Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  21 dygn i kläckaren  (läst 5687 gånger)

nattis

• Blekinge
21 dygn i kläckaren
« skrivet: 27 jan-06 kl 19:25 »
Hej! va gör vi för fel? nu är det andra omgången ägg vi lagt i kläckaren, förra gången hade vi 2 kortare strömavbrott fast tror inte det var orsaken. Dom flesta fostren såg ut att vara fullgångna, vi kollade efter 24 dygn  :-\. Ett fel till vi kan ha gort är att det varit för fuktigt.

Den här gången har vi lägre luftfuktighet och inte haft några strömavbrott, har plockat bort alla obefruktade ägg och dom som inte fortsatt att utvecklas, lyste sista gången på dygn 18 alla verkade ok och lika långt gångna. fattar int vad vi gort för fel ??? Kläckaren är en av dom allra minsta men borde väl funka iaf.

nattis
På gården finns Värphöns, dvärgsilkeshöns, Islänska, Barnevelder, Plymouth Rock, vaktlar m.m
Ankor, gäss, kaniner, linderögrisar, en flock får och några getter samt en ponny

Simon

• Gäst
Re:21 dygn i kläckaren
« Svar #1 skrivet: 27 jan-06 kl 20:09 »
Hej. Ditt dåliga resultat kan bero på flera saker.. vad har du för temperatur i kläckaren? Det är bra om den håller sig så jämn som möjligt. När man kläcker ägg i maskin behövs det högre luftfuktighet under kläckningen annars kan kycklingarna få problem när de ska ut. Även vändningen av äggen är viktigt, ju fler gånger ju bättre.. Om hönorna fodras med mycket värpfoder kan kycklingarna bli för svaga och orkar helt enkelt inte ta sig ur när det är dags. Kvaliten på äggen verkar bli sämre om de drivs att värpa mycket. Det finns många saker att tänka på   ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 jan-06 kl 01:06 »
Det är så mycket som kan gå fel i en äggkläckare om man inte är rutinerad och det är ju ingen de första gångerna. Det finns också många undermåliga maskiner på marknaden. Det är väl inget svar på din fråga men jag vill uppmana till att låta hönorna ruva fram sina kycklingar själva. Det är hönorna som har den verkliga rutinen och de misslyckas sällan.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

nattis

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 28 jan-06 kl 09:56 »
Hej! jo temperaturen kan det kanske bero på, vi eldar med ved, så under natten kan den ju sjunka lite, vi har ju haft några svinkalla dygn i förra veckan. Luftfuktigheten höjde vi dygn 18, äggen har vänds minst 2ggr/dygn. Värpfoder har vi nästan aldrig gett. Får kanske prova med ett gäng ägg igen  ::)

Ja alla är vi barn i början, bara det att man blir så  :(. Helt klart är det ju bäst att låta hönsen själva ruva, av mina 5 hedemoror är det 2 ruvhönor, och dom har inte börjat än.
Det är dom andra raserna jag tänkte hjälpa på traven lite, och om man köper ägg är det ju en fördel om man kan kläcka i maskin  ;)
På gården finns Värphöns, dvärgsilkeshöns, Islänska, Barnevelder, Plymouth Rock, vaktlar m.m
Ankor, gäss, kaniner, linderögrisar, en flock får och några getter samt en ponny

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 jan-06 kl 12:41 »
Det är ganska noga med temperaturen, men inte på tiondedelen. Luftfuktigheten skall ökas ordentligt de sista dagarna, du kan t.o.m. spraya in vatten i maskinen, och då brukar de pipa.

Har inte äggen kommit när de ska, på en dag när, är det kanske inte bra att försöka "rädda" för många, de blir ofta svaga.

Maskinen kanske behöver saneras, det gör jag mellan varje kläckning, om möjligt, för ibland lägger jag in varje vecka.

Det är oftast handhavandet av äggen som avgör resultatet, snarare än kläckaren om den brukar vara ok.

Äggen bör inte vara mer än ca fem dagar sen värpningen, de bör vara rena och se ut som de normalt ska, alla små och avikande ägg tar jag inte med.

Rullning eller vändning av äggen är noga, oftare i början och mindre ofta på slutet, 2 ggr är lite lite i början.

Nu verkade som om det var på slutet som det gick snett, och jag tror att högre fuktighet den tiden bör försökas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kalkontupp

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 feb-06 kl 00:59 »
Hej!
Vad har du för sorts kläckare?? Har du (om du har en köpt förstås) läst igenom manualen ordentligt. Jag har bl.a en "smart" från nordpost och den ska vara samma vattennivå i under hela värpperioden -1-2 cm nivå i botten av kärlet.

Skulle du lägga en hygrometer i den så skulle den visa mycket missvisande luftfuktighet, troligtvis så skulle du fylla på med för mkt vatten och kycklingen i ägget skulle drunkna  av den allt för höga luftfuktigheten.

Har du ingen manual så ring återförsäljaren och fråga om hur just din kläckare funkar. Jag vet att högberga också säljer kläckare där du inte ska använda dig av hygrometer utan ha samma mängd vatten i under hela tiden.

Lycka till

Archibald

« Svar #6 skrivet: 01 feb-06 kl 07:51 »
har funderat på en äggkläckare från högberga med automatisk vändning, då vi jobbar och inte kan vara hemma och passa den.
hur fungerar det , det här med att vända ofta i början osv...

Archibald

« Svar #7 skrivet: 01 feb-06 kl 07:53 »
COVATUTTO 24 eller 54 funderade jag på...

Neta

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 feb-06 kl 08:30 »
Jag har en Covatutto 24 helautomatisk och den fungerar alldeles utmärkt. Senaste kullen jag kläckte fram kläcktes 19 av 20 ägg.
Det enda är att man måste kolla och fylla på vatten. Men när man är borta längre tider är den alldeles utmärkt!
Min har klarat att hålla temperaturen trots ganska stora variationer i omgivande temperatur.

Lycka till

nattis

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 01 feb-06 kl 10:53 »
Jag köpte en begagnad liiiten kläckare, det är en cuvatutto 12. Den har 2 kammare eller vad man ska kalla det för, det står att man ska fylla jummet vatten i centrum, första gången fyllde vi i bägge ???. Men då kläcktes inte något ägg, trots att dom var fullgågna!
Den här gången fyllde vi vatten i centrumkammaren, och ökade lite på vattenmängden på dygn 18, vi höll hela tiden en jämn vattennivå.
3 kycklingar har vi räddat, på dag 22 och 23 än så längen ser dom ut att må fint  :).
En större kläckare blir det här oxå så småningom  :)

Har samlat ägg igen! så nu vill jag göra rätt den här gången :-\
Kläckaren sanerades med vircon s mellan kläckningarna.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 feb-06 kl 11:11 »
Jag har haft en Covatutto 120 med tre backar. Den fungerade bra och var inte alltför dyr, men tyvärr är kvaliteten inte den bästa, den fick kasseras efter ett per år.

Fördelen med den är att alla sorters ägg från gås och ner gick bra  och lätt att kläcka i den.

Sedan skaffade jag en gammal kläckare av märket Svea, den är från 50-talet och går lika bra nu som då den gjordes, en helt annan kvalite.

Nackdelen med den är att den är stor, och man måste fixa separata hållare för olika storlekar.

Jag tog då ideerna från Covatutton och gjorde ramar som var något kortare än backarna, och genom att flytta dem fram och tillbaka i ruvramarna rullar äggen, så jag använder inte vipparen.  Jag får visserligen öppna maskinen för detta, men det tycks inte göra något.
« Senast ändrad: 01 feb-06 kl 11:12 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Webmaster

• Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
« Svar #11 skrivet: 23 sep-06 kl 22:09 »
Hej!

Jag har flera Covalutto och har inga som helst problem med dom.

Ett par saker man ska tänka på är att det är inga problem med några strömavbrott. Hönan ligger aldrig hela tiden på äggen utan går och äter och solar lite ibland.

När man lägger in äggen dom första dagarna ska det vara fuktigt, fyll bägge ringarna.
När det gått 10 dagar, fyll på med lite mer vatten i mittenringen (Obs bara mittenringen).

Dag 18 brukar jag sluta vända och fylla på vatten i bägge ringarna igen.

Sätt ett schema och vän äggen regelbundet ett par ggr om dagen.

Men som många skrivit innan. Hygien är A&O descinfinera efter varje kläckning. se till att äggen är rena när du lägger i dom i kläckaren.

Sen en oskriven regel. Släng äggen dag 23 då resterande brukar bli mycket svaga höns.
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 24 sep-06 kl 20:50 »
Kan det vara så att du kollade på äggen runt dag 18,det sägs vara ett kritiskt dygn i en kycklings liv.
Jag hade lite för dålig luftfuktighet då jag kläckte för första gången, då hade kycklingarna svårt att ta sig ur, jag sprayade med ljummet vatten och vips så poppade de ur en efter en.
Jag har en brinsea octagon 20 kläckare helautomatisk och den kläcker bra. I den ryms det 24 ägg.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Webmaster

• Småland
« Svar #13 skrivet: 28 sep-06 kl 23:14 »
Man börjar alltid med lite högre luftfuktighet dom första dagarna i ruvaren, och i kläckaren avslutar man med högre luftfuktighet då detta krävs för att kycklingarna lättare ska ta sig ur äggen.

nattis

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 30 sep-06 kl 15:50 »
Hej!
Har haft mycket annat att göra på gården, provade kläckaren en gång, lyckades få fram 2 kycklingar :o.
Nu har lampan gått sönder så jag ska skicka efter en ny så provar jag en gång till och göra som Stefhan skrev. Fast snart dyker ett problem till upp, vi eldar med ved och får ganska ojämn temperatur under dygnet i rummen, det kan väl oxå påverka tempen i kläckaren?

Hälsningar /nattis

Webmaster

• Småland
« Svar #15 skrivet: 30 sep-06 kl 21:38 »
Det där med temperaturen är vanskligt, jag har själv haft det problemet.
Men det är ingen fara om temperaturen går ner lite grann, mycket värre om den går upp över 39-40gr. Så ställ inte kläckaren i närheten av kaminen. Men vid den här tiden ska du nog inte behöva ha några problem med att temperaturen blir för varm eller kall.

Lycka till och tala gärna om hur det gått.
Jag lägger en ny omgång ägg per vecka, och ibland fungerar det inte (Yttre omständigheter) men det går bra om man försöker hålla temperaturer och luftfuktighet. samt att vända äggen regelbundet.
Mitt senaste kläck av Japanska vaktlar blev 93% av inlagda ägg inklusive obefruktade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 4 användare
Hantverkare92, ensamvarg_17, johber, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser