Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga trägolv  (läst 2048 gånger)

Heureka

• Småland
Lägga trägolv
« skrivet: 25 jul-09 kl 12:13 »
Vi ska lägga in ett gammalt massivt trägolv, ca 5 cm tjockt. Som jag förstått det lägger man det antingen flytande och då limmat, vilket inte känns aktuellt i vårt fall, eller så spikar man bräderna en och en i noten. Finns det alternativ? Kan man lägga det utan att limma eller spika, med kilar längs väggen? Detta är på övervåningen och vi tänkte isolera med spån i bjälklaget. Räcker det eller finns det andra miljövänliga möjligheter? Vi vill gärna ha lite ljudisolerat ner. Golver har legat i en gammal kvarn och vi har tänkt slipa det och sedan såpbehandla. Finns det nackdelar med att slipa golvet innan annan behandling och behövs speciell golvsåpa eller kan man använda vanlig fast såpa? mvh H

christian k

SV: Lägga trägolv
« Svar #1 skrivet: 25 jul-09 kl 13:20 »
Hei.
Tror nok du skal gå for spik eller enda lettere skruv.
Bruk trall eller sponplate skruv.

Christian

Ideskog

• Småland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-09 kl 14:49 »
Hej!

Det finns ett speciellt skruvsortiment som brukar heta golv & listskruv. De är ganska tunna och har små huvuden så den försvinner lätt in i brädan utan att den spricker. Om golvplankan är gammal, torr, hård och full med kärnved kan jag dock tänka att den ändå kommer vilja spricka. Då får man kanske förborra och försänka.
Att spänna golvet mellan två väggar med hjälp av kilar tror jagkan vara svårt med tanke på att det rör sig vid temperatur och fukt-svängningar. Tror också att det lätt blir knarr i golvet. Lycka till!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 26 jul-09 kl 01:20 »
Jag rekommenderar absolut att skruva, då går det ta upp golvet igen om det någon gång skulle behövas, spikar du blir det värre...

Vi blev tvungna att ta upp vårt köksgolv nu när vi drar in vattenburen värme och märkte att vi blev tvungna att ta upp hallgolvet också eftersom det blindgolvet rasat. Vvi var dumlata när vi la in det och tyckte gamla blindgolvet dög, så sjutton det gjorde heller, nu får jag måla om i hela hallen efter att vi rivit upp och lagt tillbaka golvet.

Men jag är himla glad att vi skruvade fast golvplankorna, nu kan vi rädda dem och lägga tillbaka när vi är färdiga.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #4 skrivet: 01 aug-09 kl 16:54 »
Angående bahandlingen så ska man i möjligaste mån låta bli att slipa gamla golv om man sen vill såpskura den eftersom slipningen "ruggar" upp ytan och gör att smuts lättare fastnar. Så går det så skura enbart golvet. För jag antar att du menar att ni ska såpskura det. Det finns ju två metoder med såpa. Antingen traditionell såpskurning som ger ett smutståligt vackert golv på lång sikt eller såpar man golvet vilket är en golvbehandling som kommit på senare år. Då häller man såpa över golvet och låter det dra in. Golven blir lätt kladdiga av detta och gulnar. Jag rekommenderar det inte!

Om ni ska skura kan man använda vanlig såpa men jag använder alltid linoljesåpa eftersom det rengör effektivare, man slipper skura så hårt. Många menar att man ska använda en fetare såpa till golv för att inte skada dem men det finns inget som pekar på att det skulle torka ut dem med vanlig såpa.

Om ni måste slipa golvet så kommer ni på sikt slita bort den "ruggade" ytan och det kommer ändå bli ett skurgolv men under tiden kommer det vara något svårare att få rent.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser