Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta basker i ull  (läst 5083 gånger)

Ketronya

• Jiddischbloggen
Tvätta basker i ull
« skrivet: 23 jul-09 kl 21:51 »
Jag undrar om någon kan hjälpa mig hur jag ska göra för att tvätta en klassisk basker, jag misstänker att det är ull, det brukar det ju vara.

Det är typ en sån här basker:

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Tvätta basker i ull
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 23:06 »
Det är bara att tvätta för hand i ganska svalt vatten, rulla in i en handduk för att få bort det mesta av vattnet, forma till den och låta den torka liggande.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Ketronya

• Jiddischbloggen
« Svar #2 skrivet: 24 jul-09 kl 00:44 »
Okej, ska jag använda något tvättmedel, eller bara vatten?

Tror du man kan borsta den lite med en nagelborste eller liknande för att få bort fläckar, eller kan det förstöra tyget?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jul-09 kl 02:06 »
Okej, ska jag använda något tvättmedel, eller bara vatten?

Tror du man kan borsta den lite med en nagelborste eller liknande för att få bort fläckar, eller kan det förstöra tyget?

Använd ett tvättmedel som passar till ylletvätt, gärna flytande. För säkerhets skull - var försiktig när du sköljer så att vattentemperaturen inte växlar alltför mycket.

Om man  har ytliga, intorkade, fläckar går det bra att borsta på torrt tyg. Osäker vad som händer om man borstar vått, kan du inte ta lite galltvål eller ngt?

Ketronya

• Jiddischbloggen
« Svar #4 skrivet: 24 jul-09 kl 14:43 »
Något galltvål har jag inte...

Det säkraste är kanske att borsta den lite i torrt tillstånd och sedan tvätta i kallt vatten utan tvättmedel till att börja med?

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 jul-09 kl 15:06 »
Det tror jag på.. och låt den torka på skallen..
(Gammalt lapplandsjägar-knep...)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 25 jul-09 kl 19:48 »
När jag var liten, :D lät man den torka på en tallrik.
Hedemorahöns

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 25 jul-09 kl 20:50 »
När jag var liten, :D lät man den torka på en tallrik.

Det funkar nog bäst på en stickad basker, ts är väl valkad eller filtad.

Ketronya

• Jiddischbloggen
« Svar #8 skrivet: 26 jul-09 kl 01:44 »
Då kör jag på det!

Tack för hjälpen!

Torka på skallen är kanske ingen bra idé, eftersom det inte är min basker  ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 27 jul-09 kl 08:44 »
Det funkar nog bäst på en stickad basker, ts är väl valkad eller filtad.
Är den filtd är det bra om den torkar i en form (på huvet eller i tallrik) annars är risken att den drar ihop sig. Är den tovad får du absolut inte tvätta den i mer än fesljummet vatten för annars krymper den.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ketronya

• Jiddischbloggen
« Svar #10 skrivet: 27 jul-09 kl 13:26 »
Är den filtd är det bra om den torkar i en form (på huvet eller i tallrik) annars är risken att den drar ihop sig. Är den tovad får du absolut inte tvätta den i mer än fesljummet vatten för annars krymper den.

Okej, jag förstår bara inte hur den ska torka "i en tallrik", skulle du kunna förklara lite mer utförligt? ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 27 jul-09 kl 13:40 »
Okej, jag förstår bara inte hur den ska torka "i en tallrik", skulle du kunna förklara lite mer utförligt? ;)
Du trär den över en flat tallrik så att den håller formen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 27 jul-09 kl 14:30 »

Fast om den har en fast läderkant som den på din bild så är det nog svårt att lyckas trä på den på en tallrik :).

jenses

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 jul-09 kl 15:10 »
Fast om den har en fast läderkant som den på din bild så är det nog svårt att lyckas trä på den på en tallrik :).
En passande slang typ småbarnscykel skulle göra susen...

Ketronya

• Jiddischbloggen
« Svar #14 skrivet: 27 jul-09 kl 22:30 »

Ja, det kommer inte funka, den har fast läderkant, räcker det inte om man bara drar lite i den under tiden som den torkar?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 27 jul-09 kl 23:16 »
Ja, det kommer inte funka, den har fast läderkant, räcker det inte om man bara drar lite i den under tiden som den torkar?

Jo, det gör det -iaf gör det det på mina (utan läderkant).

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 27 jul-09 kl 23:52 »
Varför inte rita upp formen före så du vet om den drar sig åt något håll, likadant som man gör med stickat innan hopsättningen... tag en plastpåse/fruktpåse och fyll den med sand i lagom mängd, låt den svälla ut till diskusform och låt huvudbonaden torka runt den, givetvis med en handduk under så det luftar bättre...har inte provat det själv men hoppas det är tydligt nog...
Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 28 jul-09 kl 06:30 »
Ett annat alternativ är att göra som när man tillverkar den, klippa en form av en plastmatta som passar den torra baskern, den kan du lätt vika och knöla in sen när du tvättat den, sen sätter du en tyngd ovanpå så att den inte krullar ihop sig under torkning. Plastmattebiten får du sen lätt ut igen. och den går att använda vid nästa tvätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare (1 dolda)
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser