Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rönnbär -igen  (läst 12622 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Rönnbär -igen
« skrivet: 01 aug-09 kl 17:59 »
Jag har för mig att det fanns en tråd i höstas om detta, men jag hittar den inte så jag tar frågan igen.... :)

När är det dags att plocka rönnbären? Det verkar bli mycket i år och jag vill inte missa att ta vara på dem..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Rönnbär -igen
« Svar #1 skrivet: 01 aug-09 kl 18:09 »
Undrar det samma, vill ju hinna före fåglarna...

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 01 aug-09 kl 18:12 »
Helst skall det ha varit en eller ett par frostnätter innan man plockar rönnbären, men det gäller att hinna före fåglarna som inte verkar bry sig om att bären är sura. Man kan ge dem ett par frostnätter i frysen också med samma resultat, att de blir lite mindre sura/beska alltså.

Vad gör du med dem? Själv funderar jag på att göra saft eller dricka eftersom vi inte äter särskilt mycket gele.

Jag har för mig att rönnbären brukar mogna lagom till kräftskivornas tid.
« Senast ändrad: 01 aug-09 kl 18:14 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 01 aug-09 kl 20:30 »
Tack anette!

Jag tänkte nog göra gelé och kanske någon chutney eller liknande.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 01 aug-09 kl 20:49 »
Kikade efter rönnbärsrecept i en bok jag har och hittade ett på rönnbärssylt som lät spännande. Det står att det helst ska vara sötrönn, är det väldigt stor skillnad i smak? Sylten ska kryddas med kanel, vanilj och konjak.

Trivial

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 aug-09 kl 14:31 »
Hej!

Jag tänker också ta tillvara på rönnbären, gele ska jag göra men de flesta torkar jag nog. De sägs vara fulla av diverse vitaminer, och jag tänker mig att de borde vara kalas att ha i bröd. Eller?

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 03 aug-09 kl 16:05 »
Ja det är riktigt gott med rönnbär i brödet. Man gör ungefär som med lingon men smaken blir lite syrligare, mer markant.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 04 aug-09 kl 21:46 »
Torkade rönnbär i bröd låter som en mycket bra idé! Jag torkade blåbär häromdan för att ha i bröd, det tog en evig tid i ugnen men det blir nog gott i vinter..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 04 aug-09 kl 21:47 »
Äter höns o kaniner rönnbär? Tänkte man kan torka åt dom ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trivial

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 aug-09 kl 21:56 »
Man gör ungefär som med lingon

Med risk för att verka väldigt korkad: Hur menar du att man gör med lingon? Jag har nog bara använt lingonsylt i bröd... Russin brukar jag bara slänga i, eftersom de är rätt mjuka ändå, och torrare saker (som soltorkade tomater) brukar jag lägga i vatten innan de får åka i degen. Är det något annat än torrheten man skulle behöva tänka på för bästa tänkbara resultat?

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 04 aug-09 kl 23:51 »
Med risk för att verka väldigt korkad: Hur menar du att man gör med lingon? Jag har nog bara använt lingonsylt i bröd... Russin brukar jag bara slänga i, eftersom de är rätt mjuka ändå, och torrare saker (som soltorkade tomater) brukar jag lägga i vatten innan de får åka i degen. Är det något annat än torrheten man skulle behöva tänka på för bästa tänkbara resultat?
Jag brukar använda färska eller frysta lingon eller rönnbär. Vattenhalten är rätt låg i bägge bären så resultatet blir bra. Att torka lingonen eller rönnbären innan man använder dem i t.ex. degen är jag inte så glad i då bären blir rätt sega.

Trivial

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 aug-09 kl 10:10 »
Jag brukar använda färska eller frysta lingon eller rönnbär. Vattenhalten är rätt låg i bägge bären så resultatet blir bra. Att torka lingonen eller rönnbären innan man använder dem i t.ex. degen är jag inte så glad i då bären blir rätt sega.

Tack för svaret! Vår frys är dock lite för full så jag måste nog torka större delen av bären ändå...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 aug-09 kl 10:24 »
Lingon och rönnbär kan man förvara i en burk med vatten bara.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 05 aug-09 kl 13:33 »
Lingon och rönnbär kan man förvara i en burk med vatten bara.
Alldeles riktigt, att vattenkonservera är ett mycket gammalt sätt att ta till vara på bären, (det lämpar sig bäst för bär med hög halt av bensoesyra, som t.ex. lingon), gör bara så här:

Vattenlingon (surlingon)

Rensa bären och lägg dem på rena burkar eller flaskor, gärna med patentlock.
Häll på kokt, kallt vatten tills det täcker bären.
Förslut och förvara lingonen kallt.
Är förvaringsutrymmet kallt håller sig vattenlingonen upp till ett år

OliveOyl

« Svar #14 skrivet: 09 aug-09 kl 14:36 »
Äter höns o kaniner rönnbär? Tänkte man kan torka åt dom ?

Höns ska tydligen må riktigt bra av torkade rönnbär...vitaminkick

bea

« Svar #15 skrivet: 13 aug-09 kl 15:09 »
kanske dum fråga men......ska dom ha haft sina frostnätter innan man torkar dom?

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 13 aug-09 kl 18:26 »
Jag har varit ute o plockat ett par liter rönnbär nu, de är ganska ljusa ännu men jag hoppas att de går att använda. Vad tror ni, är det för tidigt?

Förra året gick jag o tittade på bären o tänkte att snart skall jag plocka... och så var det plötsligt försent!

teufel

« Svar #17 skrivet: 18 aug-09 kl 22:24 »
Höns ska tydligen må riktigt bra av torkade rönnbär...vitaminkick

Även en del hästar verkar gilla rönnbär.
De är inte lika känsliga för beskhet som vi människor.

/P
« Senast ändrad: 18 aug-09 kl 23:40 av teufel »

teufel

« Svar #18 skrivet: 18 aug-09 kl 23:42 »
Hittade f.ö. det här syltreceptet som ju är ganska enkelt om man vill testa en sats innan man sätter igång och näckar alla sina rönnbärsträd... :)

http://jellon-jellon.blogspot.com/2007/09/rnnbrssylt-med-smak-av-konjak.html

/P

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 aug-09 kl 13:02 »
Man kan blanda rönnbär och päron, så blir det mindre beskt. Trevlig kombination. Såg nåt saftrecept med det en gång, jag tänkte direkt drinkblandare!

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare
torbjorn, Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser