Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservera äppeljuice?  (läst 8163 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Konservera äppeljuice?
« skrivet: 29 jul-09 kl 09:31 »
Kan man det eller den går bara att frysa färsk?
Om man hettar upp den blir det ju inte juice utan snarare saft och det är inte lika gott.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Brobacken

SV: Konservera äppeljuice?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-09 kl 09:55 »
Har du provat att göra äppelmust? Den kan du ju göra helt osötad om du vill, eller bara söta lite för att hjälpa hållbarheten. Med lite vinsyra och natriumbensoat i, och rena patentflaskor, så blir hållbarheten bra även utan att du behöver hetta upp.
Jag har ett bra recept som jag gjorde efter förra hösten, hör gärna av dig om du vill att jag skickar!
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 29 jul-09 kl 10:14 »
Gör äppelcider, håller ca ett år.

kurt

« Svar #3 skrivet: 30 jul-09 kl 14:06 »
Man kan pastörisera vid ca 80 grader. men problemet är att göra det tillräckligt länge, så att man har ihjäl alla svampsporer.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 30 jul-09 kl 14:11 »
Hur gör man äppelmust och äppelcider?

Pastörisera, men blir det inte saft då..eller det blir det bara när det överstiger kokpunkten kanske?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 30 jul-09 kl 14:20 »
Finns cidertrådar i forumet.
Här är ett recept jag hittade via en sån:  http://www.ninisworld.com/oddsends/recept/apples/ciderSV.html

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 30 jul-09 kl 14:55 »
Finns cidertrådar i forumet.
Här är ett recept jag hittade via en sån:  http://www.ninisworld.com/oddsends/recept/apples/ciderSV.html

Okej, tack!

äppelpaj

• Småland
« Svar #7 skrivet: 03 aug-09 kl 21:09 »
Har du provat att göra äppelmust? Den kan du ju göra helt osötad om du vill, eller bara söta lite för att hjälpa hållbarheten. Med lite vinsyra och natriumbensoat i, och rena patentflaskor, så blir hållbarheten bra även utan att du behöver hetta upp.
Jag har ett bra recept som jag gjorde efter förra hösten, hör gärna av dig om du vill att jag skickar!

Det receptet hade varit väldigt  trevligt att se :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 05 aug-09 kl 09:09 »
Du får gärna skicka recept, nu börjar träden digna av frukt så snart är det dags  :)

Brobacken

« Svar #9 skrivet: 05 aug-09 kl 10:24 »
Oj, ni måtte ha tidiga äppelsorter – våra ser fortfarande mest kartiga ut! :( Och inte blev det många i år heller, men det är väl inte mycket man kan rå över.

Självklart ska ni få receptet, postar det här ikväll!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 05 aug-09 kl 10:28 »
Oj, ni måtte ha tidiga äppelsorter – våra ser fortfarande mest kartiga ut! :( Och inte blev det många i år heller, men det är väl inte mycket man kan rå över.

Självklart ska ni få receptet, postar det här ikväll!

Skyddad trädågrd i skåne, det växer så det knakar  :)

Brobacken

« Svar #11 skrivet: 06 aug-09 kl 22:02 »
Hej på er och förlåt för att jag har dröjt med att svara. Här kommer i alla fall receptet på äppelmust som jag använde i höstas och kommer att göra om så snart äpplena mognat i år igen. Tokenkelt och väldigt, väldigt gott!

Finsk äppelmust

Blanda 5 liter kallt vatten med 2 tsk vinsyra och 1 tsk natriumbensoat i en stor hink med lock. Skär 6 liter äpplen i bitar – skal, kärnhus och allt kan åka med – se bara till att de inte är smutsiga och skär bort eventuella skador. Lägg ner äpplena i hinken. Täck hinken med lock, en stor tallrik med tyngd på går också bra. Låt stå svalt i 3 dygn. Jag lät mitt stå i kylen med jordkällare etc går säkert också kanon. Sila och rör i socker efter behag. Originalreceptet säger 5 dl, jag använde 2 dl. Om den förvaras i kylskåp ska den hålla bra även helt osötad.

Ja, svårare än så är det inte. Hoppas att det blir bra!

/Angelica

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 06 aug-09 kl 22:12 »
Nu har jag massa recept och ännu mer äpple,semestern har börjat så nu ska det saftas.
Kan man göra must med samma recept på söta päron?

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 07 aug-09 kl 06:30 »
jag känner igen receptet men brukar ibland göra lite annorlunda på slutet, då jag vill att det ska bli bubblor i ;)

jag har oftast gamla stora petflaskor och låter dom stå i rumsvärme några dagar tills jag känner att dom är spända, dvs har jäst lite. Sen bär jag ner dom i jordkällaren och där har jag haft sådana flaskor i flera år utan problem.

i år ska jag prova med honung istället för socker, ska bli intressant att se om det blir någon skillnad.
är Återprenumerant såklart.

Brobacken

« Svar #14 skrivet: 07 aug-09 kl 08:05 »
Nu har jag massa recept och ännu mer äpple,semestern har börjat så nu ska det saftas.
Kan man göra must med samma recept på söta päron?
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem. Borde kunna bli hur gott som helst! *önskar att jag hade päron*

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 07 aug-09 kl 08:07 »
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem. Borde kunna bli hur gott som helst! *önskar att jag hade päron*
Lite mindre socker kanske? Päronen är ubersöta som de är redan :)

Brobacken

« Svar #16 skrivet: 07 aug-09 kl 08:26 »
Som sagt, socker tror jag att du kan vara försiktig med. Jag mustade äpplen, ganska syrliga sådana, och tillsatte 2 dl socker. Då kände jag att det blev en must som funkade till mat etc, inte alls jättesött, utan väl avvägt. 5 dl, som originalreceptet säger, vore i min smak förmodligen helt vidrigt. Så har du väldigt söta päron så smaka på det hela när du silat av. Behövs det så tillsätter du lite socker, är du nöjd så strunta i det. Var lite pass på hållbarheten bara, kyla är nog att rekommendera om du gör helt osötad.

äppelpaj

• Småland
« Svar #17 skrivet: 07 aug-09 kl 13:01 »
Hej på er och förlåt för att jag har dröjt med att svara. Här kommer i alla fall receptet på äppelmust som jag använde i höstas och kommer att göra om så snart äpplena mognat i år igen. Tokenkelt och väldigt, väldigt gott!

Finsk äppelmust

Blanda 5 liter kallt vatten med 2 tsk vinsyra och 1 tsk natriumbensoat i en stor hink med lock. Skär 6 liter äpplen i bitar – skal, kärnhus och allt kan åka med – se bara till att de inte är smutsiga och skär bort eventuella skador. Lägg ner äpplena i hinken. Täck hinken med lock, en stor tallrik med tyngd på går också bra. Låt stå svalt i 3 dygn. Jag lät mitt stå i kylen med jordkällare etc går säkert också kanon. Sila och rör i socker efter behag. Originalreceptet säger 5 dl, jag använde 2 dl. Om den förvaras i kylskåp ska den hålla bra även helt osötad.

Ja, svårare än så är det inte. Hoppas att det blir bra!

/Angelica

Vad bra! Det ska testat om det blir några äpplen.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
Broccolie, Rutans, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser