Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kärnmjölk ?  (läst 16440 gånger)

pertorparn

• Västergötland
Kärnmjölk ?
« skrivet: 23 jul-09 kl 21:13 »
Är det någon som vet om det går att köpa kärnmjölk i vanliga matbutiker eller var kan det finnas att köpa ?

kurt

SV: Kärnmjölk ?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-09 kl 14:09 »
Nej, vad jag vet är det inget merjeri i Sverige som säljer det längre. I Danmark och Finland kan man köpa det i butiken, även om det inte alltid är "äkta" kärnmjölk, utan ibland i alla fall är mjölk som syrats med samma typ av bakteriekultur.

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jul-09 kl 23:52 »
Tyvärr inte, kärnmjölk är något jag saknar mycket,
i gamla hemlandet fanns det att köpa i varje supermarknad  :'(

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 31 jul-09 kl 09:42 »
Mums, karnemelk, nu blev jag sugen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 31 jul-09 kl 10:18 »
Mums, karnemelk, nu blev jag sugen.
mm samma här, finns mkt man saknar från tiden i Holland, bland annat karnemelk och vla  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #5 skrivet: 31 jul-09 kl 15:35 »
Med rågbröd och gammal ost... :P

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #6 skrivet: 31 jul-09 kl 15:36 »
och vla  :)

Gele vla, blanke vla, hopjes vla, chocolade vla en vla zo maar door....  ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 31 jul-09 kl 15:58 »
Gele vla, blanke vla, hopjes vla, chocolade vla en vla zo maar door....  ;D
chocolade vla is mijn favorite vla!  *kwijl*  :P :D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mushi

« Svar #8 skrivet: 07 aug-09 kl 13:24 »
Vad är äkta kärnmjölk egentligen? Det man häller av innan man börjar skölja när man har kärnat smör?

Vad gör ni med den? Dricker som den är helt enkelt? Eller har någon något kul recept att dela med sig av?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 07 aug-09 kl 16:29 »
Vad är äkta kärnmjölk egentligen? Det man häller av innan man börjar skölja när man har kärnat smör?

Vad gör ni med den? Dricker som den är helt enkelt? Eller har någon något kul recept att dela med sig av?

Kylar och drickar, drägl
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 07 aug-09 kl 17:10 »

I holland är kärnmjölken i det närmaste flytande och dricks ur glas, efter en dag elelr två har den tjocknat till filmjölkskonsistens, i danmark är den som tunn yogurt och där äter man mandelkakor i kärnmjölken som en slags dessert. Bägge delar är gott. Fattar fortfarande inte varför det inte finns kärnmjölk i sverige  :(

Mushi

« Svar #11 skrivet: 08 aug-09 kl 12:13 »
Jag testade min kärnmjölk som stått ett dygn och var ungefär som mjölk i konsistensen, lite tjockare kanske. Underlig smak tyckte jag efter första glaset, lite smak av smör och en lätt alkoholaktig eller jästaktig ton som fick mig att undra om den blivit dålig. Jag sög på smaken en stund och sen drog jag i mig ett stort glas till och tänkte att det här kan man nog lära sig att gilla. Smaken tapetserade munhålan, fint gammalt uttryck som passar in här.

Nästa gång ska jag låta den tjockna.

Kärnmjölk med mandelkakor låter som en exotisk och bra efterrätt att bjuda gäster från stan på. Tack för tipset.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 08 aug-09 kl 16:45 »
Jag testade min kärnmjölk som stått ett dygn och var ungefär som mjölk i konsistensen, lite tjockare kanske. Underlig smak tyckte jag efter första glaset, lite smak av smör och en lätt alkoholaktig eller jästaktig ton som fick mig att undra om den blivit dålig. Jag sög på smaken en stund och sen drog jag i mig ett stort glas till och tänkte att det här kan man nog lära sig att gilla. Smaken tapetserade munhålan, fint gammalt uttryck som passar in här.

Nästa gång ska jag låta den tjockna.

Kärnmjölk med mandelkakor låter som en exotisk och bra efterrätt att bjuda gäster från stan på. Tack för tipset.
Biskvier är heter det nog,det är sånnadär små krasiga grejer  :)

Luff

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 08 aug-09 kl 17:00 »
Smör går väl alltid åt så köp 5 dl grädde - vispa (eller kärna om du har en sådan) tills du har kärnmjölk o smör. Häll av kärnmjölken, tvätta smöret, baka kakorna och doppa.
//Luff

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #14 skrivet: 09 nov-09 kl 13:55 »
Hej! Här kommer ett recept på en kärnmjölkskaka som min mamma gjorde när jag var liten.
2 glas kärnmjölk
1 glas socker
5 kaffekoppar vetemjöl
2 tsk bikarbonat
Blanda alla ingr. häll i en smord och bröad avlång form och grädda 30 min 175 gr.
Smör och ost på lite ljummen skiva mums. Tyvärr har jag inte smakat den sen jag var barn när man inte får tag i kärn mjölk i dag. ;D :D
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 14 nov-09 kl 02:11 »
Köpte kärnmjölk av en kvinna som har fäbod. Hon kunde inte gör av med allt. Jag frös ner 1 liter i plastpåsar, lagom till bak.
Tack för receptet Veronica_57!

Ska utforska ett Irländsk bröd jag smakade där för ett år sedan. Det var det godaste bikarbonatbröd jag ätit. Det fanns överallt.
I innehållsförteckningen var allt redovisat i procent (!) så jag ska konstruera brödet efter det. I vinter nån gång när jag har gott om tid.
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 14 nov-09 kl 12:22 »
I innehållsförteckningen var allt redovisat i procent (!) så jag ska konstruera brödet efter det. I vinter nån gång när jag har gott om tid.

Och så postar du det här sen  ;) :D

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 14 nov-09 kl 14:43 »
När jag gjort smör så stod byns tanter i rad för att få kärnmjölken , de var den bästa degvätskan till tunnbrödsbaket .
Förövrigt kan jag köpa riktig kärnmjölk här på "min" affär .

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #18 skrivet: 06 maj-10 kl 23:19 »
Vad är kärnmjölk överhuvudtaget?
Vad är det bra till?
Dv. höns, undulater & ragdoll

Luff

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 10 maj-10 kl 20:21 »
Kärnmjölk är en restprodukt av smörtillverkningen - kärningen. Om man inte tvättar ur kärnmjölken ordentligt så härsknar smöret.
Först blir det en slatt som man lätt häller av, sen får man trycka ut några droppar till ur smörklumpen - denna mjölk används med fördel som degvätska - vitaminrik som den är fick ofta klena barn den att dricka.
Resten av kärnmjölken sköljs ur smörklumpen med hjälp av att man trycker med en träsked och rent kallt vatten i några omgångar. Den vätskan blir det inget av men förr hällde man det i grisahinken - några fettdroppar kom så familjen tillgodo.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser