Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  urin i tank- luktar det?  (läst 2737 gånger)

borlotti

• Bohuslän
urin i tank- luktar det?
« skrivet: 23 jul-09 kl 20:48 »
Vi tänkte ha urinseparering på vår nya toalett och har fuderat på hur vi bäst ska lagra urinen. Nedgrävd urinbrunn verkar vara överflödigt (?), och hemskt dyrt. Det ska tydligen gå att lagra i vanliga plasttankar, sk IBC-behållare, också. Som jag har förtsått det spelar det heller ingen roll om det fryser. Men hur är det med lukten?? Tanken är ju tät men det måste ju vara nån typ av tryckutjämnande lufthål. Och i vårt fall vore det bäst om tankarna (tror vi får ha två st) står under balkongen.  och då är det ju bra om det inte luktar.8)

Sen har vi såklart tänkt gödsla med urinen också. HAr funderat på hur mycket en familjs (fyra personer) urin "räcker" till. Kommer allt att gå åt till våra odlingar som är på ca 250 m2 + frukt och bär. Eller kommer vi behöva ösa ut urin och gödsla gräsmattan?

signe

SV: urin i tank- luktar det?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-09 kl 11:09 »
Ja, urinen luktar om tanken är öppen och när ni sprider den. Det gör inget att urinen i tanken fryser men rören dit får inte frysa för då blir det helstopp. Att enbart sprida urinen på grönsaksland låter svårt. När våren kommer och det tinar i tanken (vi har våra på en skuggig norrsida) så sprider vi hela vinterproduktionen på hövallar när det börjat växa. Ett grönsaksland kan nog inte ta emot så stora mängder på en gång i början av sommaren. Dessutom vill jag inte gärna sprida på grönsaker. Jag gödslar hellre gräsmattan och lägger gräsklippet i grönsakslandet. Vi har inga lufthål i vår tank men man kan låta bli att stänga locket helt.

borlotti

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 25 jul-09 kl 15:09 »
Nej, tanken ska ju förstås inte vara öppen. Då avgår ju kvävet till luften- inte bra - och det luktar ju samtidigt. Men ett litet hål (kankse med en ventil ?) för tryckutjämning behövs ju. Kan  någon tipsa om hur man fixar det? Om då tanken är såpass stängd- är det då luktfritt? Tankarna kommer inte stå i sol, utan under en balkong i öster. Det är skugga  och ganska svalt under balkongen. Men vi vill gärna kunna fortsätta använda balkongen.  :)

Att gödsla på ett grönskasland ska inte vara några problem rent hygienmässigt. Vi har själva erfarenhet av det, men i mindre skala. Man ska inte gödsla för nära skörd bara. signe: Hur stora gräsarealer vattnar ni?

signe

« Svar #3 skrivet: 26 jul-09 kl 09:27 »
Våra tankar luktar inte när de är stängda. Men man ska vara medveten om att urin som man sparat i tank luktar mycket mer när man sprider den än "färsk" urin. Därför sprider vi inte gärna i trädgården annat än när det regnar. Det är inte trevligt när grönsakslandet luktar pissoar. Vi sprider på ca en hektar vall (10 000 kvadratmeter) och passar på under regnperioder. Oftast blir det en gång i maj och en gång i augusti-september.

stedevil

« Svar #4 skrivet: 24 aug-09 kl 00:29 »
Vet att citron eller apelsinjuice gör underverk för att se till att urin inte luktar så illa när den blir gammal. Fast jag vet inte om det är praktiskt tillämpbart på stora mängder som lagras månader. Men testa att pressa några citroner och hälla ner saften i tanken efter en tömning och se hur det påverkar fram till nästa tömning. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 2 användare
javill, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser