering direkt på värmeröret och ...

Avloppsluften och klorintanken får du behålla själv.  ;)

God damn ... det har blivit rena värmepumpshypen på det här forumet.

Ös på med mer ideer Magi så vi har nåt att såga imorrn  ;D förr eller senare hittar du din guldklimp och då står vi, tvivlarna, där med långa näsor ...

Jag är klar med den här tråden  :-[

*fortsätter drömma om gratisvärme från gödselstacken*

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Ok, jag ger dig ett halvt rätt ang. fjärrvärmen men bara om du också isolerar utsida på din lufttrumma mot marken. Fast då kunde man ju lika gärna lägga dubbel isolering direkt på värmeröret och ...

Avloppsluften och klorintanken får du behålla själv.  ;)

God damn ... det har blivit rena värmepumpshypen på det här forumet.

Ös på med mer ideer Magi så vi har nåt att såga imorrn  ;D förr eller senare hittar du din guldklimp och då står vi, tvivlarna, där med långa näsor ...

Jag är klar med den här tråden  :-[

*fortsätter drömma om gratisvärme från gödselstacken*

Detta är min hobby:
www.gamereality.se
Hör av dig om du vill testa min webbtanks över Internet.  :)

Regards Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Att ta temperaturökningen från fjärrvärmeläck... Nej, som Zeke skrev. "Det finns inga gratisluncher". Var man än placerar slingan så gör man en temperatursänkning. Den temperatursänkningen påverkar fjärrvärmen.
Runt el-ledningar. Skulle tro att den effekten är för låg. Luftväxling runt avloppsrör. Det går ett tag men sen när första läckan kommer.  :P Ett rör som ligger under jord blir förr eller senare fyllt med vatten.

Däremot tror jag du kom en bra ide på spåren.  :D
Jag har länge funderat över hur man skulle återvinna all den energi som gör avloppsbrunnen snöfri. När man gräver för jordvärme så lägger man täta slingor över avloppsrör och infiltrering. Viss värme bör finnas kvar för förmultningen men lagom avpassat!
Skulle jag grävt jordvärme tror jag att jag huggit på ideen direkt.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Visst kan det bli värmeletning i framtiden. Vi försöker ju att få ut hög verkningsgrad till våra värmepumpar och då är en hög temperatur att föredra.

Likaså är det bra om elementen i huset klarar sig med 35 grader i.st.f 55.

Golvvärme är kalas för VP:en. Har man då 20 grader från kommunens avloppsledning som man lyckats få ner en värmeväxlare eller några hundra meter slang en mörk natt och höjer till 30 grader för golvvärmen så har man kanske sänkt sina värmekostnader till en tiondel mot innan när man hade direktelvärme.

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Att ta temperaturökningen från fjärrvärmeläck... Nej, som Zeke skrev. "Det finns inga gratisluncher". Var man än placerar slingan så gör man en temperatursänkning. Den temperatursänkningen påverkar fjärrvärmen.
Runt el-ledningar. Skulle tro att den effekten är för låg. Luftväxling runt avloppsrör. Det går ett tag men sen när första läckan kommer.  :P Ett rör som ligger under jord blir förr eller senare fyllt med vatten.

Däremot tror jag du kom en bra ide på spåren.  :D
Jag har länge funderat över hur man skulle återvinna all den energi som gör avloppsbrunnen snöfri. När man gräver för jordvärme så lägger man täta slingor över avloppsrör och infiltrering. Viss värme bör finnas kvar för förmultningen men lagom avpassat!
Skulle jag grävt jordvärme tror jag att jag huggit på ideen direkt.


Jag pratar inte om att dra kylslingor runt avloppsrör.
Jag pratar om att venilera ut luften ur avloppsrören på vintern.

Med fjärrvärme menar jag att ha luftkanaler i ytterskalet runt fjärrvärmerören och ventilera ut varmluftsförlusterna och markvärmen.
Bara så det är klart hur jag menar.  :)
« Senast ändrad: 04 feb-06 kl 01:01 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Det är väl inte konstigare att ta värme från avloppsvatten än en sjö som kanske bara har 4 grader varmt.

Det krävs en del spillvatten för att det ska bli nåt.

Enklast tror jag en motströmsvärmeväxlare till spillvattenröret skulle greja det, det oblandade vattnet skulle ha ungefär samma temperatur som spillvattnet, och höjas med värmepump.

Att ta värme från läckage i fjärrvärmeledning, kanske går, men man "stjäl" den det ökar läckaget. Det är som att tappa ström utan fysisk kontakt med ledningen, med induktion.

Blåsa luft i tomma avloppsrör, tror jag inte ger så mycket.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 4 användare (1 dolda)
gronadal, karsan, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser