Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släta ut sängkläder...  (läst 9722 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Släta ut sängkläder...
« skrivet: 27 jul-09 kl 19:12 »
Nu när man bedriver B&B så blir det ju hemska mängder tvätt...  :'( Och vägrar bädda med osläta sängkläder.

Testat att mangla halvfuktiga lakan, meningslöst.. så nu stryks allt.. vilket tar enormt med tid...
Men funderat.. om man hänger dessa lakan och påslakan (stryker endast örngott) och sedan har en såndäringa ångtvätt... och stryker med medans dom hänger.. blir det slätt då?

Bara vika ihop och stryka så man får vecken..  :-[
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Släta ut sängkläder...
« Svar #1 skrivet: 27 jul-09 kl 19:16 »
Min fars fru köpte en gång en sådan där ångstrykapparat. Helt värdelöst!! Men det har gett upphov till många härliga gliringar om vilka det är som köper saker ifrån Tv-Shop  ;D
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 27 jul-09 kl 19:24 »
Du tror inte du hade sparat pengar på att låta kema dom istället. Dels går det fortare,det blir perfekta lakan och kanske kan du göra en deal med kemaren, ytterliggare ett plus är all el ochv atten du sparar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 27 jul-09 kl 19:26 »
Du tror inte du hade sparat pengar på att låta kema dom istället. Dels går det fortare,det blir perfekta lakan och kanske kan du göra en deal med kemaren, ytterliggare ett plus är all el ochv atten du sparar.

Kikat runt litet.. då måste jag höjja priserna per huvud med 200 kronor.. är ungefär vad det går på att lämna iväg sängkläder för 1 person.. :(
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Pysslan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jul-09 kl 20:17 »

Om du inte centrifugerar dem på högsta varv kanske de inte blir så skarpa veck på dem. Häng genast tvätten är färdig och har du någon som kan hjälpa kan ni ju dra dem innan de hägs. Fast helt släta får man dem bara om man stryker eller manglar.

Jag tycker bomullssatin-lakan hålls slätare än vanliga bomullslakan.

K@rin

• Närke
« Svar #5 skrivet: 27 jul-09 kl 20:35 »
Hej! Förstår att du vill ha den där "nystärkta" känslan, men jag kan tycka att det blir tillräckligt slätt av att först tumla lakanen 5-10 min innan jag hänger dem. Pröva och se.

Lycka till!

Mvh Karin

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 28 jul-09 kl 23:45 »
Det blir inte som manglat, men om man låter lakanen hänga på strecket utomhus över natten brukar de bli mycket slätare än om de bara torkar över dagen. Viker man ihop dem fint då på morgonen med en aning fukt kvar kan man antagligen stryka dem lite när de är ihopvikta och få dem väldigt släta. Inte för att jag någonsin stryker lakan.... Eller manglar.   Men jag kan förstå om man har B&B.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 01 aug-09 kl 17:11 »
När jag manglar brukar jag först torka tvätten och sedan fukta den med hjälp av en dänkflaska. Lägg därefter den fuktiga tvätten i en plastpåse för att gotta till sig ett tag (någon timme eller vad som passar). Sedan mangla (inte för bråttom) och då brukar det bli slätt och fint.

http://www.tingstad.se/AddToBasket.asp?artnr=11407579

Förr i världen var linneskåpen gjorda för att lägga in fuktig tvätt. Nu får min tvätt ligga framme tills den är torr.

Hur fuktade du tvätten?

/Tanten
« Senast ändrad: 01 aug-09 kl 17:15 av Tant Jansson »
Tant inte fru, om jag får be. :D

Imina

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 aug-09 kl 21:32 »
När jag jobbade som sommarslav på ett guesthouse på Irland använde vi en ångpressmaskin till alla lakan. Först veks lakanen till längder, och sen pressades de för att slutligen vikas. Ett jävla jobb, men helt klart effektivare än att stryka. Nu vet jag ju inte var man skaffar en sån, men de finns...

Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #9 skrivet: 03 aug-09 kl 21:40 »
Idag tvättade det 12 stora, 12 små handdukar, 6 dubbelsängs lakan, 18 örngott och 8 st påslakan.
Allt detta från kl. 14.00 - 17.50.. då var allt packat i kassarna, strukna och klara..
Fått upp tekniken rejält på att stryka nu.. swisch swisch säger det bara...

På måndag är det dags igen...  :-\

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 aug-09 kl 21:59 »
Nu vet jag inte hur du gör.. Men i min ungdom strök jag lakanen "utvikta" sas. :-[
 Numera har jag fattat att man ska vika dom lite o stryka dom dubbla eller fyrdubbla, det går lika bra och mycket fortare.
Dessutom använder jag en blomspruta att fukta med istället för ånga i strykjärnet, känns enklare än hålla på att pilla in massa vatten i strykjärnet... :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LasseDalom

• -
« Svar #11 skrivet: 05 aug-09 kl 15:29 »
Jag tror att manglingen ändå måste vara värd att prova igen. Det kanske tar lite tid och lära sig? Jag minns för många år sedan då jag bodde i en äldre hyresfastighet, en jättelik kallmangel. Denna tingest kunde släta ut de mest envisa rynkor.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #12 skrivet: 05 aug-09 kl 17:37 »
Halaj!

Byter du lakan i alla sängar varje dag?
Det behövs ju egentligen inte om en gäst bor flera dagar.
Jag bodde en gång för länge sedan på ett motell i Colorado där miljömedvetenheten hade slagit rot.
Där fanns en bricka med en grön och en röd sida på nattduksbordet.
På brickan stod en uppmaning att spara på miljön genom bara få tvättade lakan om man verkligen tyckte att de var skitiga.
På morgonen la man brickan på kudden med gröna eller röda sidan uppåt så att städerskan skulle veta om man ville få dem bytta.
Nåt sånt borde väl passa gott in i profilen på ditt B&B?

//T

Ohh nej.. hehe, så skoj skall vi ej ha det.. endast då det byts gäster.. eller efter 1 vecka. Men dom flesta bor 1 - 2 nätter.. då får det bytas mellan varje.

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
« Svar #13 skrivet: 08 aug-09 kl 14:00 »
Pelleman!
Har du hört runt överallt hos tvätterier? Vi har också B&B och vi har ett system med tvätteriet där vi hyr ett antal uppsättningar lakan och handdukar. Vi hyr så pass många att när vi lämnar ett gäng skitiga, så får vi på samma gång med oss rena  och manglade hem. Detta kostar oss ca 50 kr/ gäst, vilket vi lagt på priset.
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #14 skrivet: 09 aug-09 kl 07:19 »
Försökt att hitta lämpliga i Göteborgs området men alla är så himmelskt dyra.. :(

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 aug-09 kl 07:41 »
Läste i något svar i tråden om en ångpress.. Om en sådan är bättre/snabbare kanske det är värt att köpa en själv? Såg en som kostade 3300:-, det borde ju vara ganska snabbt intjänade pengar om det skulle kunna snabba upp "anti-vecktiden"

E.Q u a l i t y

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 aug-09 kl 12:36 »
ett tips är att tumla dem till de är lätt fuktiga, häng dem vikta på längden i 3, gör sedan rullar av dem när de är torra, hellre än att vika dem ännu mer. De är lätta att förvara som rullar, och lite veck på längden är mer estetiskt tilltalande.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 20 aug-09 kl 15:40 »
Hur gör du när du manglar då?

Om jag minns vad mamma lärt mig så torkas tvätten först torr gärna ute på lina. Sen dänks den och därefter lägges den att "dra" gärna i frysen för extra bra effekt. Därefter tas lakanen/duken fram igen, sträcks och viks tre gånger på längden. Här är det helt klart en fördel att vara två. Sedan manglas de läänge. Spikraka kanter, helt släta och krispiga när de är klara!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Altair

« Svar #18 skrivet: 24 aug-09 kl 15:44 »
Hur gör du när du manglar då?

Om jag minns vad mamma lärt mig så torkas tvätten först torr gärna ute på lina. Sen dänks den och därefter lägges den att "dra" gärna i frysen för extra bra effekt. Därefter tas lakanen/duken fram igen, sträcks och viks tre gånger på längden. Här är det helt klart en fördel att vara två. Sedan manglas de läänge. Spikraka kanter, helt släta och krispiga när de är klara!

Varför blöta om dem, kan man inte vika och mangla dem på en gång? Varför blöta om och frysa? Vatten som vatten och fukt som fukt  ???
(Ursäkta min okunskap men jag har aldrig manglat. Frågar man inte får man inget veta :) )
Altair är den starkast lysande stjärnan i stjärnbilden Örnen.
HMS Altair, 1:a klass torpedbåt sjösatt år 1909.
HMS Altair, torpedbåt sjösatt år 1956. HMS Altair, skolfartyg sjösatt år 2007.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 24 aug-09 kl 19:05 »

Varför blöta om dem, kan man inte vika och mangla dem på en gång? Varför blöta om och frysa? Vatten som vatten och fukt som fukt  ???
(Ursäkta min okunskap men jag har aldrig manglat. Frågar man inte får man inget veta :) )

Man dänker dem och rullar ihop dem för att de ska bli jämt fuktiga. Lika fuktiga överallt alltså. Vad frysen är bra vet jag inte själv, kanske för att de inte ska torka?  ??? Man kan ju lägga dem dänkta och ihoprullade i en plastpåse också. Borde bli samma effekt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser