Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snälla hjälp! Otama hästar  (läst 6697 gånger)

mattetillmånga

• Övriga världen
SV: Snälla hjälp! Otama hästar
« Svar #20 skrivet: 11 sep-09 kl 10:51 »
Översprungen har jag svårt att tro att vet. skulle bli från sidan  ::) Men det är klart det vet man ju aldrig. Det är inte bara att försiktigt trä på grimman när fölet drar sig bakåt alt kastar sig. Nu håller jag på att vänja den vid grimman sakta men säkert. Jag gör som mitt valptrick, en gobit i handen, gimman på samma arm och medan fölet tar godisen glider grimman över huvudet. Det mest irriterande är att fölgrimmor ofta inte har snabbspännen utan måste knäppas med spännen bakom öronen = omöjligt att få lillstrumpan att stå still! Tja vad säger man? Alla sätt är bra utom den dåliga va? Vet att jag inte borde handmata fölet...men vad gör jag annars?

En annan sak som jag inte förstår vitsen med: att islandshästar inte ska hanteras något (dvs så lite som möjligt) innan inridningen för att de tappar respekten för människan som ledare?  Det är sånt jag fått lära mig, men jag tycker att det borde väl vara bättre ju tidigare erfarenheter de får. Lärdomar för livet som de har nytta av istället.

Följde med en kompis med hennes 2-åriga paint till vet.klinik. Han bara fann sig i allt, in i transporten utan tricks gick snällt där inne etc. Jag var imponerad! Föreställde mig då en "otämjd" islandsunghäst där inne..... Betsämde raskt mig för att träna och hantera mina unghästar så att även de klarar ett sånt besök utan hysteri.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 11 sep-09 kl 12:53 »
Jag håller med dig på dom flesta punkterna. tex. att det inte finns några ursäkter för att inte hantera sina unghästar, ras osv. Och jag håller verkligen med omdu BORDE VERKLIGEN INTE mata fölungen ur hand. Lägg godiset i hinken om du nu måste ha med det överhuvudtaget. Det går precis lika bra utan. Du vill ju vänja hästen vid hantering, inte vid godis sas.

Ang. grimman. Det är just bäst att INTE använda snabbspännen. Det är super NO-NO att trä över grimmor över öronen på hästar som inte är vana vid grimma. Särskilltom dom tycker grimman är obehaglig.
Knäpp upp nackremmen. Gå in i boxen och gå inte till "anfall" rakt framifrån, utan gå längs med fölet, om den är otam vill den förmodligen gå runt dig i boxen. Fortsatt lugnt att röra dig med fölet tills du kommer fram och kan lägga en hand på fölet, den kommer att märka att värre än så var det inte, du vill bara röra vid det. Och särskillt om den är rädd om huvet så ska du undvika STRÄCKA HÄNDER MOT HUVUDET och lyfta på dina armar över huvudtaget mer än du måste.
När du kan röra vid kroppen och kan stå intill, kan du snabbt och smidigt lägga ena armen över halsen och andra under och greppar tag i grimman under halsen på den, då har du fölet i ett fint grepp och kan bromsa det om det rusar framåt och så kan du sikta in rumpan på den i ett hörn med din kropp om den backar.
Nästa steg är att använda vänsterhanden till att försiktigt föra över grimman över nosen (smyg med handen längs med nosen, inte "fånga nosen med grimman) och sen knäpper du den snabbt och försiktigt bakom öronen. VOILA!
Sen kommer det viktiga!  Försök inte ens hålla i grimman på vanligt vis, det kommer inte att gå ändå o hästen blir rädd.
 Du håller med vänsterhanden i sidostycket på grimman och använder högerhanden på/bakom rumpan eller håller högt i svansroten med ett stadigt grepp (OBS: ej dra i svansen) På detta sätt kan du styra fölet mot en vägg eller i ett hörn  och behöver inte gå i dragkamp med det.

Nu kan det vara läge att ta fram hinken med godiset, när du ha fått göra det du ville, som belöning, istället för innan..  ;D

Så där, brevkurs i fölhantering  ;D

Samma grej vid vaccinering, du håller fölet mot väggen med samma teknik, den upplever en veterinär som springer ifatt den och sticker som ett rovdjur mycket värre än att lugnt och stilla bli vaccinerad fasthållen.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #22 skrivet: 11 sep-09 kl 13:11 »
Tack!
Men jösses det där måste jag plugga in innan jag törs testa i verkligheten  :-[ Men hon är lätt i rumpan och kickar gärna.... Fick en redig lårkaka en dag  :'( Gjorde ont som tusan! Men skam den som ger sig! Det märkliga är att hennes mamma är trygg och lätthanterad och inte det minsta skygg. Borde inte fölet se och märka mammans beteende?
Frances, du råkar inte ha vägarna förbi Uppland  ;D?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 11 sep-09 kl 13:28 »
Nä, passerar inte där så ofta... Men oj vad det hade varit roligt att pyssla med fölisar!

Dom som gärna sparkas får man försöka hålla sig nära, det tar bort lite av kraften.

Och viktigaste av allt är att man inte gör ngt halvhjärtat, man får bara inte tappa dom om dom bråkar.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #24 skrivet: 11 sep-09 kl 15:41 »
(Dillen lånar sambons inlogg..igen)

Ang. att inte hantera islandsföl (som jag också fått lära mig) kan jag förstå på ett sätt, om hästen i sig är stabil och orädd som individ. Ett blygare föl tycker jag är en självklarhet att vänja vid människor men då ska det verkligen vara en kunnig person som hanterar de små. Har sett flera exempel på folk som gullat med sina fölungar, låtit de nafsa och smaka på en "för det är ju sååå gulligt", som sedan vuxit upp till fräcka, gränsöverstigande ungshästar som plötsligt inte är så söta längre när de inte visar respekt för människor.

Jag tror på att vara i närheten av föl och låta dem se när man hanterar mammorna etc så de är vana vid att ha människor omkring dem. Men jag är inte övertygad om idéen med att hantera små fölungar mycket, speciellt om det är ett stall med många olika människor kring hästarna, däremot om det bara var jag som träffade fölungen (hoppas ni förstår vad jag menar?)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #25 skrivet: 11 sep-09 kl 18:39 »
Jag håller med dig på dom flesta punkterna. tex. att det inte finns några ursäkter för att inte hantera sina unghästar, ras osv. Och jag håller verkligen med omdu BORDE VERKLIGEN INTE mata fölungen ur hand. Lägg godiset i hinken om du nu måste ha med det överhuvudtaget. Det går precis lika bra utan. Du vill ju vänja hästen vid hantering, inte vid godis sas.

Ang. grimman. Det är just bäst att INTE använda snabbspännen. Det är super NO-NO att trä över grimmor över öronen på hästar som inte är vana vid grimma. Särskilltom dom tycker grimman är obehaglig.
Knäpp upp nackremmen. Gå in i boxen och gå inte till "anfall" rakt framifrån, utan gå längs med fölet, om den är otam vill den förmodligen gå runt dig i boxen. Fortsatt lugnt att röra dig med fölet tills du kommer fram och kan lägga en hand på fölet, den kommer att märka att värre än så var det inte, du vill bara röra vid det. Och särskillt om den är rädd om huvet så ska du undvika STRÄCKA HÄNDER MOT HUVUDET och lyfta på dina armar över huvudtaget mer än du måste.
När du kan röra vid kroppen och kan stå intill, kan du snabbt och smidigt lägga ena armen över halsen och andra under och greppar tag i grimman under halsen på den, då har du fölet i ett fint grepp och kan bromsa det om det rusar framåt och så kan du sikta in rumpan på den i ett hörn med din kropp om den backar.
Nästa steg är att använda vänsterhanden till att försiktigt föra över grimman över nosen (smyg med handen längs med nosen, inte "fånga nosen med grimman) och sen knäpper du den snabbt och försiktigt bakom öronen. VOILA!
Sen kommer det viktiga!  Försök inte ens hålla i grimman på vanligt vis, det kommer inte att gå ändå o hästen blir rädd.
 Du håller med vänsterhanden i sidostycket på grimman och använder högerhanden på/bakom rumpan eller håller högt i svansroten med ett stadigt grepp (OBS: ej dra i svansen) På detta sätt kan du styra fölet mot en vägg eller i ett hörn  och behöver inte gå i dragkamp med det.

Nu kan det vara läge att ta fram hinken med godiset, när du ha fått göra det du ville, som belöning, istället för innan..  ;D

Så där, brevkurs i fölhantering  ;D

Samma grej vid vaccinering, du håller fölet mot väggen med samma teknik, den upplever en veterinär som springer ifatt den och sticker som ett rovdjur mycket värre än att lugnt och stilla bli vaccinerad fasthållen.

Tack Francis för att du skrev vad jag trodde var självklart vid grimpåsättning på fölisar.  ;)

Jag har full förståelse för att det inte har fungerat om man försökt ta på grimman som man gör på en vuxen häst!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #26 skrivet: 11 sep-09 kl 18:45 »
En annan sak som jag inte förstår vitsen med: att islandshästar inte ska hanteras något (dvs så lite som möjligt) innan inridningen för att de tappar respekten för människan som ledare?  Det är sånt jag fått lära mig, men jag tycker att det borde väl vara bättre ju tidigare erfarenheter de får. Lärdomar för livet som de har nytta av istället.

Kanske islandshästfolket går något till överdrift men å andra sidan tar jag hellre en helt ohanterad häst än en som blivit felhanterad. Det kanske är det som många varit med om?! ???

Följde med en kompis med hennes 2-åriga paint till vet.klinik. Han bara fann sig i allt, in i transporten utan tricks gick snällt där inne etc. Jag var imponerad! Föreställde mig då en "otämjd" islandsunghäst där inne..... Betsämde raskt mig för att träna och hantera mina unghästar så att även de klarar ett sånt besök utan hysteri.

Det är toppen att ha bra förebilder! Min åring går kanon att lasta (han var dock mkt tveksam till en början). Han har åkt själv i transport i 7 mil, fixat att bli inkörd, tvättad, stå uppbunden, verkas, flätas och knoppas, gå på ensamma promenader etc. så de behöver inte ha fyllt två innan sådant där ska fungera. Lycka till med dina bebisar och ta gärna hjälp av din kompis så att du kan se hur hon gör i olika situationer.

Luff

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 13 sep-09 kl 11:52 »
Angående kickande fölisar så är det en reflex dom har att sparka om man trycker på rumpen - dom försöker sparka bort lejonet. Stå nära och undvik tryck uppifrån. Inget ont ment av fölisen alltså.
//Luff

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 13 sep-09 kl 22:32 »
Jag har haft förmånen ?? eller vad man ska kalla det att hntera tre helt ohnerade fölungar på 4-6 månader en gång i tiden .
Det jag gjorde när jag skulle vänja dom vid grimman var att ALLTID ha den med mej hängandes på armen så varje gång jag kliade o gosade med dessa vettskrämda varelser rörde den sej .
När dom sen vant sej vid grimmans ljud o rörelse så fick grimman "klia" dom i några dagar på favvo ställena.
Sen knäppte jag upp nosremmen o la bara grimman över nosen om o om i gen tills dom vant sej vid detta o bara låtsades som det regnade o fortsatte att klia dom under tiden .
När jag sen la på den o knäppte runt halsen så "brummade/huckrade" jag som ett sto o sammtidigt blåste jag min varma andedräckt i fölisens näsborre .
Det är vad ett sto gör när dom vill lugna ett föl .
Testa o se vad ditt föl gör .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser