Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa får istället för att bespruta eller så om.  (läst 2219 gånger)

mli79

• Skåne
Köpa får istället för att bespruta eller så om.
« skrivet: 02 aug-09 kl 12:03 »
Jag har i dagsläget vääldigt mycket ogräs i mina hagar. Jag håller på att bli galen på eländet. De senaste två åren har hästarna (tre minishettisar och en ung ardenner) inte växlat mellan sommar/vinterhage utan har istället gått på hela marken jämt. Hela marken är inte sådär jättestor, gissar på 1.5-2h. Förra året besprutades marken mot diverse bladväxter + vanlig mockning av hagen för att motverka ratorna. Betet blev då jättefint! Ingen beteputs verkade sedan behövas.
Men... i år frodas ogräset värre än någonsin. Skräppor, Gråbo, Tistlar och massa vitklöver. Marken är gammal betesmark och skulle nog behövas plöjas upp och sås om. Men jag vill inte ha så kraftigt bete eftersom mina hästar tillhör de lite mer lättfödda raserna. Det gräset som fanns förra året efter ogräset besprutades bort var perfekt.

Jag funderar på att köpa ett par-tre får som kan gå tillsammans med hästarna på somrarna och som kan bo i sommarhagen på vintern och hjälpa till att beta ner ogräs och rator. Mina grisar har även 4000m2 som behöver hållas efter, både kraftigt bete och ogräs.

Är verkligen får så bra som det sägs på att hålla rent i hästhagar? Äter får skäppor och gråbo innan det blir högt?
Och hur är det med stängsel, finns det får som går att stängsla in med 4-5 trådar istället för nät?

Har haft getter förut och de var ju omöjliga att stängsla in. Hoppas att får inte är lika kreativa.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Köpa får istället för att bespruta eller så om.
« Svar #1 skrivet: 02 aug-09 kl 13:21 »
Vitklöver brukar ingå i fröblandningar för betesvallar, om jag inte missminner mig.
Knappast ett ogräs alltså.
Har du ingen traktor så funkar det att putsa med grästrimmer försedd med trebladig kniv, tar även förvedade ogräs.
Tar lite tid men troligen mindre än får, som kanske inte ens gillar skräppor och tistlar.

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 aug-09 kl 21:02 »

Vi har trimmat för hand förut, och det känns som ett evighetsarbete som måste göras ett par ggr per säsong.
Det hade ju varit trevligt att ha lite får på gården, och om de kan göra nytta så vore ju det perfekt.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

texelmatte

« Svar #3 skrivet: 02 aug-09 kl 21:24 »
Mina får äter med glädje vitklöver. Dessvärre äter de inte tistlar, skräppor eller gråbo. Jag har nästan rena köttrasfår, kanske finns det andra raser som är mera hjälpsamma? Isåfall skulle jag också behöva ett gäng, för att betesputsa med trimmer är ett evighetsgöra! Alla marker går ju inte att komma åt med traktor och vanlig betesputs.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 02 aug-09 kl 21:54 »
Finns ju självgående slåtterbalkar också, även att hyra.
Mycket högre avverkning än en trimmer.

morellen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 aug-09 kl 23:24 »
får kan vara duktiga rymmare med... Mina nya vänner dyker under eltråden fullständigt respektlöst...  Fast med lite tur får du ju mer "välartade" får.

Camillur

« Svar #6 skrivet: 03 aug-09 kl 11:46 »
Mina värmlandsfår äter allt "mjukt" på tistlar. De lämnar endast den kraftiga, höga "stammen" i mitten. Blad och blommor tuggare de glatt i sig. Löv från sly och likanande är en annan favorit.
I tillfälliga hagar fungerar mina att stänga inne med 4 eltrådar. De permanenta hagarna har 6 trådar - då vi har lodjur runt markerna (inget har hänt än, men man vet ju aldrig). Lägsta tråden är ca 15 - 20 cm från marken och den behövs det ju trimmas under för att inte effekten i stängslet skall försvinna. Så trimmning behövs ju även om man har får...
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 05 aug-09 kl 07:10 »
Jag rekomenderar att anlita någon med en beteputsare (maskin efter traktor) som kan köra över betet.- Skaffa sedan får. Efter någon säsong blir det fint gräs
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Norna

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 08 aug-09 kl 16:23 »
Mina får (värmlandsfår) är finsmakare och skulle aldrig få för sig att ens titta åt en tistel.  8) Innan hade jag korsning mellan texel och mjölkfår och dom åt allt. Jag tror det är ganska individuellt mellan olika får hur duktigt de betar. Men jag rekommenderar dig att hyra en betesputs.  :)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 08 aug-09 kl 16:55 »
1-2 hektar hästhage putsar någon grannbonde åt dig på knappt en timme till maskintaxa 3-500 kr/t. Mer ekonomi i än att köpa en egen betesputs. Får håller du inne med tre trådar på 30-60-90. Det är viktigare att det är 5000 volt i tråden än att det är en massa trådar. Understa tråden måste du trimma under med röjsåg och lina. Med eller utan putsning är får visst en bra idé i sam- eller växelbete med hästar. Med sambete är det viktigt att hästarna inte jagar fåren - det kan en del hästar göra. Lantrasfår går löst på både sly, skräppor och tistlar - de skalar dem och utarmar dem. Brännässlor, veketåg och tuvtåtel äter de inte. Om du putsar brännnässlor äts det snabbt upp efteråt när det torkat - oerhört fint hö. Klöver är inte ett problem utan en tillgång på betesmark - binder kväve och är näringsrikt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser