Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra med blå vindruvor? (INTE VIN!)  (läst 20996 gånger)

ingegärdsgårn

Vad kan man göra med blå vindruvor? (INTE VIN!)
« skrivet: 03 aug-09 kl 22:42 »
 I år får jag åter igen en massa blå vindruvor. Hälften äter vi upp,men resten? Jag vill inte göra vin/sprit, för det blir bara surt. Vad kan man då göra med vindruvor?
De andra åren har de ruttnat, trots att vi har givit bort massor...

kurt

SV: Vad kan man göra med blå vindruvor? (INTE VIN!)
« Svar #1 skrivet: 04 aug-09 kl 14:55 »
Torka, det går ju utmärkt att använda som alla andra bär och frukter d v s safta, eller sylta, eller varför inte gelé?

Trivial

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 21:58 »
Borde det inte gå att torka dem?

Jag vet inte om det blir problem med skalet, om det är för tjockt (min far har en vinranka och de får rätt tjocka skal), men i så fall kanske det går att sticka hål på.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 04 aug-09 kl 23:56 »
Förra året fick vi massor av blåa vindruvor och dem blandade jag med jordgubbar eller blåbär och fick världens godaste saft. Jag frös ner dem i vanliga fryspåsar och när jag behövde göra ny saft så tog jag upp ett par påsar ur frysen + likaledes frysta blåbär eller jordgubbar och hällde i saftmajan. Det blev många liter god god saft som även fungerade att göra krämer på.
Resterna ur saftmajan fick hönsen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ingegärdsgårn

« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 16:35 »
Saft låter jättebra och likaså torkning.Använder man elektrisk tork då??Jag ska minsann köpa mig en tork.

dulcamara

« Svar #5 skrivet: 17 aug-09 kl 23:11 »
Jag brukar göra ett otroligt gott gelé på mina vindruvor när jag tröttnat på det sura hemgjorda vinet (fast förra året gjorde vi på plommon, vindruvor och litet vinbär och det blev ett riktigt gott vin). Man kan gärna koka saften i saftmaja (men utan socker) och sedan tillsätta socker och pektin enl samma recept som t ex björnbärsgelé el dyl (pektinfattiga bär).

ingegärdsgårn

« Svar #6 skrivet: 18 aug-09 kl 15:39 »
tack för tipset!
Jag har investerat i en elektrisk tork, men jag är inte speciellt imponerad. Har någon eerfarenhet av att torka vindruvor? Tid? Dela? Kärna ur?

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser