Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintring på LN  (läst 6966 gånger)

wictor

SV: Invintring på LN
« Svar #20 skrivet: 27 sep-09 kl 17:09 »
Så brukar jag göra. En god drottning fyller mer än en låda med yngel, och det är ju bara bin som kan producera honung. Så mycket bin ger mycket honung. En god drottning kan gott gå och yngla i två lådor. Spärrgallret över den andra, och så får du honung i låda tre-fyra-fem osv...

Om hon har det för trångt så kommer det att bli svärm istället, och då blir det ännu mindre honung.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 29 sep-09 kl 09:20 »
Citera
Efter 15 kg socker plockade jag bort forderlådorna och satt jag en låda med dels utbyggda och nya mellanvägger under yngelrumet.
Holländaren: Efter detta behövde du inte sätta till en låda under. Det blir lätt som Wictor sa mögel och andra problem i den lådan (möss kan bygga bo där). När du ändå hade satt dem på en låda hade detta fungerat mer än bra för dem.

På tal om spärrgaller så kör jag drottningarna på 2 lådor fram till månadskiftet juli/augusti då jag trycker ned drottningen på 1 låda med så mycket ljusa ramar som möjligt. De mörka yngelkakerna försöker jag få upp så mycket som möjligt i 2:ra lådan.

//Roger

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #22 skrivet: 29 sep-09 kl 12:22 »
Holländaren: Efter detta behövde du inte sätta till en låda under. Det blir lätt som Wictor sa mögel och andra problem i den lådan (möss kan bygga bo där). När du ändå hade satt dem på en låda hade detta fungerat mer än bra för dem.
//Roger

Någonstans läste jag en inläg av en biodlare i trakten som satt en låda under efter invintringen för att ge extra luft. Fördel var oxå att man inte behövde störa samhällerna tidigt på våren för att öka yngelrumet. Vintern är lång här uppe, och våren kall, så det lät rimlig. Man måste väl lita lite på erfarenhet från trakten tror jag. Men jag ska i alla fall plocka bort några ramar från utekanten så att det kan cirkulera bättre. Bara vänta på en lagom varm höstdag.

Det finns många olika sätt a jobba på. Som nybörjare är det inte altid så lätt at hitta rätt spår. Man blir ibland förvirrat.
T.ex. biodlarn där jag fick mina bin ifrån ställer sina samhällen varje höst i jordkällaren. Han hade aldrig haft en enda samhälle som dog under vintern, sa han. Avståndet från bigården till jordkällaren var bara 30 meter och källaren är bra torr......
Även det lät inte så dum tyckte jag, men jag använder vår jordkällare till grönsaker och potatis och har inte mycket plats över, dessutom skulle vi störa bina för mycket under vintern.

wictor

« Svar #23 skrivet: 30 sep-09 kl 21:35 »
Någonstans läste jag en inläg av en biodlare i trakten som satt en låda under efter invintringen för att ge extra luft.

Att sätta en låda under brukar betyda att sätta en tom låda under. Alltså en låda utan ramar. Då får man god luftväxling och det brukar bli bra övervintring.

Vill man ha en låda under med ramar så är det bättre att bara ha 8 ramar, skippa de yttersta.

Sätter man en låda under med tomramar så brukar de mögla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

900 gäster, 2 användare
torbjorn, Alleranna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser