Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häggmispel  (läst 9677 gånger)

Fredrik_79

Häggmispel
« skrivet: 26 jul-09 kl 22:33 »
Hejsan

Jag har ett träd på min tomt som jag tror är häggmispel. Någon som vet om man kan använda bären till något trevligt som saft eller sylt? vad jag har förstått så skall häggmispelns bär inte vara giftiga i alla fall.

isatis

• Småland
SV: Häggmispel
« Svar #1 skrivet: 26 jul-09 kl 23:56 »
Jag torkar dem och använder dem i müsli. De smakar som korinter.

K@rin

• Närke
« Svar #2 skrivet: 27 jul-09 kl 01:26 »
De ska gå att både sylta o safta. Har funderat på att plantera dem men inte smakat bären. Du kan väl pröva om de är goda och skriva igen? :-)

slöfocken

« Svar #3 skrivet: 27 jul-09 kl 03:18 »
vi gjorde saft, men det smackade inte så bra, vet ej om det berodde på att vi plockade bären när det mulet/månligt. har hört bästa plocka bären är vid solsken.

Fredrik_79

« Svar #4 skrivet: 27 jul-09 kl 08:41 »
Men ni tycker bilderna ser ut som häggmispel? är lite skraj för att det skall vara nått anat och giftigt.

mistel

• -
« Svar #5 skrivet: 27 jul-09 kl 10:03 »
Det ÄR häggmispel, jag har gjort sylt ett år och eftersom bären innehåller lika lite pektin som blåbär så använde jag receptet på blåbärssylt som fanns på certoflaskan. De är dock lite svaga i smaken så kanske de kan ge en bättre sylt ifall man blandar upp dem med något annat.

Lyckero

« Svar #6 skrivet: 27 jul-09 kl 10:31 »
Det finns flera olika sorters Häggmispel. Detta skulle kunna vara en Prakthäggmispel, tror jag i alla fall. Ganska vanlig i trädgårdar. Dessa är i första hand framodlade för att vara vackra. Smaken på bären kan därför variera en hel del, allt från friska och goda till smaklösa och fadda. Men alla går att äta. Prova och berätta hur din smakar!

Vi har provat att använda bären till lite av varje, sylt, saft, pajer, mm. Utmärkta att använda som neutral bas i egen rödabärssaft. Tycker dock de är godast att blanda med något som har mer utpräglad smak som ex vis hallon eller vinbär.

Det finns också sorter som är framodlade för smakens skull. Dessa brukar kallas för saskatoonbär och är tyvärr svåra att hitta i svenska plantskolor.  Det finns en del trådar om detta. Har aldrig smakat på bären men det säga att de ska vara goda.

Fredrik_79

« Svar #7 skrivet: 27 jul-09 kl 11:01 »
tackar

då skall jag testa göra lite saft på dessa. Så får vi se hur det blir vad är det värsta som kan hända liksom ?

Lyckero

« Svar #8 skrivet: 27 jul-09 kl 13:22 »
Det värsta som kan hända är väl liksom att saften inte blir god och att du är för snål att hälla ut den utan dricker upp den själv i alla fall. Inte så allvarligt alltså.
Men prova gärna att stoppa några färska bär i munnen först. De bär jag smakat som inte smakat gott har saknat det syrliga som ger bäret dess friska smaken. Kanske kan detta kompenseras i saften genom att tillsätta lite vinbär eller något annat surt.

fauve

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 jul-09 kl 22:45 »
Men ni tycker bilderna ser ut som häggmispel? är lite skraj för att det skall vara nått anat och giftigt.

Tycker det ser mer ut som aroniakartar det där, men det är ingen fara om det skulle vara det, för de är lika ätliga och goda som mispelbären. Jag har båda och vet att ffa mispelbären är svåra att få att sylta ihop sig, då de inte innehåller så mycket pektin på den naturliga vägen.

Fredrik_79

« Svar #10 skrivet: 28 jul-09 kl 13:50 »
Nu har jag testat och gjort en omgång saft på häggmispelbären + lite körsbär (fick nästan inga körsbär alls i år på mina tre träd)

verkar lovande men skall testa senare ikväll när den svalnat

Fredrik_79

« Svar #11 skrivet: 28 jul-09 kl 20:20 »
Har nu testat saften den blev helt ok. Lite speciell i smaken och väldigt röd i färgen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser