Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna häst-glädjetråden  (läst 38549 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Allmänna häst-glädjetråden
« Svar #40 skrivet: 01 sep-09 kl 22:00 »
Gläds åt att det verkar som att det kan lösa sig bra på hästfronten i samband med undertecknads planerade förlossning! 5-åringen stannar i så fall hos fodervärden och 2-åringen åker på inkörning, om allt går enligt planerna. Ser dock redan fram emot att få hem dem igen! Gläds också att vi i höst kommer att ha en stooor gårdsplan med belysning som förhoppningsvis kommer möjliggöra flera pass för hästarna även under de mörka vardagskvällarna! Visserligen blir ju övningarna då något begränsade, men bättre än att behöva ge sig ut i mörkret eller inte komma ut alls under veckorna!
Självhushåll till nytta och nöje

Lejoninnan

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 02 sep-09 kl 16:20 »
Jag satt FÖRSTA gången på min 4-åring idag!!!!  ;D
Jag tror nog någon har gjort det förut men inte fått klarhet.
Hon stod som ett ljus o fick godis. När jag får en medhjälpare ska vi gå ett par steg  :P
Uppe i det blå  ;D

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #42 skrivet: 03 sep-09 kl 00:19 »
Idag fick vi en hälsning från våran 2-års hingst som vi sålde upp till Hälsingland.....Lille JIRO som inte e en liten ARD längre :-* :-* :-* :-*...Den hälsningen gick rakt till hjärtat ;) ;)............mvh c

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #43 skrivet: 03 sep-09 kl 00:23 »
Nä, han är en STOOOR o fin kille! och mer lär det bli..  :-*

Norrsken

• -
« Svar #44 skrivet: 03 sep-09 kl 12:54 »
Kanske dags att byta medryttare?! :-X

Nja... han blir utan ryttare, och därmed även utan motion öht, om inte farsan orkar gå lite promenader med honom... :-\ Ska se om jag kan göra ett försök att "skola in" en vettig människa nästa gång jag åker upp. Tyvärr är den vettiga människan nybörjare när det gäller hästar, och... min pålle är inte riktigt nån nybörjarhäst. Men... Ofta kan ju sunt förnuft och djurkänsla smälla högre än femton år på ridskola... Håll tummarna!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #45 skrivet: 03 sep-09 kl 17:46 »
Jimman varför snaggar man ner svansarna så på ardenners? Det är jättesnyggt men det är ju inte praktiskt för hästen menar jag  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #46 skrivet: 03 sep-09 kl 20:37 »
Håll tummarna!

Jag håller både tummar och tår! ;)

JIMMAN

• www.stallargard.se
« Svar #47 skrivet: 03 sep-09 kl 23:13 »
Jimman varför snaggar man ner svansarna så på ardenners? Det är jättesnyggt men det är ju inte praktiskt för hästen menar jag  :-[
Hade jag fått välja så skall dom ha svans....Dom behöver ju den på sommaren ;)......Nu är det ju så att Ard skall/bör vara flätade på visningar o prem :P...Så när vi flätar så brukar jag fläta ut så långt som möjligt så man inte behöver kapa svansen så mycket,,,obs det e bara när vi ska visa dom som vi klipper svansen ytte-pytte,annars har dom alltid lång svans här................Och då ser dom ut så här,,,sätter in en bild på JIMMAN och hennes 1-åring när dom står med rumpan mot kameran ;) ;) ;)MVH C........

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #48 skrivet: 04 sep-09 kl 11:07 »
Härliga rumpor!  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #49 skrivet: 05 sep-09 kl 10:46 »
Hade en jätterolig 2 mil lång ridtur igår, ihop med en kompis jag inte träffat på länge. Det ösregnade hela turen och vi såg ut som två dränkta katter när vi kom tillbaka ::), men det var hur kul som helst ändå. Dessutom lyckades vi hitta vägen till ridhuset också, så nu vet vi hur man tar sig dit. När jag kom hem hade maken gjort varm choklad och bakat sockerkaka till sin frusna fru!  :-*

Så har jag anmält mig och hästen och ovan nämnda vän till det här nästa helg: http://www.nordsvensken.org/skaraborg_kalendarium.php (läs om allmogesöndag) Känns som om det kan bli riktigt roligt!!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

JIMMAN

• www.stallargard.se
« Svar #50 skrivet: 06 sep-09 kl 22:46 »
Har idag hämtat hem våran Jimman från fodervärden,,,hon har varit sällskapshäst i sommar till både folk o fä+att hon va tvungen och komma bort från sin 1-åring...........Så skönt o ha henne hemma.....Nu e alla 11 pållarna hemma :-* :-* :-*Jimman fick en stooooor puss när hon landade på gårdsplan,vår vackra trygga ardenner :-* :-* :-*

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #51 skrivet: 07 sep-09 kl 03:16 »
Hade en jätterolig 2 mil lång ridtur igår, ihop med en kompis jag inte träffat på länge. Det ösregnade hela turen och vi såg ut som två dränkta katter när vi kom tillbaka ::), men det var hur kul som helst ändå. Dessutom lyckades vi hitta vägen till ridhuset också, så nu vet vi hur man tar sig dit. När jag kom hem hade maken gjort varm choklad och bakat sockerkaka till sin frusna fru!  :-*

Så lustigt, då var vi ute och red samtidigt! Jag hade också med mig en kompis jag inte träffat på länge. Hon hade inte ridit på flera år så vi tog det rätt lugnt. Vi var ute i fyra timmar, var inte meningen att det skulle bli så långt men vi red vilse... fast tog det med ro, det finns inga sjumilaskogar där vi rider, så förr eller senare kommer man ut på en väg man känner igen. Och det gjorde vi. Vi hade jättetrevligt även om det regnade en del på oss också...

Sen idag var jag ute en sväng med sonen och hans kompisar i dag och tog igen galopperna som jag gick miste om i fredags. Man blir full av härlig energi av en härlig galopp i skogen!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #52 skrivet: 07 sep-09 kl 06:10 »
Är glad ;D

I helgen har jag lagt handpenning på ett varmblodsto som jag ska hämta längre fram i höst!!
Hon ska vara min ridhäst är det tänkt!
Jag inser att min fjord inte blir bra i benet från sin skada och nu vill jag inte vänta längre på att rida! Fjorden får luffsa runt här och vila så kanske hon blir bra till slut :-\

Denna häst jag köpt verkar supermysig! Ska bli kul att ha ett varmblod igen! Gillar deras sätt :-*
Dessutom är hon dräktig......Så om allt går som det ska får vårat planerade islandföl en lekkompis!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #53 skrivet: 07 sep-09 kl 12:16 »
Tog en liten runda med mina två pajaser häromdagen. Lillkillen Douglas fick gå brevid Lukas för att känna på hur detvar att ha en vagn bakom sig som skramlade. Efter ett par meter tog han det med ro och busade med irriterad Lukas istället.
"Låt mig va, jag arbetar"  ;D

JIMMAN

• www.stallargard.se
« Svar #54 skrivet: 07 sep-09 kl 13:17 »
Tog en liten runda med mina två pajaser häromdagen. Lillkillen Douglas fick gå brevid Lukas för att känna på hur detvar att ha en vagn bakom sig som skramlade. Efter ett par meter tog han det med ro och busade med irriterad Lukas istället.
"Låt mig va, jag arbetar"  ;D
Så härligt och se Kimma.......................c.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #55 skrivet: 07 sep-09 kl 13:18 »
Har idag hämtat hem våran Jimman från fodervärden,,,hon har varit sällskapshäst i sommar till både folk o fä+att hon va tvungen och komma bort från sin 1-åring...........Så skönt o ha henne hemma.....Nu e alla 11 pållarna hemma :-* :-* :-*Jimman fick en stooooor puss när hon landade på gårdsplan,vår vackra trygga ardenner :-* :-* :-*
så vacker, blir avis  :)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #56 skrivet: 08 sep-09 kl 12:36 »
Lättad och glad att det gick bra att på egen hand gick att häva 2-åriga stoets kolikanfall i går, utan att behöva ta ut veterinär! Nu kan pengarna som detta annars skulle kostat läggas på betydligt roligare saker inom hästområdet! Hade dock telkontakt med vet, och hade givetvis tagit ut personen ifråga om det hade behövts, oavsett kostnad!!!
Självhushåll till nytta och nöje

Luff

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 10 sep-09 kl 15:11 »
Det är en gammal tradition som grundar sig på att man förr kapade svansarna helt då hästarna nöp tömmen med rumpen och blev ostyrbara. Någonstans blev det en rasstandard.
//Luff

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 10 sep-09 kl 17:38 »
Ja har föviso hötrenanavariant gubbarn ville visa upp brea och grova arsle kusarna hade inte vet ja men så sagubbarna närja var barn sen vade ju så här att man fick betalt förtagel av upp sköpare främst var det hovlagaren som var upp sköpare mvh
« Senast ändrad: 10 sep-09 kl 17:54 av pålle »

Falin

• -
« Svar #59 skrivet: 10 sep-09 kl 18:41 »
Jag är glad för att gamla halvblodstanten fortfarande är dräktig på 90 dygn! Var nästan säker på att hon hade tappat det, skönt att ha fel.  ;D Och så är jag glad för att jag har en kanonspekulant på hennes fölunge, hoppas, hoppas....

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser