Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna häst-glädjetråden  (läst 38491 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #100 skrivet: 07 jan-10 kl 08:57 »
JÖSSES!  :o
Det tragiska är ju att det finns nog hur många sånna shettisar/ponnier som helst...  :-\

Men vilken skillnad! Du har gjort ett stor artat jobb  :D
Hoppas att fler aktiverar sina små fyrfotade vänner...
Jovars, hundarna får snällt springa efter rockarden när vi är ute och kör och fölkompisen är under inkörning så jag hoppas de får tillräcklig motion  :-[
Förra ägaren av Lukas är i alla fall väldigt glad och nöjd när jag skickar bilder.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #101 skrivet: 07 jan-10 kl 08:58 »
Men..... Vad har hänt med hans man...???  :(
Hmm, ja dessvärre har kompisen Douglas dille på att hänga i hans man när de busar så till slut var det stora hack överallt så jag fick trimma ner den så Douglas inte får tag i den så lätt.  :-\ Hoppas han slutar med tramset så att den kan växa ut igen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #102 skrivet: 07 jan-10 kl 09:08 »
Ante mig....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #103 skrivet: 08 jan-10 kl 08:34 »
Kimma: Jag blir glad varje gång jag ser en shetland som inte ser ut som en tunna. Bra jobbat! :)
Jag har själv gett mig på ett liknande projekt för ett antal år sedan, en 6årig vallack som inte var hanterad alls, kunde inte ens gå i grimma. Hur de lyckats att alls verka hovarna på honom eller hur de fick in honom i transporten är för mig en gåta. Det enda de verkade ha gjort var att mata honom.... ::)

När jag så småningom kunde börja tömköra, longer osv så rasade han ju i vikt och började sätta muskler vilket ledde till en rätt märklig situation efter tag. Jag hade precis varit ute och tränat och sedan släppt ut ponnyn i hagen (sommar) när några av stallets småtjejer kommer in och skriker om att ponnyn fått kolik! Han bara låg och rullade sig och det brukar han aldrig göra.... det var ju sant i och för sig. Jag går direkt ut och får se lillponnyn ligga ner, rulla, slå över till andra sidan, resa sig, fundera lite lägga sig igen, rulla, över på andra sidan osv.
Det såg ju inte ut som vanligt så jag gick ut och kollade ordentligt, i hagen möts jag av en glad, nyfiken ponny, ingen feber inga konstigheter med magen, gör inga försök att lägga sig.
Han verkade ok så jag gick upp från hagen igen, då lade han sig ner igen och med stort välbehag rullade han upp på rygg och kliade sig grundligt på baken!
Jag insåg efter en stund att han tidigare helt enkelt varit för fet och otränad för att klara av att rulla över eller klia sig på ryggen..... han hade helt enkelt tvärskoj och när nyhetens behag gått över så slutade han. Tilläggas skall väl att han även i fortsättningen ofta kliade sig på detta vis just efter arbetet men inte så länge itaget så man blev nervös.
I efterhand så räknar man det som ett hästglädjeögonblick för det verkade som om han fick tillbaka en hel del av sin livskvalitet den dagen. :)

MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #104 skrivet: 15 jan-10 kl 14:08 »
YAAAY! Idag har jag tömkört småpållarna i par och det gick superduper bra, jag är så glad, glad glad  ;D :D ;D :D ;D :-[

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #105 skrivet: 15 jan-10 kl 14:10 »
Kimma: Jag blir glad varje gång jag ser en shetland som inte ser ut som en tunna. Bra jobbat! :)
Jag har själv gett mig på ett liknande projekt för ett antal år sedan, en 6årig vallack som inte var hanterad alls, kunde inte ens gå i grimma. Hur de lyckats att alls verka hovarna på honom eller hur de fick in honom i transporten är för mig en gåta. Det enda de verkade ha gjort var att mata honom.... ::)

När jag så småningom kunde börja tömköra, longer osv så rasade han ju i vikt och började sätta muskler vilket ledde till en rätt märklig situation efter tag. Jag hade precis varit ute och tränat och sedan släppt ut ponnyn i hagen (sommar) när några av stallets småtjejer kommer in och skriker om att ponnyn fått kolik! Han bara låg och rullade sig och det brukar han aldrig göra.... det var ju sant i och för sig. Jag går direkt ut och får se lillponnyn ligga ner, rulla, slå över till andra sidan, resa sig, fundera lite lägga sig igen, rulla, över på andra sidan osv.
Det såg ju inte ut som vanligt så jag gick ut och kollade ordentligt, i hagen möts jag av en glad, nyfiken ponny, ingen feber inga konstigheter med magen, gör inga försök att lägga sig.
Han verkade ok så jag gick upp från hagen igen, då lade han sig ner igen och med stort välbehag rullade han upp på rygg och kliade sig grundligt på baken!
Jag insåg efter en stund att han tidigare helt enkelt varit för fet och otränad för att klara av att rulla över eller klia sig på ryggen..... han hade helt enkelt tvärskoj och när nyhetens behag gått över så slutade han. Tilläggas skall väl att han även i fortsättningen ofta kliade sig på detta vis just efter arbetet men inte så länge itaget så man blev nervös.
I efterhand så räknar man det som ett hästglädjeögonblick för det verkade som om han fick tillbaka en hel del av sin livskvalitet den dagen. :)

MVH/S
Tack  :-[

Jag känner igen din historia med Lukas, han var också så tjock att han inte rullade sig alls i början, han hade stora problem att ens komma upp från liggande. I stallet låg han inte alls, det har han börjat med på sistone, att sova liggande i boxen.  Numera rullar han stora hål i hagen  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 15 jan-10 kl 14:11 »
Tummen upp för dej kimma

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #107 skrivet: 15 jan-10 kl 14:12 »
Tummen upp för dej kimma
Tack  :-[

Det känns verkligen jättebra, trodde det skulle skita sig och höll mig inne på tomten ifall de skulle sätta av (inhägnat) men efter några snygga vändningar härinne på gårdsplanen vågade jag ge mig ut på vägarna, så nu har vi varit ute och promenerat i rask takt i en timme. Och va glad jag är, det finns hopp ändå  :D :-[

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #108 skrivet: 15 jan-10 kl 14:32 »
YAAAY! Idag har jag tömkört småpållarna i par och det gick superduper bra, jag är så glad, glad glad  ;D :D ;D :D ;D :-[

;D ;D ;D ;D ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #109 skrivet: 22 okt-10 kl 11:48 »
Dags att väcka lite liv i den här tråden igen :).

Bara plötsligt lycklig över att jag, om allt går som planerat, efter många års väntan och strävan, förhoppningsvis har en ridhäst till våren :D :D :D :-* :-* :-*

Självhushåll till nytta och nöje

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #110 skrivet: 22 okt-10 kl 14:37 »
Jag är så glad att mina hästar är så tåliga då vintern kom i natt
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #111 skrivet: 03 nov-10 kl 14:36 »
Underbar ridtur igår, fyra busiga islänningar som äntligen kunde få sträcka ut nu när snön lagt sig ordentligt och det inte är så förbannat halt längre.

Till och med 26 år gamla Oli blev helt vild och galen, försökte hetsa dom andra till rejs hela tiden. Fari började helt plötsligt gå i jättefin flygande pass, Tindur töltade på som en galning och Disa höll såg ut som en sagohäst med snön i sin långa man <3 <3 <3...

Glada hästar och glada ryttare =D.
//Lina

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #112 skrivet: 03 nov-10 kl 19:59 »
underbar ridtur idag i ovädret ;D
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Frances

• Västergötland
« Svar #113 skrivet: 30 nov-10 kl 14:24 »
Ibland faller det sig så bra. Har sneglat på en annons en tid... Tog mig i kragen och ringde på den i morse  :D

I eftermiddag flyttar det in ett russ på gården  :D

Kom överens med ägaren och det visade sig att dom var på väg HIT till grannsockna i eftermiddag  :o o kunde ta med sig ponnyt med det samma! Ser det som ett tecken  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #114 skrivet: 30 nov-10 kl 15:01 »
Så mkt mys jag får från min 2åring har jag nog aldrig fått av nån *s*
Gosegrisen  ;D ( eller skitgrisen )
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #115 skrivet: 30 nov-10 kl 20:10 »
snigelpuff är verkligen snygg på den bilden 8)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #116 skrivet: 30 nov-10 kl 23:13 »
Japp Snigelmys  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 30 nov-10 kl 23:30 »
Ibland faller det sig så bra. Har sneglat på en annons en tid... Tog mig i kragen och ringde på den i morse  :D

I eftermiddag flyttar det in ett russ på gården  :D

Kom överens med ägaren och det visade sig att dom var på väg HIT till grannsockna i eftermiddag  :o o kunde ta med sig ponnyt med det samma! Ser det som ett tecken  ;D
He så då var det inte Finn häst du skulle ha . ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #118 skrivet: 01 dec-10 kl 07:20 »
Ja tack gärna,om du kan få hit en finnponny till priset av ett russ, jag är väl för faaan ingen miljonär heller  :o Det får bli när jag springer på en till ett drägligt pris...

pålle

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 01 dec-10 kl 08:48 »
Ja tack gärna,om du kan få hit en finnponny till priset av ett russ, jag är väl för faaan ingen miljonär heller  :o Det får bli när jag springer på en till ett drägligt pris...
Aj fan det var ja ju övertygad om att du var då du har eller hade travare som drog in stålar åt dig.
Trodde bara att  du  fått för dej att du skulle ha något ursvenskt :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser