Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalv med nappflaska  (läst 3943 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
Kalv med nappflaska
« skrivet: 08 aug-09 kl 13:41 »
Mamma ko fick en juverskada som trotts penicilin, veterinärbesök och diverse annat urartade i kallbrand och avlivad ko.

Dag1:
Ko får kalv, bra mjölkproduktion, iallafall droppar det kring alla hennes spenar. Kalven drickar

Dag1,5:
Ko rymmer ur hagen och skadar 1 spen.

Dag 2:
Veterinär med penicillin och antiinflammatoriskt och sårsalva och vad vet jag.
Kalven ses fortfarande dricka hos kon.

Dag 3-5: egenvård

dag 5: tillkallar veterinär igen för jag litar inte på hur juvern ser ut, dessutom fungerar nu bara 2 spenar, måttligt.

dag 6: Veterinär kommer och då fungerar inga spenar, bara blod och annat som luktar illa, avlivning.

Nu utgår jag helt krasst ifrån att kalven har fått i sig råmjölk men det finns väl inget sätt att kontrollera detta.

Jag har nu sedan avlivningen igårkvälll försökt få kalven att dricka ur flaska, kalven är pigg men eventuellt lite mager och nu efter några besök även glad att man kommer med flaska. Men dricka ur flaska det gör han dock rakt inte. Han tuggar på spenen och verkar tycka det är trevligt. Han tycker det är även trevligt att tugga på ens fingrar men inte mycket till sug då heller. Om jag droppar mjölk i munnen medan han tuggar på spenen så sväljar han ibland och ibland så struntar han i det.

Nu den stora frågan:
Borde jag stoppa in råmjölk i kalven igen?
Hur får jag kalven att suga på flaskan?
Borde jag göra något annat?

(Mjölken kommer från grannen som har mjölkkor)

Hjälp?

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

fröken_trassel

• Gäst
SV: Kalv med nappflaska
« Svar #1 skrivet: 08 aug-09 kl 13:58 »
Om du får kalven att suga på fingrarna så är det enklast att direkt vänja kalven att dricka direkt ur hink.. jag fick lära mig att man la typ handflatan över nosen.. och fingrarna inne i munnen och när kalven börjat suga på fingrarna så "tvingar" man ner  munnen i en hink med mjölk..
Jag har sett det göras och det funkade  på typ 3  försök... då slipper du stå och mata utan kan göra andra sysslor under tiden.. /Marie

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #2 skrivet: 08 aug-09 kl 14:09 »
För att få kalven att dricka på flaskan är det bra om man inte har för litet hål som mjölken skall igenom och att man inte skruvar fast den för hårt.
Om man skruvar på den hård kommer det inte förbi nån luft och det blir ett vacum i flaskan som hindrar mjölken från att rinna ut.
Du kan ha med dig en trasa och klia kalven under och runt svansen så som en ko skulle göra när kalven står och dricker.
Det där med råmjölk borde vara klart redan inom 6 timmar efter nedkomsten så det borde vara ok redan.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 08 aug-09 kl 15:34 »
För att få kalven att dricka på flaskan är det bra om man inte har för litet hål som mjölken skall igenom och att man inte skruvar fast den för hårt.
Om man skruvar på den hård kommer det inte förbi nån luft och det blir ett vacum i flaskan som hindrar mjölken från att rinna ut.
Du kan ha med dig en trasa och klia kalven under och runt svansen så som en ko skulle göra när kalven står och dricker.
Det där med råmjölk borde vara klart redan inom 6 timmar efter nedkomsten så det borde vara ok redan.

Flaskan har en sån där napp man ploppar över och så har nappen ett extra hål för tilluft.

Jag ska testa om en timme igen och även testa med hink men det sugs helt enkelt dåligt även på fingrarna.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 08 aug-09 kl 23:31 »
När vi kom tillbaka till kalven vid 17-snåret så var det fortfarande en del tunglek med flaskan, nafsande, mera tjaffs och så på en gång så fick den till en sugrörelse. Därefter en till och sedan tog det 3 minuter för kalven att få i sig 1,5L mjölk. Varit där 2 gånger till under kvällen och nu borde kalven sova gott med 5,5L mjölk i magen.

Problemet löst.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-09 kl 04:41 »
Va skönt! :-*
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 11 aug-09 kl 09:30 »
Hur går det med kalven? Blir lite orolig när jag hör att den dragit i sig 5.5 liter mjölk...
Å ang flaska, lyssna på fröken trassels svar, flaska är bara onödigt arbete.
Vi har bondgård och får flertalet kalvar varje månad. Äger inte en flaska ens. De äter ur hink från dag 1.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 11 aug-09 kl 09:42 »
Hur går det med kalven? Blir lite orolig när jag hör att den dragit i sig 5.5 liter mjölk...
Å ang flaska, lyssna på fröken trassels svar, flaska är bara onödigt arbete.
Vi har bondgård och får flertalet kalvar varje månad. Äger inte en flaska ens. De äter ur hink från dag 1.

5,5L mjölk över en hel kväll alltså 1,2 liter per gång och sedan en timmes mellanrum. Nu får han 2,5L morgon och 2,5L kväll. Flaskan fungerar riktigt bra, är mycket lätt att transportera i bilen och försvinner på 3 minuter. Jag väntar på att våra andra ko ska kalva och då får hon adoptera även denna kalv.

Jonte P

« Svar #8 skrivet: 11 aug-09 kl 10:14 »
Det är bättre för kalven att dricka från flaska / napp än att dricka direkt från hink eftersom den ändå behöver få sugbehovet tillfredsställt. Kalvar som inte får det suger gärna på allt annat, t ex på andra kalvars öron etc. Om du har ekologisk produktion måste kalven dricka från konstgjord spene / napp.

Att dricka ur flaska innebär även att kalven dricker i en naturlig ställning med huvudet riktat uppåt-framåt. Kan nog även bli lättare att få den att dia på en annan ko senare.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

marie_c

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 11 aug-09 kl 22:34 »
Kottisgården- Varför bli orolig för att kalven druckit 5,5 l? Mina dricker mellan 8-10 liter/dygn lite beroende på mjölktillgång. (SLB och SRB kalvar)

Tycker du ska fortsätta med napp, håller med Jonte P.

Skönt att det löste sig, ibland kan dom vara krångliga!
Nu med egna kor!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 14 aug-09 kl 10:24 »
OM EN KALV INTE VILL SUGA KAN MAN TA LITE HONUNG ELLER SIRAP PÅ NAPPEN.
OM EN KALV ÄR LÖS I MAGEN KAN MAN TILLSÄTTA LITE LÖPE I MJÖLKEN OBS ATT MJÖLKEN LÖPER RÄTT FORT SÅ MAN KAN BEHÖVA DELA GIVAN O TILLSÄTTA LÖPEN PRECIS NÄR MAN GER DEN.                                                           HAR MAN MYCKET MJÖLK KAN MAN GÖRA FIL AV DEN, DÅ HÅLLER DEN LÄNGRE OCH DE FLESTA KALVAR AXEPTERAR FIL. ALLA KALVAR HAR RÄTT TILL NAPP I DAG DET FINS REGLER FÖR SÅNT, FAST VI HAR HAFT KALVAR SOM VÄGRAT ATT DRICKA MED NAPP OCH FRÅN FÖRSTA STUND FÖREDRAGIT ATT DRICKA UR HINK DIREKT. TÄNK PÅ ATT OM DU GER MED FLASKA INTE HÅLLA DEN FÖR HÖGT UPP I LUFTEN FÖR DÅ KAN MJÖLKEN RINNA FÖRBI LÖPMAGEN OCH DÅ FÅR KALVEN DIARE TÄNK PÅ HUR KALVEN STÅR NÄR DEN DIAR NATURLIGT, LIKSOM HUKAD UNDER KON.

Om du trycker en gång på Caps Lock så slipper du hålla shift-tangenten intryckt medans du skriver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser