Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggfrågor, bl a hur högt upp för att undvika råttor.  (läst 9424 gånger)

ÄrtanPärtan

Jag och min man har seriösa funderingar på att skaffa höns, inte många då vi bor i tätbebyggt område men kanske en 3 stycken.

Vi håller nu på att skissa på ett litet hönshus som kommer att bli 2 meter långt, 1 meter brett, och 1,40 högt. På den ena långsidan, mot norr, så tänker jag mig att ett gammalt fönster (mått 122x62 cm), vilket innebär att själva huset kommer att bli minst 1,40 meter högt. Jag har även tänkt att ha ett mindre fönster på framsidan för ljusets skull. Redena kommer att sitta på den andra framsidan med en halvvägg framför så att det blir lite mörkt och mysigt där. Det jag funderar mest över nu är att jag vill att huset ska stå på plintar för att undvika råttor (som jag är livrädd för) men hur högt upp bor huset stå för att de inte ska kunna klättra in? Hela byggnationen får inte vara högre än 1,80 eftersom det kommer att stå mot ett plank som har den höjden.

En annan sak som jag funderar över: dessa matautomater som man fäster i taket, hur högt över golvet bör de sitta för att hönsen ska komma åt dem men inte råttorna.

Kommentera också gärna min byggbeskrivning (om den är tillräckligt förstålig :-[). Tack på förhand! :)

Lycka

• Ångermanland
SV: Byggfrågor, bl a hur högt upp för att undvika råttor.
« Svar #1 skrivet: 31 jul-09 kl 07:37 »

Råttor klättrar högt, om man får problem med dem.
Hedemorahöns

yrhönan

• Lökshus
« Svar #2 skrivet: 31 jul-09 kl 08:50 »
Som Lycka skriver, de kan klättra högt! Vi sätter hal plåt under hönsens luckor för att råttorna inte ska få fäste att ta sig in, hoppas det hjälper.
/håller genbanksanslutna blommehöns.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #3 skrivet: 31 jul-09 kl 08:54 »
Litet hus med många fönster = växthuseffekt?
risk att det blir för varmt för hönsen på sommaren om det inte står väldigt skuggigt.
Det är bra ibland att själv kunna "bestämma" hönsens dag med hjälp av lysrör & timer istället för att bara förlita sig på dagsljusinsläpp. T ex om man vill träffa sina höns i vaket tillstånd på vintern, om man själv förvärvsarbetar utanför hemmet  ;)

Det kommer att bli foderspill i och runt hönshus. Hänger du foderautomat så att hönan kommer åt så kan väl även en råtta på bakbenen göra detsamma?

Vi har ställt hönshus på lecablock, så det är väl ca 20-50 cm högt beroande på vilken sida av hönshuset det är då marken sluttar. Hönsen använder "stege" för att komma in och ut - så teoretiskt sett kan ju även råttor göra det.

Men med helt trägolv och nätad fullhög hönsgård med små maskor utanför luckan (vi har fyrkantinga, jättestadiga på ca 1,5 cm) blir det svårt för råttor och annat att komma in.
Våra grannar UTAN höns har råttor, vi ser inga och inga spår av dem heller.

1,40 blir låg takhöjd, tänk på att du själv skall städa i hönshuset, skrapa ur bajs och fixa mat & vatten varje dag, plocka ägg mm.

ÄrtanPärtan

« Svar #4 skrivet: 31 jul-09 kl 15:35 »
Litet hus med många fönster = växthuseffekt?
risk att det blir för varmt för hönsen på sommaren om det inte står väldigt skuggigt.
Det är bra ibland att själv kunna "bestämma" hönsens dag med hjälp av lysrör & timer istället för att bara förlita sig på dagsljusinsläpp. T ex om man vill träffa sina höns i vaket tillstånd på vintern, om man själv förvärvsarbetar utanför hemmet  ;)

Det kommer att bli foderspill i och runt hönshus. Hänger du foderautomat så att hönan kommer åt så kan väl även en råtta på bakbenen göra detsamma?

Vi har ställt hönshus på lecablock, så det är väl ca 20-50 cm högt beroande på vilken sida av hönshuset det är då marken sluttar. Hönsen använder "stege" för att komma in och ut - så teoretiskt sett kan ju även råttor göra det.

Men med helt trägolv och nätad fullhög hönsgård med små maskor utanför luckan (vi har fyrkantinga, jättestadiga på ca 1,5 cm) blir det svårt för råttor och annat att komma in.
Våra grannar UTAN höns har råttor, vi ser inga och inga spår av dem heller.

1,40 blir låg takhöjd, tänk på att du själv skall städa i hönshuset, skrapa ur bajs och fixa mat & vatten varje dag, plocka ägg mm.

Jag har en liten pall som jag använder när jag plockar bär från buskar osv och jag tänkte att om buren är 1,40 hög plus att den står på lecablock så blir det perfekt höjd att sitta och fixa. Bättre än om allt är i markhöjd och man måste böja sig ner. Redena har man väl en bit upp?

Fönstret kommer vara i norrläge så det blir aldrig direkt solljus där, jag vet för jag har ett köksfönster i precis samma läge, men om det behövs kan man ju köpa jalusier och ha på utsidan. Jag har tidigare provat det på ett växthus och det funkar bra. Jag kan länka sen för att visa vilka jalusier jag menar, tror det var på IKEA de finns.

Just nu ska jag åka iväg men jag kan posta mina ritningar (skisser) och lite bilder på hur läget för hönshuset kommer att bli, så får ni en lite klarare bild.

Tack allihopa för era svar! :)

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #5 skrivet: 31 jul-09 kl 20:41 »
3 kvm ... gjut en platta i betong det är inga råttor som kommer in  och du kan få en högre höjd inne i hönshuset
billigt och snabbt att göra .

hårt arbete lönar sig...

Sirpa

• -
SV: råttor...
« Svar #6 skrivet: 01 aug-09 kl 02:33 »
RÅTT FAKTA

En råtta kan ta sig igenom ett cirka 2cm stort hål.

Det sägs att de kan hoppa jämfota så högt som 1,20 meter.

En råtta kan med lätthet klättra på insidan av ett lodrätt avloppsrör – flera våningar!
Höns och Liljor i min trädgård.

ÄrtanPärtan

« Svar #7 skrivet: 01 aug-09 kl 03:42 »
3 kvm ... gjut en platta i betong det är inga råttor som kommer in  och du kan få en högre höjd inne i hönshuset
billigt och snabbt att göra .

Tack för era svar, det är bra att få omvärdera sina idéer och blöta och nöta dem ett tag. Tyvärr hann jag inte scanna in skisser osv som jag skrev tidigare för vi kom hem senare än vad jag hade räknat med och sen somnade jag på stört, men det får bli imorgon.

Lite frågor ang betongplattan:

De kan ju fortfarande gnaga sig in genom väggarna så gör det egentligen nån skillnad rent "råttmässigt" att man har en betongplatta? Det blir ju lägre arbetshöjd för mig när jag ska städa m m så det är ju mer opraktiskt rent funktionellt. Finns det några speciella fördelar för hönsen att ha högt i tak?

Men, om jag (min man) skulle gjuta en platta, hur gör man sen? Ställer man bara huset på eller fäster man huset i plattan på något vis? Det är säkert en urdum fråga men jag har ingen aning och har aldrig själv planerat ett bygge förut.

RÅTT FAKTA

En råtta kan ta sig igenom ett cirka 2cm stort hål.

Det sägs att de kan hoppa jämfota så högt som 1,20 meter.

En råtta kan med lätthet klättra på insidan av ett lodrätt avloppsrör – flera våningar!

Jo, jag vet det, men jag tänkt att det är en sak att kunna hoppa och en sak att kunna hoppa och gnaga sig in samtidigt. :-\

I och för sig så spelar det ingen roll för råttan tar sig ju i vilket fall in när hönsluckan är öppen på dagtid så jag antar att man, som nån skrev tidigare egentligen bör satsa på ett småmaskigt men starkt nät runt själva hönsgården.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 01 aug-09 kl 05:31 »
I huset som jag bodde tidigare i, hade en tidigare hyresgäst
fått in en storråtta.
Den hade klättrat på väggen in i hennes badrum.
Då hon hade fönstret öppet.
Fanns under badkaret.
Sonen upptäkte den eftersom den åt på badrumsmattan.
det var i stan.
Hua för "töcke"
Hedemorahöns

Krågedal

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 01 aug-09 kl 07:11 »
Jag tycker också att råttor/möss är äckliga djur. Har höns sen drygt ett år, har vad jag vet ej problem med råttor eller dyligt. Jag tror att " de i stan" har mer problem än vi på landet. (jag har även en katt så han gör nog lite nytta!!) Men försök ha "rent och snyggt" hos hönsen, inga matrester mm. Var med när du ger mat till dem, ge inte mer än de äter upp inom kanske 10 min... Det är väl de tips jag tror som hjälper... Lycka Till !!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #10 skrivet: 02 aug-09 kl 07:58 »
gjuten platta och musband längst ner på ytterpanelen  så ska man inte få in möss i huset så länge dörren är stängd.
genom en öppen dörr kan man ju alltid få in möss så mot det problemet finns nog ingen lösning.
men med platta kan man ju i allafall vara säker att inga möss är inne när hönshuset är stängt.
man fäster en syll  dvs en ram runt plattan man har gjutit med syllspik expander eller dyligt sen reser man upp reglarna och fäster på syllen .
och om du har ett övre mått som du inte vill överstiga typ som ditt staket så  bygger en gjuten platta mindre(ca 15 cm) än om du skulle ställa huset på leca sten så med gjuten platta får du högre arb höjd

Tack för era svar, det är bra att få omvärdera sina idéer och blöta och nöta dem ett tag. Tyvärr hann jag inte scanna in skisser osv som jag skrev tidigare för vi kom hem senare än vad jag hade räknat med och sen somnade jag på stört, men det får bli imorgon.

Lite frågor ang betongplattan:

De kan ju fortfarande gnaga sig in genom väggarna så gör det egentligen nån skillnad rent "råttmässigt" att man har en betongplatta? Det blir ju lägre arbetshöjd för mig när jag ska städa m m så det är ju mer opraktiskt rent funktionellt. Finns det några speciella fördelar för hönsen att ha högt i tak?

Men, om jag (min man) skulle gjuta en platta, hur gör man sen? Ställer man bara huset på eller fäster man huset i plattan på något vis? Det är säkert en urdum fråga men jag har ingen aning och har aldrig själv planerat ett bygge förut.

Jo, jag vet det, men jag tänkt att det är en sak att kunna hoppa och en sak att kunna hoppa och gnaga sig in samtidigt. :-\

I och för sig så spelar det ingen roll för råttan tar sig ju i vilket fall in när hönsluckan är öppen på dagtid så jag antar att man, som nån skrev tidigare egentligen bör satsa på ett småmaskigt men starkt nät runt själva hönsgården.
hårt arbete lönar sig...

ÄrtanPärtan

« Svar #11 skrivet: 02 aug-09 kl 12:20 »
Tack för ditt svar. Igår tog jag upp med min man att man kanske kan bygga av lecablock eller/och gjuta en platta så jag låter honom tänka på det ett slag, det är ju ändå han som får bygga det. Hur mkt kostar egentligen ett lecablock, så att man kan beräkna materialkostnaderna. Hut stora är dem och hur beräknar man hur många man behöver? Huset blir nog i slutändan 150x200 cm.

Jag har scannat in mina ritningar (väldigt oproffsiga, jag har aldrig gjort en ritning förut) på hur jag ungefär har tänkt mig. Just nu är huset en meter brett men jag har börjat inse att det nog blir bättre om jag låter det bli 1,50 meter djupt, det blir så trångt annars. Bilder på trädgården där man ser hönshusets framtida läge får jag lägga in senare, vi har högtryck på datorerna här hemma just nu och jag tror inte jag kommer åt den datorn som jag brukar ta in bilder till.

Nu ska vi se om jag kommer på hur man lägger in bilder.

ÄrtanPärtan

« Svar #12 skrivet: 02 aug-09 kl 12:21 »
I huset som jag bodde tidigare i, hade en tidigare hyresgäst
fått in en storråtta.
Den hade klättrat på väggen in i hennes badrum.
Då hon hade fönstret öppet.
Fanns under badkaret.
Sonen upptäkte den eftersom den åt på badrumsmattan.
det var i stan.
Hua för "töcke"

Usch, jag hade dött.  :o

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 02 aug-09 kl 19:40 »
Jag tycker ritningarna var jättefina!

En fundering bara, jag ser att du ritat in ett rede där du kan plocka äggen utifrån om jag har förstått rätt? Kommer det att vara yttervägg där i fortsättningen också eller ska det byggas på något? Annars tänker jag mig att det dels kommer att dra kallt i redet och dels kommer äggen att frysa i vinter. Annars är tanken bra.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ÄrtanPärtan

« Svar #14 skrivet: 02 aug-09 kl 22:41 »
Det har du rätt i. Jag har inte själv tänkt så långt som att äggen skulle frysas men jag har funderat lite på om inte hönorna skulle få alltför mkt drag i rumpan när de ligger där.

Jag börjar mer och mer falla för idéen med att gjuta en grund och använda lecablock, just för att det blir svårare för råttorna. Som jag har förstått det så isolerar lecablocken i sig så man behöver inte fundera på isolering, och skulle det bli väldigt kallt så har vi två eluttag på andra sidan planket där hönshuset ska stå. Det enda som får mig att tveka lite är att vi bor i en gammal del av vad en gång var ett brukssamhälle och alla huset och tillbyggnaderna här är faluröda, så ett murat hus passar inte så bra in i miljön. Inte minst kanske det kan irritera nån av grannarna eftersom området är klassat som kulturhistoriskt intressant. Å andra sidan kanske grannarna bara blir glada över att jag har byggt ett hus som inte är råttvänligt. ::)

Här kommer några bilder på läget där jag vill bygga hönshuset. Hönshuset ska stå där planteringsbordet är idag och boden brevid ligger åt söder. Syrénerna hade jag tänkt att inkludera i hönsgården så att de får lite buskar att röra sig bland, och där det ligger stenar utlagda så ska också buskar planteras och en bit av den raden vill jag gärna få in i deras gård. Den kommer att bli åtminstående 10 kvm.
I en bok så läste jag att de bör ha fönster i söderläge men det verkar vara lite olika med rekommendationerna. Det jag kan erbjuda mina framtida höns på den plats jag har sett ut är fönster i norrläge och kanske ett litet i söderläge. De

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 03 aug-09 kl 06:41 »
Du har ett planteringsbord du.
Det har jag önskat länge. :-\
Hedemorahöns

ÄrtanPärtan

« Svar #16 skrivet: 03 aug-09 kl 13:19 »
Du har ett planteringsbord du.
Det har jag önskat länge. :-\

Jo, men du har höns du och det har jag önskat mig länge.  :D

Nu kommer nog planteringsbordet få ryka för hönsgården, just det där stället i trädgården känns som den säkraste och bästa platsen för hönsen, men förmodlingen så får det stå i växthuset som är min mans byggprojekt (hönshuset är mitt).

Är det ingen mer som ser några nackdelar med platsen och ritningarna?
« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 13:37 av ÄrtanPärtan »

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #17 skrivet: 03 aug-09 kl 21:09 »
att du/ni inte fortsätter på byggnaden du har i bakgrunden skarva på det huset så får ni ju ett hönshus med ståhöjd
jag tror att du kommer att ångra dig om du inte bygger ett hus med ståhöjd det kommer ju bli jättejobbigt att gå där inne med krökt rygg
gjut en platta bygg sen resten av bygget med samma panel som övriga byggnader måla falurött  montera musband längst ner på panelen (finns på bygghandel) detta gör att huset skall stå imot oönskade djur så länge det är stängt.
får ni inte skarva på byggnaden så bygg då ett hus med snetak med den lägre delen mot planket då har du i allafall en del av byggnaden i högre takhöjd.
hårt arbete lönar sig...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 03 aug-09 kl 21:29 »
Jag har ett litet hönshus som står på "ben"
Det är bara att köra skottkärran under då man ska gödsla ut.
Blev kanske lite hög.
Annars funkar det, till en trio dvärghöns.
Hedemorahöns

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #19 skrivet: 11 aug-09 kl 13:31 »
Man kan göra som vi gjort också, bygga ett litet hönshus med tak som går att fälla upp. Vårt är på två kvm och har en säkrad utegård på åtta kvm + en ute-utegård på kanske 30-40 kvm. Bakstycket på huset går att lyfta bort helt, för att underlätta vid storstädning. Bortse från att det behöver städas nu...  :-[

Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser