Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regnvatten för bevattning av trädgården  (läst 7645 gånger)

LasseDalom

• -
Regnvatten för bevattning av trädgården
« skrivet: 09 aug-09 kl 20:31 »
Jag funderar på nån smart lösning för att tillvarata regnvattnet från uthustaken och ha till att bevattna trädgården. Om man har stora tunnor på några platser, finns det nån sorts flyttbar pump man skulle kunna ha kopplad till vattenspridare och så? Är det nån som använder regnvattnet på detta sättet, att ta i kanna har man ju gjort, men det är inte så rationellt när det gäller att pytsa ut flera hundra liter. Hur gör ni?

Fritjoff

SV: Regnvatten för bevattning av trädgården
« Svar #1 skrivet: 09 aug-09 kl 20:58 »
Även jag undrar hur ni gör? Har stora tak och mycket vatten, men inte så rationellt att bära i kannor till potatisodlingen!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 10 aug-09 kl 01:57 »
Vi har stora tak och sådana där stora blå plasttunnor som jag inte vet vad det har varit i... men alla har såna här omkring.

Vi har en liten dränkbar pump som man kan koppla till en slang och pumpa ur vattnet sen, det fungerar jättebra, vi har dem när vi tvättar bilen också, så slösar vi inte på brunnsvattnet till det!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 aug-09 kl 18:41 »
Jag har också skaffat en liten dränkbar pump för inte så många hundralappar. Tyvärr är det trögt att pumpa genom en lång vattenslang och en med större diameter kostar ganska mycket. Funkar gör det hur som helst men ibland blir det stopp i pumpen av löv, almfrön, skalbaggar och annat småkrafs som hamnar i vattnet.

Ska man koppla på en vattenspridare (där vattnet ska igenom små hål) kan nog vara svårt om man inte tänker på hur man ska filtrera vattnet. Bäst är nog nån form av sil/renstratt på stupröret och så lock på tunnan.

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 11 aug-09 kl 08:08 »
Ni som har pumpar, är det gardena ni har eller nåt från jula eller så?

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 aug-09 kl 09:52 »
Ni som har pumpar, är det gardena ni har eller nåt från jula eller så?

Köpte min på Bauhaus, "Neptun"-nånting tror jag den heter. En vanlig dränkbar pump med "flottörgivare" som stänger av när nivån när det närmar sig botten av tunnan.

Finns även nåt som kallar "regnvattenpump" som är tänkt att hänga på kanten av en regnvattentunna, färdig med filter, slanganslutningar och en avstängningskran, kostar inte heller många hundra.

LasseDalom

• -
« Svar #6 skrivet: 11 aug-09 kl 10:05 »
Orkar pumpen med att trycka vatten genom slang och en vattenspridare?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 11 aug-09 kl 14:35 »
Jag vet inte vilken sort vår är, den är gul och svart och den fungerar nog likadant som Vitis, jag visste inte att det hette flottörgivare men det är en 'grej' som gör att det slutar pumpa om man höjer eller sänker den.

Vi har inte testat vattenspridare, men tror inte trycket är tillräckligt bra för det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 aug-09 kl 16:04 »
Orkar pumpen med att trycka vatten genom slang och en vattenspridare?

Tveksamt med en vanlig trädgårdsslang, 1/2", trycket sjunker rejält efter några meter. Skulle föredra en dubbelt så grov slang men dom är tyvärr dyra (1000:-/25m)

.....

Vi har inte testat vattenspridare, men tror inte trycket är tillräckligt bra för det.
.

Håller helt med!

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 aug-09 kl 16:42 »
Tveksamt med en vanlig trädgårdsslang, 1/2", trycket sjunker rejält efter några meter. Skulle föredra en dubbelt så grov slang men dom är tyvärr dyra (1000:-/25m)

Halaj!

Om du behöver en lång pipeline, varför kör du inte PEM-slang som transportsträcka, och konverterar till trädgårdsslangkopplingar vid grödorna?

http://www.rinkabyror.se/ läser jag:
32x26,2    50m                553,00 kr/st
32x26,2    100m                1.106,00 kr/st
32x26,2    300m                3.318,00 kr/st

lite lustig mängdrabatt... ::)

//T

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #10 skrivet: 11 aug-09 kl 19:32 »
........

lite lustig mängdrabatt... ::)

//T

Knasigt ...  :D ... men i övrigt mycket bra. Pris ungefär som en lite bättre 1/2" trädgårdsslang.

Har ändå tänkt att gräva ner huvuddelen av ledningarna (från huset ut till odlingar och växthus) och det funkar ju inte så bra med mjuk slang.

Rinkaby ligger här i krokarna så det får kanske bli ett besök dit i god tid innan nästa sommar. Med 300m2 tak blir det en del vatten att pumpa/bära även om det bara regnar lite. Ibland regnar det mycket !  ::)

/Vitis ... fel inloggad
Höns, stickning och pelargoner

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 aug-09 kl 21:29 »
En granne har en rentvättad 3-kubiks oljetank kopplad till stupröret och en dränkbar billighetspump.

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 aug-09 kl 21:32 »
Förresten så har han också, så kallade "farmartankar" på en kbm, kopplade till stuprören på ett uthus. Vi själva kör bara med gamla badkar än så länge.

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 12 aug-09 kl 08:37 »
Att tillvarata regnvatten för vattning har ju många fördelar. Dels slipper man kostnaden för bevattning av kranvatten + att man kanske tär på en ändlig naturresurs (beroende på var man bor). Det myckna dikandet och dränerandet är dessutom ett problem. I vår kommun får man ett bidrag för varje stuprör man kopplar bort från dagvattnet för att inte avloppsnäten skall översvämma så väldigt vid mycket regn. Dikandet ut i vattendrag medför allt större översvämmningar, det bästa är om så mycket som möjligt av vattnet stannar kvar där det faller, eller rinner på mer långsamma vägar så att naturen hinner ta till vara det.

signe

« Svar #14 skrivet: 12 aug-09 kl 18:50 »
Vi använder 1 kubiks-vattentankar som fylls från stuprören och tankarna står så högt att jag kan vattna trädgårdslandet med självtryck.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 1 användare
Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser