Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äpplesaften blev gelé...  (läst 4563 gånger)

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
Äpplesaften blev gelé...
« skrivet: 06 aug-09 kl 09:41 »
Hej!
Jag kokade äpplesaft igår, smaken blev jättebra  :D, men eftersom det verkar vara för många omogna frukter med blev det till gelé när det hade svalnat :P :o

Finns det någon här ute som har något bra tips på hur man kan få det till saft istället  ???

(Jag har lagt undan lite gelé, lite naturell och lite blandat med mynta, blev bra. Men 6 liter gelé blir lite tufft...)

Tackar på förhand

/Magnus

Verona Grönjord

• Ångermanland
SV: Äpplesaften blev gelé...
« Svar #1 skrivet: 06 aug-09 kl 23:48 »
Värm upp gelésaften i flasorna, så at du får ut den i saftgrytan igen. Blanda i mer vatten och koka upp. Tappa sedan om den på flaska.
Funkar! Så har jag alltid gjort.

Men visst är det retligt - att däremot göra gelé med avsikt och få den bra är inte heller helt lätt...

Hälsar A
Ett gammalt hus. En kvinna, en hund och en halvgammal Saab

Dea

« Svar #2 skrivet: 11 aug-09 kl 12:04 »
Äppelgelé låter gott. Får man fråga hur du gör din äppelsaft? Kokar du äpplena med lite vatten till äppelmos och lägger i en silduk sen? Sist jag provade det gick det extremt långsamt att sila ur saften... Måste finnas smartare sätt.. Kanske koka äpplena bara en kort stund så det hela inte blir så mosigt? Eller skivar du äpplena och låter stå nån vecka i vatten bara?
« Senast ändrad: 11 aug-09 kl 12:07 av Dea »

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 22 aug-09 kl 16:46 »
Hej!
Jag kokade upp med lite mer vatten så blev det bra.

Äppelgelé låter gott. Får man fråga hur du gör din äppelsaft? Kokar du äpplena med lite vatten till äppelmos och lägger i en silduk sen? Sist jag provade det gick det extremt långsamt att sila ur saften... Måste finnas smartare sätt.. Kanske koka äpplena bara en kort stund så det hela inte blir så mosigt? Eller skivar du äpplena och låter stå nån vecka i vatten bara?

Jag delade varje äpple i 4 klyftor bara, sedan kokade jag det med lite vatten ca 30min. Saften gick hyffsat lätt att slia, men den fick stå över natten. En full gryta (ca 10 liter) äpplen blev ca 3,5 l bärnstensfärgad läcker (koncentrerad) äpplesaft  :D

Lycka till

Verona Grönjord

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 23 aug-09 kl 02:22 »
Hej!
Jag kokade upp med lite mer vatten så blev det bra.

Trevligt att du lyckades bra! Och trevligt att vara till hjälp :-)

Hälsningar A
Ett gammalt hus. En kvinna, en hund och en halvgammal Saab

Yrmff

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 aug-09 kl 08:15 »

Använd saftmaja!!
Jag har gjort mycke äpplesaft med våran saftmaja och det är mycket makligt.
Tips! släng med en kanelstång i saftmajan så får du mummasaft + smaka av med citronsyra.

mvh Heikki

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser