Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mura upp skorsten från nock?  (läst 23215 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Mura upp skorsten från nock?
« skrivet: 30 jul-09 kl 12:34 »
Tjena
Sitter och funderar på att försöka få liv i eldstäderna i Lillstugan till vintern. Skorstenen är tämligen dålig ovan tak så jag tror att den behöver muras om..

Någon som kan ge en ungefärlig beskrivning av hur dålig skorstenen kan vara innan det är lönlöst att bara putsa den och fylla i mellan stenarna?

Om den ska muras upp igen så är jag sugen på att försöka själv, det skulle vara ett roligt projekt. Hur pass komplicerat är det?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Mura upp skorsten från nock?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-09 kl 12:43 »
I tidningen Gör Det Själv nr 6/2009 finns en 4-sidig beskrivning, mycket bilder och dom sparar som bekant in en del ord.
Nästan viktigast verkar vara att få till en bra byggplattform, murning och fogning verkar rätt lätt, gjutning av skorstenskrönet beskrivs också.
Finns säkert på bibblan.
« Senast ändrad: 30 jul-09 kl 12:53 av Foppas fot »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jul-09 kl 12:52 »
great! Ska kolla när jag har vägarna förbi..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jul-09 kl 13:21 »
hehe, det verkar vara lite bygg-kris.

Förra året skickade jag ut lite offertförfrågningar på att renovera skorstenen på stora huset, idag, nästan exakt 1 år senare har jag fått 3 likadana mejl från ett av företagen som jag skickade offertförfrågan till.

"Hej Mårten! Vi undrar hur det har gått med renoveringen utav skorstenen, om du fortfarande är intresserad kan vi åta oss uppdraget. Kontakta oss för mer information."

Svarade att de var lite sent ute men att de kunde få lämna en prisuppskattning på att mura upp skorstenen på det andra huset.. 11 000:- ville de ha

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 30 jul-09 kl 15:13 »
Inte alls särskilt svårt.. hade en tråd under "uppvärmning" där jag murade upp en skorsten.. kika där.. ;)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jul-09 kl 15:18 »
Jo jag följde den tråden då det begav sig.. :)
Vad gick byggmaterialet på ungefär för skorstenen?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #6 skrivet: 30 jul-09 kl 16:32 »
Jo jag följde den tråden då det begav sig.. :)
Vad gick byggmaterialet på ungefär för skorstenen?

Jadu, stenarna hade jag här på tomten, en del halva, trasiga och få hela.. men bara bruket som kostade.. ca 60 spenn säcken.. säg 500,ing då.. totalt.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jul-09 kl 16:57 »
Jo det var ju ingen större kostnad.. Med tanke på att firman jag pratade ville ha 11 000:- :)

Skorstenen ser ut så här som på bilden nedan. MÅSTE man mura upp den igen tror ni? Skulle det kunna funka att slå i bruk från utsidan och sedan trycka in bruk från insidan när man glidgjuter pipan?

Även om det är görligt att plocka ned och mura upp skorstenen igen så skulle det ju säkerligen spara mig ett par veckors arbetstid om man slapp plocka ned den och bara kunde koncentrera sig på glidgjutningen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 30 jul-09 kl 18:19 »
Risken är ju att skorstenen är ännu sämre just där den passerar yttertaket.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 30 jul-09 kl 18:27 »
Jag tycker den skorstenen ser ordentligt söndervittrad ut.
Det är nog som att pinka i byxorna att fusklaga den.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 jul-09 kl 18:30 »
Jo det var min slutsats också..
Då blir det att knacka ned den då och mura upp den igen. Men man borde väl kunna rensa murstenarna och återanvända dem va? I.a.f. de som inte är alldeles för söndervittrade?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 30 jul-09 kl 18:41 »
Jag är inte murare (heller) men jag misstänker att det kan finnas svårupptäckta sprickor i vittrade tegelstenar.
Risken är då att fogarna blir ganska verkningslösa, eftersom stenen kan gå av ovanför fogen.
I värsta fall kan ju hela eller delar av skorstenen ovan tak trilla ner, bara av vindfånget en stormnatt.
Sitter det sen också en teveantenn på den så går det ännu fortare.
Ett gäng frostbeständiga tegelstenar kan väl inte kosta så mycket?
De bästa av de gamla stenarna kanske kan återavändas på ett mindre utsatt läge?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 30 jul-09 kl 19:38 »
Det brukar inte vara några problem att återanvända gammalt tegel. Sprickor kan förekomma även i nya oanvända tegelstenar, och under alla förhållanden är tegelstenen ändå starkare än bruket.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 30 jul-09 kl 19:44 »
Ok, men när man ändå håller på så borde det väl vara bättre att satsa på frostbeständiga stenar.
Har dom väl börjat vittra sönder så lär det väl inte sluta när man fogar om skorstenen.
Möjligen om man gör en skorstenshuv så det inte regnar in och fryser på insidan.
« Senast ändrad: 30 jul-09 kl 19:46 av Foppas fot »

Tummelisa

« Svar #14 skrivet: 30 jul-09 kl 20:29 »
Hoppar in här.. Murade förra sommaren om sktorstenen på torpet. Lät mura om 13 rader ner, hade rivit hela taket o höjt lite också. Hade tänkt ha storsten som det tidigare var murat med men det skulle vara hålsten numera. Hålsten skulle visst hålla bättre också. Kanske bra att fråga om det här med typ av sten - vad vet jag...  Sotaren var nöjd i alla fall.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jul-09 kl 20:40 »
Räknade på att varje varv ungefär skulle kosta 100-150:- om man köper nya tegelstenar, det blir ju trots allt några varv (d.v.s en hel del kronor)

eka

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 30 jul-09 kl 22:43 »
Har (om du läser äldre trådar) murat ett antal skorstenar utan att varit murare.
De första gångerna tillsammans med en äldre hantverkare på gamla hus.

Vi återanvände alltid det gamla teglet. Så länge du är över nock så behöver du inte heller provtrycka.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Skalman

« Svar #17 skrivet: 31 jul-09 kl 23:24 »
Jag lagade en skorsten i minst lika dåligt skick för ca 15 år sen. (Minst lika dåligt över nock, det övriga kan jag inte uttala mig om.) Jag hade inte murat eller putsat något innan. Det gick bra och det håller fortfarande. Jag lappade ihop den. Knackade och borstade bara bort det som var löst, dels gammal fog, dels vittrad tegelsten. Fyllde i fogar och murade in små tegelbitar där det vittrat för mycket. Putsade sen.

Det kanske viktigaste är att fukta murverket innan man börjar och efterhand som man håller på. (Med det väder vi har nu kanske detta ordnas av naturen.) Det är också viktigt att tegelbitar man murar in inte är för torra.

Jag använde en blandning av kalk-cementbruk och kalkbruk. D.v.s. jag tänkte använda kalkbruk, men gjorde så att jag tog några år gammalt KC-bruk som i princip ballastmaterial och lade till ny murkalk. Men jag misstänker att det fanns en del bindkraft kvar i KC-bruket också. Det hade i alla fall inte brunnit ihop nämnvärt i säcken. Detta sätt att blanda bruk kan väl användas ibland. Men allmänt gäller främst att inte ha för starkt bruk. Lägg aldrig på starkare bruk än vad som redan finns. Cementbruk är alldeles för starkt. Det kan gå hårt åt teglet också, för cement suger fukt och kan ge frysskador. Det ska vara KC-bruk eller kalkbruk.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 31 jul-09 kl 23:29 »
Tackar för svaret!
Hmmm.. Det kanske kunde vara värt ett försök ändå då. Det enda som kan hända är ju att den antingen inte blir tät eller att den blåser ned. Inget utav det är ju någon jättekatastrof och merarbetet blir ju marginellt om jag blir tvungen att göra om det.

Det tål att tänkas på i.a.f, jag ska grubbla lite ett tag så får vi se hur det blir.

Skalman

« Svar #19 skrivet: 01 aug-09 kl 13:02 »
Den skorsten jag lagade var en gammaldags skorsten med en stor pipa. Modernare skorstenar med flera smala pipor är nog knepigare att komma åt invändigt, om det behövs. Man kommer åt det man kommer åt, helt enkelt. Räcker inte det till får man väl knacka ner den en bit, eller glidgjuta som du talade om.

Med tanke på det jag sa om alltför starkt bruk (i förhållande till underlaget) är jag lite undrande om glidgjutning är en bra metod. Metoden används tydligen en del. Jag vet egentligen inget om den. Använder man något slags cementbruk? Jag förmodar att man får beakta hur de olika materialen rör sig vid växlande temperatur och fuktighet. Detta är svårbedömt. Så det är väl i synnerhet insamlad erfarenhet som gäller, antar jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 5 användare
alternaiv, Willeryr, Lilla i, Peter, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser