Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukdomar o vanliga parasiter  (läst 3348 gånger)

ManiacDarling

• Gäst
Sjukdomar o vanliga parasiter
« skrivet: 24 jan-06 kl 11:51 »
Är det nån som kan förklara för mig vilka sjukdomar o parasiter som är förekommande hos getter? CAE, har jag hört talas om. Vad är det?
Är det nåt man bör vaccinera mot?

Min get kliar sig ganska mycket, mest över ryggen, och halsen och mellan "kullarna" (hon har inga horn) brukar era getter också göra det, eller är det kanske något man bör kolla upp?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Sjukdomar o vanliga parasiter
« Svar #1 skrivet: 26 jan-06 kl 19:35 »
Kolla om hon har löss.

Mvh Christine
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

AKS

« Svar #2 skrivet: 26 jan-06 kl 20:36 »
Det kan ju vara löss, men det kan nog vara vanligt beteende också. Mina, som har horn, vill ju gärna småstånga och puffa mot nåt träd eller nåt och det är säkert samma för dem som är kulliga.

De skrubbar sig också mellan hornen.  En av dem försöker också klia sig på ryggen med hornen, men de har inte löss.

Husse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 jan-06 kl 19:04 »
Läs om CAE här http://leine.no/vet/gs/forebygg/geit/cae-sane.htm
Tag sedan kontakt med Svenska Djurhälsovården om provtagning på dina djur. Provtagningen är subventionerad och i praktiken nästan gratis på en liten besättning.
Lycka till /Husse

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 jan-06 kl 20:56 »
Man kan inte vaccinera mot CAE, som är en s.k. produktionsnedsättande sjukdom. Det råder mycket delade meningar om vikten och möjligheten att bli kvitt denna sjukdom. Den finns inte längre med i Jordbruksverkets frivilliga ukdomsbekämpningsprogram. Men en sak är klar. Folk är lättskrämda för sånt här och jag har hört folk varna för att man kan få AIDS om man rör vid en otestad get. Självklart är det inte så. Det är inte ens så att alla getter som testas positiva för CAE blir sjuka eller sprider sjukdomen till sin egen avkomma. även om det rör sig om killingar som diat sin mamma. Personligen anser jag sjukdomen vara på gränsen till ofarlig och att s.k. CAE-status i första hand används som ett försäljningsargument. Är det en hushållsget kan jag bara ge rådet att inte låta sig skrämmas av tex AB Svenska Djurhälsovården som ju naturligtvis talar sig varma för sin sak och det är ju att uppmana alla att testa mot så mycket som möjligt.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Villola

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-06 kl 14:08 »
Det är av stor vikt att få bort så mycket som möjligt av CAE bärande besättningar då djuren kan bli så hårt angripna att dom lider, tyvärr så då man sanerar så kan man inte låta killingarna dia sina mödrar då det smittar via råmjölken o noskontakt ,saliv o blod. Djurhälsovården kör inte med nån skrämselpropaganda utan dom vet vad CAE kan ställa till med, o nu så får man en provtagning kostnadsfritt samt en del av vetrinärkostanden av djurhälsan, tyvärr så räcker det inte med en provtagning för att vara på den säkra sidan utan efter ett tag bör man ta en ny provtagning.Vi som har sanerat tidigare har inte gjort det för att kunna ha det som försäljningsargument, utan för djurens skull o att vi får ut 40% mer mjölk i besättningen.

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 feb-06 kl 00:37 »
Förstår era ambitioner men jag håller inte med dig om vikten av att försöka utrota en sjukdom som CAE. Att man jagar varje krona i dagens animalieproduktion är jag medveten om, men det är mycket få djur som verkligen blir sjuka i CAE och naturligtvis måste man ta bort sådana djur så de inte lider i onödan. Jag har sett flera uppenbara exempel på att man framhävt att getter varit "CAE-fria" i annonser. Eftersom en get kan uppvisa positivt resultat vid hög ålder trots att den visat negativt tidigare säger att man nog ska vara väldigt försiktig med att säga att man har "CAE-fria" getter. Ett annat exempel. En göingeget av hög ålder har testats positivt både vid ca 2 års ålder och vid ca 10 års ålder. den har aldrig varit sjuk och gett årlig avkomma med tvillingar senast. Alla har diat. Fem avkommor (en över 5 år) har alla testats negativa! Hur farligt var det?

Villola

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 02 feb-06 kl 04:55 »
Till att börja så är det inte alls så ovanligt med CAE sjuka getter ,men då får det oftast en annan förklarning pga okunskap, har själv blivit uppringd av getägare som varit olyckliga då deras djur varit dåliga o innan vi sanerade så hadde vi  magrare o mindre storlek på djuren,men efter saneringen så har vi fått betydligt friskare o gladare djur så ta o prova på att sanera du oxå Ronny. Vad det gäller annonser om CAE fria djur så kan jag till viss del hålla med dig Ronny då det dykt upp djur från gårdar som allrig var med i CAEprogramet utan köpt djur i andra hand o då kan man ju fråga sig om CAE statusen, för vi som sanerade har varit tvugna att med jämna mellanrum ta nya prover innom en 18månaders gräns för att inte tappa statusen.

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 feb-06 kl 13:17 »
OK! Vi har väl lite olika syn på det här, men det är aldrig fel med en sund diskussion. Har f.n. inga getter men jag har haft både göingegetter och jämtgetter, men det är lite skillnad på att avliva friska men positivt testade djur om man försöker bevara små populationer med under 100 individer eller om man bedriver getskötsel i större skala.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1074 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser