Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ elforsorjningen till sommarboende  (läst 1394 gånger)

MikaelaL

• Värmland
Alternativ elforsorjningen till sommarboende
« skrivet: 24 jan-06 kl 03:01 »
Hej!

Jag har en lagenhet ute pa landet som jag bor i under sommarmanaderna och jag skulle garna vilja ha lite el sa att jag kan anvanda min stereo, och en lampa.
Det finns el indraget (Fortum), men jag skulle garna vilja undga att stodja anvandandet av icke fornyelsebara energikallor. Aven om jag valjer en annan elleverantor sa maste jag val betala Fortum lite pengar?
Det blaser friskt over slatten, och huset har ett stort tak som vatter mot soder.
Ar det nagon som har ett bra forslag pa alternativ?

Tack sa mycket!

Vitis

• Skåne
Re:Alternativ elforsorjningen till sommarboende
« Svar #1 skrivet: 24 jan-06 kl 12:09 »
Det enklaste är väl att köpa "grön el" av Fortum.

Tyvärr får du kanske betala för abbonemanget hela året ... vet inte hur det där funkar riktigt men du kan väl ringa eller maila till Fortum och fråga.

Att göra sin egen el behöver kanske inte vara så krångligt, en solcellspanel eller vindsnurra, som man tillexempel har på fritidsbåtar för att underhållsladda sina batterier borde räcka för att driva en liten stereo och en lampa några timmar om dan.

En 80W solpanel kostar 5795:- hos www.clasohlson.se och borde räcka gott och väl till det du beskriver. Batteri, laddningsregulator + lite elinstallationer tillkommer såklart.

Frågan är om du kan driva din stereo med 12V likström från ett batteri ? En bilstereo funkar såklart utmärkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser